Byggahus.se

Inkoppling dimmer, skarvning av fas

1. K
    Medlem · Uppsala · 44 inlägg

koppla

Medlem
    Har en dubbelbrytare som jag ska ersätta med en dimmer.

Ena knappen bryter som vanligt taklampan, det är denna funktion jag vill ersätta med dimmern. Med den andra knappen bryts några vägguttag, en "finurlig" lösning som föregående ägare stått för. Jag vill ta bort denna funktion och som normalt ha kontinuerlig fas till vägguttagen.

Detta tänkte jag lösa med att koppla den brutna fasen till VU i en wago, men både wago och dimmer får inte plats i dosan.

Dimmern (kommer från ett annat rum i huset) ser ut som bilden. Finns en blindplint (antar jag) som borde kunnat användas för att koppla den brutna fasen, dock är den trasig så det går inte. Dimmern har två ingångar, kan jag använda den ena som kopplingsplint för att koppla ihop den brutna fasen till VU, trots att denna funktion inte har något med dimmern att göra?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2081.JPG

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 485 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Nu är det svårt att se märkningen på bild, men en dimmer med "två ingångar" är troligen avsedd för trappkoppling, så du kan inte använda ena terminalen som blindplint. En Wago 221 är ganska tunn och borde få plats i dosan. Annars kan du sätta en förhöjningsram på dosan ifall du hittar en som passar din dimmer.

3. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 920 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Minsta skarvprodukten är annars en ubåt. Sämre än wago men ibland har man inte plats ens för en 2polig 221.

Kan du dra om den brutna fasledaren? Dimmern behöver visserligen en fast fas men det är dumt att skarva vidare från den, de små skruvplintarna ger inte särskilt bra kontakt.

4. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    Kan vara läge att fundera på dimmern. Vissa typer av dimmer passar dåligt för LED lampor. Det gäller särskilt typen för enbart glödljus.
    Det finns idag speciella LED ljusdimmer eller transistordimmer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.