Oj nä. var nog mer som en lapp i en plastficka. svag minne. Ska kolla i betygen vad som står.

EDIT: Begränsad behörighet BB2, Godkänt, 30p står det :)

Redigerat:
Dagens elektroniska medieapparater som är sammankopplade med signalkablar ska klara av att samsas i ojordade uttag. Men får du problem kan du prova en gemensam jordad grendosa för dessa apparater - då blir de lokalt potentialutjämnade sinsemellan utan att ha kontakt med sann jord. Det kan spela roll vilket håll stickproppen är vänd också.

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Om det finns utomhusbelysning eller utomhusuttag i gruppen som matar vardagsrummet, i det fallet är det nog ganska enkelt att koppla in jordade uttag i rummet. Det är bara att titta i kopplingsdosor och takdosan. Det kanske ligger skyddsledare i dosorna som bara behöver fördelas till rummets vägguttag och lamputtag.

Naturligtvis måste man alltid kontrollera att jordledadaren korrekt ansluten och felfri. Det gör man genom en kontinuerlig skärning. Är det röd skyddsjord i huset , då måste man vara extra vaksam eftersom röd kan användas för annat än skyddsjord.

• Gilla
Murdoc12
  • Laddar…
Men visst trivs en vanlig chassie-dator bäst i ett jordat uttag. Åtminstone har jag fått ström i fingrarna om chassiet inte varit jordat. Inga högre strömmar men tillräckligt för att kännas. Det kan ioförsig säkert ha göra med TV-antennanslutning via centralt yttre nät.

Att dra in 1 jordat uttag i ett rum och låta de övriga vara ojordade är regel vidrigt, men vad är det för praktisk risk ??? Åtminstone jag har ju element i rummet som redan är jordade.... Visst det går ju skapa risker men de är ju inte speciellt troliga. Det är nog en större risk med det ojordade datorchassiet.

edit: JFB ska man naturligtvis ha.

Nej, det är inte en större risk med det ojordade datorchassit. Anledningen att det kan kittla lite från en dator som är kopplad i ojordat uttag är att det sitter ett avstörningsfilter i kraftaggregatet. Det skall hindra störningar från datorn att komma ut på elnätet.

Filtret har kondensatorer kopplade mellan fas, nolla och skyddsjord. En kondensator leder växelström, bättre ju högre frekvensen är.

För nätspänning på 50 Hz leder kondensatorn i princip ingenting, några mikroampere, men det kan kittla, är helt ofarligt. Men radiostörningarna som skall hindras att komma vidare ligger på flera 100 Megaherts, för de frekvenserna är kondensatorn en ren kortslutning, de kortsluts mot jord, och "försvinner därmed". Om då jorden inte är inkopplad så fungerar störningsfiltret lite sämre, och den där strömmen från den höga nätspänningen lyckas bygga upp några volt genom kondensatorn mot den oinkopplade skyddsjorden, det räcker för att kittla lite.

Du har ingen behörighet, du har bara läst kursen. Är du osäker kan du kolla med Elsäkerhetsverket.

Testa att din JFB fungerar genom att trycka på testknappen och därefter kolla att berörda uttag är spänningslösa.

Är allt ok är du skyddad, då är det bara att köpa en ny TV och dator som inte kräver jordanslutning.
Eller leva med det, tyvärr är det risk för stötar från datorn då.

Bra, Hempularen skrev samtidigt, det kan dock uppfattas som obehagligt med stötar.

• Gilla
Murdoc12
  • Laddar…
Så varje ytterligare sak du för in i rummet som har förbindelse med jord, ökar risken att det skall bli en farlig olycka om någon apparat i rummet får isolationsfel, och blir strömförande. Helst skall det inte finnas jordade element heller i rummet.

Tanken med de flesta säkerhetsarrangemang, är att det skall inte räcka med att det blir ett fel, för att en olycka skall inträffa. Har du inga jordade föremål i rummet och golvet är i någorlunda isolerande material, så blir det inte farligt om apparaten du håller i blir strömförande. Det blir då farligt först när ytterligare en apparat i rummet får isolationsfel, så att du kan få en stöt om du rör vid båda samtidigt.

