Byggahus.se

El-biten till vattenpump

1. K
    Medlem · 28 inlägg
    Hej,

Min Vvsare är snart klart med installationen av vår nya vattenpump till villan. Innan vi kan prova om det funkar så måste en elektriker komma och sköta den elektriska biten. Någon som har ett hum om hur stort arbete det är? Vet att det är tryckströmbrytaren som ska kopplas in osv. Hur många timmar kan jag förvänta mig?

Karim

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det är svårt att sia om , det beror på vad som finns , lediga platser i el-centralen , ledning i mark ut till pumpen e.t.c. , förutsättningarna är så olika på varje anläggning

• Laddar…
  3. U
    Medlem · Skåne · 2 385 inlägg

Uffe A

Medlem
    Enfaspump och uttag i närheten av vattenpumpen. (Förutsätter att du har en ny hydropress där allt är färdigt) Då behöver du ingen elektriker utan rörisen kan stoppa i kontakten och sätta igång den.
    Om det inte finns uttag i närheten så drar trikaren fram det snabbt om det finns ett annat uttag i samma rum.
    Annars kan det ta längre tid.
    Man kan inte säga exakt hur lång tid det tar utan att ha sett hur det ser ut.

• Laddar…
  4. K
    Medlem · 28 inlägg
    Tack för svar. Det är ute på landet så osäker just nu om det finns ett uttag nere i pumphuset. Däremot finns det fler uttag i vedboden max 5 meter från pumphuset. Jag tar nog med mig en elektriker ändå eftersom polarn gjorde bedömningen att det behövdes en. Inte fått svar från de 3 eller 4 firmorna jag kontaktad därför misstänker jag att de inte känner att det är värt att åka ut på jobbet.

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det som är avgörande i det hela är om pumpen har en vanlig stickpropp 1-fas pumpautomat eller är en 3-fas pump som sitter nere i hålet , 1-fas så blir det rakt in på ett jordat vägguttag , röris skulle ju kolla när el är färdigt
    PS Om dom andra inte svarar eller är intresserade av mindre jobb , kan dom vara utan om du till äventyrs har planer på större art

• Laddar…
  6. K
    Medlem · 28 inlägg
    https://www.rinkabyror.se/artikel/wilo-borrhalspaket-twu-4-0207-c-vk/

Den pumpen är det vi har sänkt ned.

7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Då är det en 1 fas , kan köras med stickpropp som prov , annat så ska det till ett motorskydd som skydd för överbelastning , du behöver en gnist för detta arbete , den bör ha egen säkring

• Laddar…
  8. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 653 inlägg

thomas33

Renoverare
    Men den pumpen finns med både 1-fas och 3-fas!
    Om inte TS är så insatt är det bäst att en elektriker tittar på det innan det kopplas något.

• Laddar…
  9. K
    Medlem · 28 inlägg
    Ja det låter som att jag behöver få dit ett proffs som kollar på det och kommer med lämpligaste lösningen. Ska se om jag får tag på någon.

Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.