El
Allmänobildad: Den dosan är för primo-uttagen, med hel front.
Snailman: Ok, var 15 år sen jag skruvade upp mina, så minns inte hur jag gjorde, och de är många mil härifrån, men i dosorna fäste jag dem i inte, ska sätta dit lite att fästa i, hade ursprungligen tänkt ha panel i taket men har numera tänkt gips, och det är ju inte mycket att fästa i.
Marlen Eskilsson: Jag har rensat tråden från off topic. /Moderator
hempularen: [citat] De är ju uppenbarligen inte rätt inkopplade i centralen. Lägg upp en bild på hur det är kopplat i centralen.
Tobbe_3: Testa jordfelsbrytaren genom att trycka på testknappen någon gång per kvartal. Är det en " bred jordfelsbrytare ( 70 mm ), då är det sannolikt en 4 pol brytare som täcker alla tre faserna i centralen. Är det en 2 pol jfb ( 35 mm) , då räcker nog enbart en grupp. Den gruppen är ofta en grupp som omfattar t.ex. badrum , golvvärme eller utomhusuttag. Man skyddar aldrig en fas i centralen
RoBo: Det här tycker jag är både snyggt och bra. Har både trefashandske och 220 uttag. Samt finns plats för flera säkringar för vidare installationer. http://www.garo.se/om-garo/arkiv/markm%C3%A4tarsk%C3%A5p_1
tommib: Jag tycker personligen att man ska underhålla sin elanläggning och hålla den i gott skick. I det ingår även passdelarna till mätarsäkringarna. Däremot är det egentligen ingen panik att göra det så jag skulle vänta tills elektrikern ändå ska komma av någon annan anledning. Ingreppet är snabbt och enkelt för en elektriker med rätt verktyg.
Slugge: Köpte du 1-fasspisen Ts? Även om den är en femhundring billigare gör kostnaderna med att få full funktion i den att det kommer tillkomma mycket, ny kabel, ny säkring kanske nytt uttag eller dosa, omfördelning av laster. Kollar du lite bättre kan du nog utan problem hitta en begagnad hederlig 3-fasspis med gjutjärnsplattor för cirka en femhundring totalt.
Müssli: Det brukar finnas en monteringsplåt längst upp på fästet till fläkten där man kan sätta ett uttag. Om inte så borde det gå att klämma upp antingen en apparatdosa eller sätta ett utanpåliggande uttag i taket. Är det långt upp till taket så anslutningssladden inte räcker får du dra ner slang och sätta uttaget längre ner.
Tobbe_3: Jag hade också med det i mitt inlägg. "Obs . Bryt strömmen innan arbete."
Bo.Siltberg: Det togs upp här: https://www.byggahus.se/forum/threads/far-man-dra-roer-och-saetta-dosor.297914/page-8#post-2747998 Det är ju roligt att höra att vi har en sådan extremt bra elsäkerhet i Sverige. Vilka andra farliga branscher kan mäta sig med denna 1:a i antalet dödsfall?
tommib: [citat] Njaee....... jag skulle nog undvika det eller åtminstone märka uttaget som det. Vissa grejer kanske inte gillar att bli dimmade. Är uttaget uppmärkt (och dessutom sitter till så att man inte frestas att använda det för allmänbruk) är det i mitt tycke inget problem.
Peter2400: [citat] Jag är glad att jag skaffade den. För att hitta okända strömtjuvar så är den inte så användbar då andelen oidentifierade förbrukare är ganska stor, beror till stor del på att vi har 2 värmepumpar som varierar i effekt. Det jag har använt den till är att följa kända förbrukare, som underhålls och infravärmare i uterummet. Nu när vi skaffat spapool så har den också
Jonas L 84: Nexa kan, om förutsättningarna är rätt, fungera hjälpligt. Men har du dåliga förutsättningar så kan du räkna med: 5 m räckvidd utan hinder, spöktriggar ibland, ljuset förblir ofta tänt för att det aldrig kommer någon släcksignal, batteribyten ofta. Oavsett vad du väljer så se till att du kan se vilken av sensorerna som har reagerat, annars blir det ogörligt att hitta vilken
kitco: Sent svar men kan berätta vad som hade orsakat min döda fas. Elektrikern hittade felet i skåpet där inkommande matning mellan brytare och säkring, 1 ledning var helt av pga varmgång och en till var på väg att ge sig. Som tur va hade det inte börjat brinna.