Och glöm nu inte bort att telenätet och kabel-TV kan föra in jord i rummet och i de apparater som ansluts till dessa uttag direkt eller indirekt. Jag rekommenderar därför jordning av alla eluttag i ett rum om man har kopparnätet (telefon) eller kabelTV i ett rum. Men det Bo.Siltberg skriver i inlägg #17 löser en del av problemen (potentialskillnader mellan apparater), men inte jordpunkter mot externa anläggningar.

Problemet är alltså att hålla i en felaktig apparat som inte är gjord i plast (finns sådana?) samt samtidigt hålla i en jordad punkt samt att inte ha fungerande jfb. Jag tror att fas och nolla är betydligt farligare, och det är ju rätt vanligt...
Kanske lite för mycket vin för att skriva inlägg :rofl:

Vi kommer inte att ha någon kabel tv eller telefon inkopplade. Endast Tv, ev tv spel, stereo, router. Kommer att börja ojordad och se efter flytten hur det utvecklar sig, vilka möjligheter det finns och ev nydragning framöver men uppfattar det inte akut än. Det är dessutom BR då är föreningen inkopplad också.

H hempularen skrev:
Så varje ytterligare sak du för in i rummet som har förbindelse med jord, ökar risken att det skall bli en farlig olycka om någon apparat i rummet får isolationsfel, och blir strömförande. Helst skall det inte finnas jordade element heller i rummet.

Tanken med de flesta säkerhetsarrangemang, är att det skall inte räcka med att det blir ett fel, för att en olycka skall inträffa. Har du inga jordade föremål i rummet och golvet är i någorlunda isolerande material, så blir det inte farligt om apparaten du håller i blir strömförande. Det blir då farligt först när ytterligare en apparat i rummet får isolationsfel, så att du kan få en stöt om du rör vid båda samtidigt.
Jo, men vi skall inte glömma att "isolerad miljö" är ett gammalt mög från tiden före JFB. Så har man dessutom jordfelsbrytare så skulle jag säga att bedömningen mycket väl kan väga över till att tillåta ett kontrollerat regelbrott. JFB är också ett skydd.

Själv så kopplade jag in allt jordad (TV, ljudanläggning, datorer osv.) på det enda jordade uttaget i vardagsrummet när vi flyttade in i huset, eftersom jag vet att de fungerar bäst med funktionsjordning. (Nej, det var inte jag som skruvat upp ett enda regelvidrigt jordat uttag i en "isolerad" miljö, det hade en tidigare elektriker gjort). Eftersom jag installerade JFB från början och har koll på min utrustning, så ansåg jag risken hanterbar. Det var i så fall mycket värre med uttag med grunda brunnar och sämre petskydd. (Jag fixade de med plugin-petskydd istället). När jag sedan jordade rummet så lät jag faktiskt uttagen i taken vara ojordade tills dess taken ordnades. Eftersom jag inte har några armaturer som är jordade så var det också relativt okomplicerat. (Det är naturligtvis också fixat nu.)

L largab skrev:
Att dra in 1 jordat uttag i ett rum och låta de övriga vara ojordade är regel vidrigt, men vad är det för praktisk risk ??? Åtminstone jag har ju element i rummet som redan är jordade....
Det finns ett långt svar på detta. För kort svar kan vi likställa detta fall med att skala bort yttermanteln på en kabel och gör ledarna med dess isolering berörbara. Inget farligt alls, inte ens ute i snö och slask, så länge som ledarna är hela, men vad som hänt är att man har dubblerat risken för ett fel, eller halverat skyddet mot fel.

En annan liknelse för just isolerade rum är att man kan plocka bort både mantel och ledarisolering från kablarna och låta de spänningsförande ledarna vara berörbara. För isolerade rum har man då faktiskt bara plockat bort en av två skyddsbarriärer. Den andra skyddsbarriären sitter i de isolerade väggarna och golvet. Då vill man inte gärna släpa in jord i rummet :)

Om dina element är elradiatorer så bör du koppla bort skyddsjordningen av dessa. Är det vattenradiatorer så bör du installera jordade uttag (vilket går bra i första fallet också).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.