3 066 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Överhettning på nollplint
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Klockan nio på kvällen säger hustrun "ljuset fungerar inte i tvättstugan" (som ligger i en annexbyggnad). Jag går ut för att kolla, misstänker att det är något som fått jordfelsbrytaren att lösa ut. Jag hittar dock inga fel. Jordfelsbrytaren är OK liksom alla automatsäkringar. Ändå fungerar inte ljuset i tvättstugan (och inte heller tvättmaskinen visar det sig). Jag går och hämtar spänningsprovaren av typen som ger en summerton om det är spänning fram till dosor och uttag. Allt verkar fungera. Jag börjar inse att felet måste ha med nolledaren att göra. Jag skruvar bort höljet till den elcentral där den aktuella säkringsgruppen finns och konstaterar att plasten runt samtliga nolledarkablar har smält. Själva nollplinten är helt förkolnad av värme liksom höljet till elcentralen alldeles ovanfför nollplinten. Jag stänger av huvudbrytaren. Klockan tio i sju nästa morgon ringer jag elektrikern som ansvarade för installationen. Han inser att han måste komma genast. Vi är helt eniga om att orsaken är en liten glappkontakt som sedan har eskalerat. Installationen är mindre än ett år gammal. Mycket av grundjobbet gjordes av en praktikant som kanske inte kontrollerades ordentligt. Hustrun är fortfarande rejält chockad. Själv är jag väl lite nöjd med att jag faktiskt lyckades identifiera felet. Frågan är: Är det rimligt att man skall behöva vara beredd på att något liknande kan inträffa, och regelbundet ha koll på att alla elcentraler verkar vara i ordning?
Produkter som diskuteras: "spänningsprovaren"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Nu är det så att du har ansvaret för att din anläggning är OK , men i det här felfallet kan man inte förvänta sig att det det ska inträffa , kanske dåligt dragen inkommande noll som värmt upp nollplinten så den smält , en miss i efterdragning av anslutning , kan nog bara säga otur som slutade bra
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 888 inlägg
Du behöver inte räkna med att det ska hända igen, dvs risken är låg. Exempel på dåliga förbindningar dyker upp då och då på forumet men det är långt ifrån vanligt. De exempel vi sett har även i många fall varit oförklarliga.
Dagens elmateriel är så pass bra att det är svårt att misslyckas. Då ska man göra rena blunders som att helt glömma att dra åt en skruv, eller okritiskt blanda flera ledare under samma klämma. Man ska inte behöva efterdra skruvar i dagens centraler.
Det vore därför intressant att veta vad som hänt i ditt fall, om det går att avgöra ifall en skruv var lös eller något annat.
Jag antar dessutom att det var inkommande nolla på nollplinten som glappade? Det tyder i så fall på en kraftig snedbelastning. Du skulle alltså ev kunna komma undan ström i nollan genom en omfördelning av grupperna mellan faserna. Om det var nollan till en enskild grupp så går det dock inte att göra något.
Dagens elmateriel är så pass bra att det är svårt att misslyckas. Då ska man göra rena blunders som att helt glömma att dra åt en skruv, eller okritiskt blanda flera ledare under samma klämma. Man ska inte behöva efterdra skruvar i dagens centraler.
Det vore därför intressant att veta vad som hänt i ditt fall, om det går att avgöra ifall en skruv var lös eller något annat.
Jag antar dessutom att det var inkommande nolla på nollplinten som glappade? Det tyder i så fall på en kraftig snedbelastning. Du skulle alltså ev kunna komma undan ström i nollan genom en omfördelning av grupperna mellan faserna. Om det var nollan till en enskild grupp så går det dock inte att göra något.
Dagens elmateriel är så pass bra att det är svårt att misslyckas. Då ska man göra rena blunders som att helt glömma att dra åt en skruv, eller okritiskt blanda flera ledare under samma klämma. Man ska inte behöva efterdra skruvar i dagens centraler.Bo.Siltberg skrev:
Du behöver inte räkna med att det ska hända igen, dvs risken är låg. Exempel på dåliga förbindningar dyker upp då och då på forumet men det är långt ifrån vanligt. De exempel vi sett har även i många fall varit oförklarliga.
Är det färdigbyggda centraler/automatikskåp/VP står det klart och tydligt att efterdragning och kontroll av ansutningar ska ske
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det var faktiskt inte inkommande nolla som glappade, utan en enskild grupp. Det gick tydligt att se vilken anslutning det var och att det rörde sig om en homogen kabel (alltså inte flertrådig). Däremot var skruven så fördärvad att det inte var möjligt att se om den varit dåligt åtdragen, men det finns väl ingen annan förklaring? Elektrikern, som jag känner väl sedan lång tid tillbaka och som jag bedömer som väldigt kompetent (och jag har sett rätt många...), var dock inte särskilt överraskad, vilket förvånade mig. Jag är lite chockad, dock inget i jämförelse med hustrun.
Det är ett litet proiblem med ek lednings om det heter , drar man för hårt så kan man få en brottanvisning som kan ge en dålig kontakt , där kopparn kläms till så den den blir smalare man får dra med fingertoppskänsla på dessa
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 888 inlägg
Det är mycket ovanligt att ett korrekt åtdraget skruvförband glappar. Tillverkare av färdigbyggda centraler vill givetvis gärna friskriva sig på alla sätt. Både för löst och för hårt åtdragningsmoment kan ge problem, men mer troligt att han helt missade att dra åt. Så efter denna efterkontroll ska du kunna sova lugnt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Tack! jag sover lugnt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden