23 193 läst ·
29 svar
23k läst
29 svar
3-fas 10A säkring ok?
Jag tittade på förläggingssätt A1 i Nexans kabelbok (Tabell A1, utdrag ur SS 424 14 26, utg 6) och konstaterade att det var lite onödigt på håret. Speciellt om installationen går ut och är utförd med mantlad kabel i rör.
Du kanske betraktar det som ett ytterlighetsfall men rörinstallation i isolerad vägg är inte särskilt ovanligt i ett normalt hem. Det blir bättre om man förutsätter PEX-isolering men jag tycker inte att man kan göra det.
Min invändning hade inget att göra med räknandet, det gör du säkert mycket bättre än jag. Invändningen handlade om att jag tycker att det är olämpligt att på ett konsumentforum med en inte oansenlig andel hempulare rakt av säga att man kan säkra upp till 13A.
Din slutkläm däremot håller jag helt med om, man ska inte överdriva (vilket branschen gör in extremis).
Du kanske betraktar det som ett ytterlighetsfall men rörinstallation i isolerad vägg är inte särskilt ovanligt i ett normalt hem. Det blir bättre om man förutsätter PEX-isolering men jag tycker inte att man kan göra det.
Min invändning hade inget att göra med räknandet, det gör du säkert mycket bättre än jag. Invändningen handlade om att jag tycker att det är olämpligt att på ett konsumentforum med en inte oansenlig andel hempulare rakt av säga att man kan säkra upp till 13A.
Din slutkläm däremot håller jag helt med om, man ska inte överdriva (vilket branschen gör in extremis).
Angav det eftersom det är vanligt när man vill ha ett snabbt svar. Ger en rätt bra korrektionsfaktor.Ljus skrev:
Inte för att lägga mig i "mäta-tävlingen" men stegförläggning av kabel är extremt ovanligt i privathem. Byggahus är ett forum för privatpersoner. Då är det sannolikare att det är dold rörförläggning i isolerade väggar eller någon enstaka utanpåliggande kabel. Men jag kanske inte förstår att det är trollironi.
Men du har så klart rätt.
Provade snabbt isolerad vägg. I läget isolerad vägg med 13A är det ej godkänt med 1,5mm2 om du har gammal kabel. I övriga fall med kabel på vägg, pex-kabel i isolerad vägg var det ok. Har jag lärt mig något nytt!
Vet inte skillnaden mellan X och Q, har ju läst någon gång men kan inte påstå att jag kommer ihåg eller förstod särskilt mycket, var ett mer "jaha"..tommib skrev:
Spelar ingen roll ändå. Kabeltillverkarna godkänner inte ens att deras pex-kabel av de lägre dimensionerna dimensioneras som pex-kabel. Dvs ledartemperatur 90 grader. Jag har frågat om orsaken men fick lite harklande orsaker som inte lät särskilt övertygande.
Har du kabeln i isolerad vägg du har säkring och inte dvärgbrytare får du inte ha 13A och 1,5mm2, är kantboll ut på den.
Har du kabeln på annat sätt eller dvärgbrytare är det okej.
Så tolkar jag det.
Det finns PEX-isolerad installationskabel, denna är tyvärr endast klassad för max drifttemp 70 grader, samma som PVC. Anledningen till detta är troligen tjockleken på isoleringen gentemot 1 kV-kablarna.tommib skrev:
Installationsanvisningen anger minsta säkring till 16A, därför är det rätt av Jula att ange det i min mening, det med 3-fas/400V har Jula själva hittat på och det är fel.
Då är det bara att tuta och köra på 10A. Det värsta som kan inträffa är att säkringen löser. Är ju vad den är till för!A Arne999 skrev:
Så länge apparaten inte driver svärmors respirator eller något annat viktigt så kommer inget mer att hända än att maskinen slocknar!
Nu är jag visserligen nybörjare inom detta, men kan man verkligen förutsätta att fläkten belastar faserna jämnt? Jag tänker mig en fläktmotor på kanske 50-100W som drivs med 3 faser samt en värmedel på närmare 5KW som drivs mellan 2 faser?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är nog långsökt att en såpass stor värmare bara skulle drivas mellan två faser, men omöjligt är det förstås inte.V vectrex skrev:
TS, testa och se vad som händer
Jag tycker man ska kunna förutsätta jämn last? Två 5 kW fläktar ska ju gå att köra på samma 16 A trefasgrupp i min bok, snöllet annars.
Näe, du har en poäng. Det kan man inte förutsätta... även om man kan tycka att det ska vara så.V vectrex skrev:
En ledtråd kan ju vara hur många element man ser. En värmeslinga indikerar att det är två av faserna som används medans tre värmeslingor indikerar att alla tre faser används. (nu spekulerar jag bara)
Mer säkert:
Kör fläkten fullt ös ett tag. Ta ut säkringarna och känn efter vilka som är varma! Är dom för varma så bör du säkra upp!
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Jula kan man förvänta sig vadsomhelst av men eftersom vi i Sverige är lite ensamma om allmänt förekommande 400V så gissar jag på tre stjärnkopplade 230V-element.
En variant som förekommer är att ha ett Y kopplat elementpaket utan ansluten nolla (jfr trefasmotor) . När alla faseř är anslutna ger elementet märkeffekt. Vid "halv effekt " bryter man en fasledare . I det senare fallet blir 2st 230 V element seriekopplade mellan L1 - L2 och matas med 200 V styck.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden