Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är en DC-brytare på inkommande solcellsledningar. Installerade av en erfaren solcellselektriker. Själva skåpet är fabriksinköpt. De svarta ledningar har en spänning på omkring 750 V dc , plus eller minus.
Nu saknar ju ledningarna sekundärisolation som så ofta krävs av våra specialister. Är denna installation olagligt? Dessa specialkablar är ju kraftigt isolerade, mycket mer än vanliga RK/FK men inte dubbelt. Jag vill minnas att in någon av förordningarna står det om "förstärkt isolering" eller "dubbel isolering".
Det är inte så att jag vill klämma elektrikern ( en seriös man). Men nu tänkte jag utnyttja hyllplan för andra ändamål och vad ska jag göra för att vara säker? Är det OK som det är? Skulle en plexiskiva framför göra det OK?
Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
Jag ska kolla vid tillfälle. Det är någon sorts standardkabel som används för detta även uppe på taket.
Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
Tack, då är jag nöjd! Men jag ska ändå sätta en plexiskiva framför det innan spiklådorna ställs där.
Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
Kabeln heter PV-1 F-II och är klassad för 1.8 kV av tyska TÜV. Finns vit isolering på ca 1 mm samt en svart yttermantel på kanske 0.3 mm.
I min högspänningskabelvärld finns aldrig yttermanteln som extra isolering. Och det finns inte heller krav på dubbel isolering. Men det är en annan värld.
I min högspänningskabelvärld finns aldrig yttermanteln som extra isolering. Och det finns inte heller krav på dubbel isolering. Men det är en annan värld.
Liknande uppbyggnad som tändkablarna i en bil. Tjock halvledande isolering. Typ
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Den är dubbelisolerad och troligtvis även godkänd för direkt förläggning i mark. Jag skulle inte vara orolig. Du har inte hittat något namn på tillverkaren?
Dock så saknas lite märkning på lådan!
Dock så saknas lite märkning på lådan!
Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Att lådan innehåller delar som inte kan kopplas ifrån.T Thomas_Blekinge skrev:
Ex denna: http://www.hammarprodukter.se/527.php?itemid=1277
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Glömde att det brukar vara normalt att lådan är märkt med vad den har för funktion, ex DC brytare solcellsanläggning.
Klicka här för att svara
