Jag tänkte koppla in ett motorskydd till en elmotor men hur dimensionerar jag utlösningsströmmen? Motorn är på 0,22kW och drar 0,41A enl. typskylt och det motorskydd jag har är 0,63-1A. Det slog mig att det kanske är för mycket? Ska man ligga på märkströmmen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motorn
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motorskydd och kontaktor
Kontaktorn skall bytas då jag insåg att det var 24VDC spolspänning...
Ska du inte ha ett kontaktormotorskydd som du kan ha i en passande kapsling? Det du har är ett mekaniskt start/stopp med motorskydd samt en kontaktor. För den kombin måste du ha endera ett apparatskåp eller två olika kapslingar.
Jag tänkte mig att styra motorn via en kontaktor med en av- och en på-knapp och sedan motorskyddet. Du menar att jag inte kan använda GV2ME som passivt motorskydd?
Jag tänkte mig att styra motorn via en kontaktor med en av- och en på-knapp och sedan motorskyddet. Du menar att jag inte kan använda GV2ME som passivt motorskydd?
Fast då behöver du egentligen inte kontaktorn, GV2:an funkar även bra som startkopplare om man sätter den i en passande kapsling.
Grejen är ju att hitta en passande kapsling som har vettig IP-klass. Det har jag inte lyckats med så jag tänkte använda kontaktorn. Har skaffat mig en kapsling med start- och stopp-knapp. Nu verkar ju varken motorskydd eller kontaktor passa för ändamålet så jag får leta efter andra grejer.
Men rent teoretiskt borde jag väl kunna använda ett GV2ME skydd för denna applikation? Eller har den någon funktion som inte passar? Den kan ju uppenbarligen användas tillsammans med en kontaktor?
Det kunde du gjort om inställningen passat. Men som sagt kanske smidigare med antingen motorskydd av den typen i kapsling så man kan använda knapparna direkt eller ett kapslat kontaktormotorskydd om man vill ha start/stopp externt också.
Om man ska vara petig så är hållkontakten 13-14 felvänd. Udda siffra (13) är IN och jämn (14) UT. Det är kopplat omvänt här. Det har ju dock ingen betydelse för funktionen, men om man vid senare underhåll lite snabbt vill kontrollera kopplingen så är det ju bra om man följer detta.