Tobbe_3: Är det diazed säkringar i gruppcentralen eller automatsäkringar??? Med automatsäkring på 16 a till spisen, då finns det ingen selektivetet mot 20 a diazed vid kortslutning. Det betyder att proppen går innan automaten har hunnit att lösa ut.
sussox: [citat] Ja! Jag mätte runt och hittade faktiskt ett ställe där 2 olika faser var ihopkopplade! Tog isär dessa, och mätte upp vad som var vad, kopplade in så att det jag ville ha igång fungerade. Blev till att lämna ena fasen med bara en wago på o säkringen av där. Allt jag vill ska lysa gör det, så förmodligen har den varit till nån gammal ringklocka, eller nåt annat som inte
GK100: Det är inte så på alla långtifrån och det är som sagt inte nödvändigt. Viktigare med momentant oberoende till/från.
Mikael_L: Det går relativt enkelt att ta ström därifrån, kravet är ju förstås att det är mätt ström, dvs efter elmätaren samt att du sätter en liten gruppcentral där iom att det är kopplat TN-C i boxen. Och annars hade du ändå behövt en jordfelsbrytare + säkring ändå. Jag hade gått ut med en 5g6mm2 (t.ex. N1XV) eller EKKJ 4x6+6 till en lämplig plats för gruppcentralen.
Tobbe_3: Man behöver även riskbedömmas placeringen av ett vägguttag på den platsen. Det är inte självklart att uttaget skall vara skyddsjordat. Det styrs av övrig installation i rummet. Jordade uttag i rummet -. Montera ett jordat uttag Ojordade uttag i rummet - Montera ett ojordat uttag.
olofh: Jo,prismässigt märkte jag det men hittat bra pris av en på blocket men får då i paket om 5st och behöver bara 2 men då kan jag ta dom andra 3 som kron vilket jag behöver...
tommib: För att det finns utrymmen där de är lämpliga. Badrum är inte ett av dem. Skulle jag montera sådana någonstans skulle det vara i ett hobbygarage, men även det är lite tveksamt. Man kan också tänka sig t.ex på en altan på ett hus där man fällt in dosor i fasaden. Det skadar förstås inte att montera sådana i ett badrum, men de behövs inte. Eftersom de kostar mer skulle jag hellre
Bo.Siltberg: Ditt schema är i princip korrekt. Med vidarekoppling menar jag att t.ex rörelsevakten måste tillåta 1 inkommande ledning, L+N+PE, och en utgående ledning, T+N+PE. Men är det en infälld apparat i dosa så går det att göra denna skarvning av N och PE med toppklämmor i dosan. Detsamma gäller armaturerna. Det är en praktisk sak som är bra att kolla i förväg så att du inte står där
jokomoko: [citat] Hehe, ja det var ju en fiffig lösning. Får ingen statistik som du skriver, men, löser mitt problem faktiskt.. :-)
Hojte: Som ralleb säger om du ska ha högtalaren där så skär bara av röret så syns det inte, eventuellt ta lite vit latex fog runt efter du dragit fram kablarna. Annars så sätt en senildosa och sätt något sånt här https://www.eldirekt.se/elmaterial/antenn-tele-datauttag/exxact/exxact-hogtalaruttag?gclid=CjwKEAjwm7jKBRDE2_H_t8DVxzISJACwS9Wbyh2byWItb6nJHvBK5rIehq8Iho-7ymhWJO9EQHWXLxoCT-vw_wcB
Tobbe_3: 4 mm2 har ett ganska begränsat användningsområde. 2,5 mm2 fungerar ofta ihop med 16 a säkringar. Det är den största säkring śom tillåts för vanliga vägguttag och lilla trefasuttaget m.m. 6 mm2 är en vanlig huvudledning som ofta passar ihop med 25 a säkringar. Den har blivet en standarddimension för matning av mindre centraler i bl..a. bostäder.
nimhed: Jo tack! Jag har inte fått tummen ur, men det blir nog som etompaus personliga reflektion (#24)
Uffe A: [citat] Finns inget sådant på den här. Det är som etompau skriver bottna kardelerna och se till att det inte syns för mycket koppar ca en halv till 1 mm