Hej,
Fick idag en taklampa som jag beställt. Kruxet var att lampan inte hade någon kontakt så jag fick själv koppla ihop sladdarna från de i taket till den nya lampan.
På bilden högst upp så har jag själv kopplat in sladdarna som är överst i bild, nedre sladdarna i bilden var redan ikopplade så från affären. Min fråga är helt enkelt, har jag kopplat rätt?
Fick idag en taklampa som jag beställt. Kruxet var att lampan inte hade någon kontakt så jag fick själv koppla ihop sladdarna från de i taket till den nya lampan.
På bilden högst upp så har jag själv kopplat in sladdarna som är överst i bild, nedre sladdarna i bilden var redan ikopplade så från affären. Min fråga är helt enkelt, har jag kopplat rätt?
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 772 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 772 inlägg
Om färgerna i huset följer standard så är det rätt. Har någon använt fel färger kan det bli livsfarligt, det som kan hända är om den gulgröna är spänningssatt att hela lampan (om den är i metall) blir strömförande.
Det finns inget i bilden som talar för att det skulle vara fel, men det är den risken som finns och det är bra att känna till.
Sen är det också bra att provdra i ledarna för att se att de sitter fast.
Det finns inget i bilden som talar för att det skulle vara fel, men det är den risken som finns och det är bra att känna till.
Färger ser rätt ut men jag skulle vilja se till så att alla trådar går in under skruvarna och inte som jag tycker mig se på bilderna att någon ledare inte kommit in utan ligger klämd innan.
Jag tog en bild på hur kablarna låg i dosan som jag kopplade bort som den förra lampan hängde i. Det är väl ändå den grön/gula som är viktigt att den sitter rätt?F fredrik.johansson skrev:Om färgerna i huset följer standard så är det rätt. Har någon använt fel färger kan det bli livsfarligt, det som kan hända är om den gulgröna är spänningssatt att hela lampan (om den är i metall) blir strömförande.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Den gamla kontakten som plåtat på sista bilden. Hur ser den ut på andra sidan? Är där ett jordstift som kommer ut, eller har den "3 hål"?
Det finns/fanns kronkontakter som man kopplade två tändtrådar till (tråd med bruten fas). Jag kan inte se på bilden om din uttagskontakt är en jordad kontakt eller en kronkontakt.
Det finns/fanns kronkontakter som man kopplade två tändtrådar till (tråd med bruten fas). Jag kan inte se på bilden om din uttagskontakt är en jordad kontakt eller en kronkontakt.
Såhär ser den förra kontakten ut på andra sidan, verkar va ett jordstift som kommer ut där den grön/gula kabeln var kopplat till. Kan du göra någon bedömning om min koppling är rätt utifrån det?H hempularen skrev:Den gamla kontakten som plåtat på sista bilden. Hur ser den ut på andra sidan? Är där ett jordstift som kommer ut, eller har den "3 hål"?
Det är rätt.
Klicka här för att svara