1 652 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Anslutning av elverk vit nätavbrott
Hej!
Jag har funderingar på det här med egen elförsörjning vid längre nätspänningsavbrott. Jag kan en del om detta, men långt ifrån allt. Jag har en liten lägenhet och ett fritidshus med vedspis, vedkaminer och egen brunn med hydroforpump. Jag har också ett litet bensindrivet elverk från Biltema på 1300VA / 1000W (som reserv i husbilen). Vid ett längre nätspänningsavbrott behöver jag el till belysning, kyl/frys, 1-fas hydroforpump, PC, mobil och radio. Lägenheten kan jag värma med nån fotogenkanmin och laga mat med ett stormkök eller nåt. I fritidshuset använder jag ved. Vid längre nätspänningsavbrott tänker jag mig följande (säkert utanför gällande lagar och rekommendationer):
Har jag glömt nåt viktigt??? Kommentarer???
Jag har funderingar på det här med egen elförsörjning vid längre nätspänningsavbrott. Jag kan en del om detta, men långt ifrån allt. Jag har en liten lägenhet och ett fritidshus med vedspis, vedkaminer och egen brunn med hydroforpump. Jag har också ett litet bensindrivet elverk från Biltema på 1300VA / 1000W (som reserv i husbilen). Vid ett längre nätspänningsavbrott behöver jag el till belysning, kyl/frys, 1-fas hydroforpump, PC, mobil och radio. Lägenheten kan jag värma med nån fotogenkanmin och laga mat med ett stormkök eller nåt. I fritidshuset använder jag ved. Vid längre nätspänningsavbrott tänker jag mig följande (säkert utanför gällande lagar och rekommendationer):
- Bryta huvudströmbrytaren varvid lägenheten / huset skiljs från omgivningen.
- Dra ur sladdar till ev. elradiatorer, vvb, elspis, brödrost, vattenkokare och andra stora elslukare.
- Koppla in elverket med en sladd med 2 hankontakter (Gud förbjude) till ett eluttag med lämplig fas. (elverket på balkongen i lägenheten).
Har jag glömt nåt viktigt??? Kommentarer???
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 888 inlägg
Jag tycker detta säger allt som behöver sägas - gör inte så.S Simply the best skrev:
Det finns bara ett sätt att ansluta ett elverk till hela sin fasta anläggning och det är intag, reservkraftsomkopplare och jordtag. Det alternativ du kan titta på är att mata ett fåtal förbrukare via stickpropp direkt till elverket utan att blanda in din fasta anläggning på något sätt.
Du har rätt, men mitt förslag bör väl ändå fungera rent tekniskt? (Jag inser dock risken dels med sladden (strömförande stickpropp) och risken att slå till huvudströmbrytaren utan att först ha kopplat ur stickproppen.) Men i ett nödläge???Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker detta säger allt som behöver sägas - gör inte så.
Det finns bara ett sätt att ansluta ett elverk till hela sin fasta anläggning och det är intag, reservkraftsomkopplare och jordtag. Det alternativ du kan titta på är att mata ett fåtal förbrukare via stickpropp direkt till elverket utan att blanda in din fasta anläggning på något sätt.
Jag har ett bilbatteri och en inverter som jag tar in när det blir strömavbrott. Dessutom har jag ett par UPS:Er. Det räcker till måttlig användning av belysning, dator och köksfläkt under många timmar. Då har jag ett trassel med skarvsladdar och grenuttag inne. Det kan man stå ut med inte minst med tanke på hur sällan det är elavbrott. Ett elverk kan absolut vara användbart vid strömavbrott. Men gör ingen dubbelhane. Det är bara dumt.
Klicka här för att svara