tommib
Om du ska ha en elektriker som faktiskt gör detta åt dig är min rekommendation att komm överens med den personen om hur kanalisationen i muren ska utföras. Då sparar du tid och irritation.

Min tanke med 50mm slang var att du skulle jacka ur första stenen och sen kommer kopplingslådan, vilket gör att du inte behöver kapa upp mer sten. Exakt hur man gör detta beror på hur du ska bygga muren.

Själva övergången från 50mm till 16mm rör är bara att man sticker in 16mm röret i 50mm röret. Du kan tejpa om du vill men det ändrar egentligen inget, dvs det går bara att dra i kabel åt ena hållet. Möjligen rinner det ner lite mindre jord i röret. Detta är också en sak som installerande elektriker med fördel kan bestämma, så slipper du sura miner.

En variant som är möjlig om du vill ha kopplingsdosan i muren är att gå med PEM-slang från altanen till dosan. Det blir en mjuk böj upp genom muren och in i nedre sidan på dosan. I själva muren drar du sen med flexslang, den ligger inmurad och skyddad. Anledningen till PEM-slang i backen är att den är tåligare. I det fallet måste du dock märka den med varningsband så att man fattar att det är starkström i slangen. Gulrör behöver inte märkas särskilt, den gula färgen i sig indikerar starkström.

Släpp tankarna på stickpropp till denna installation, det är kass. Det är lika enkelt att bara koppla in din Aceflex i en kopplingsdosa.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Räcker det med ett 16mm slang tycker ni? Eller ska jag gå upp en storlek? Har ju 16mm liggandes och även 20mm borr till hiltin att borra i stenen.
Ska jag gå upp till 20mm behöver jag både ny slang och borr....

L
16 slang räcker för kabel 3X1,5 m2

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Men lägg gärna i kabel i slangen innan den placeras i muren. Gör du tvärt om så kan du få problem när du skall dra i kabeln eftersom kabeln lätt "fastnar" i slangens "veck" på insidan vid krökar/böjar.

• Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.