Snailman
Snailman: Ok, var noll tryck i blåsan, har pumpat upp trycket nu och testat en cykel, så får se om blåsan är hel eller om det snart läcker ut luft.
14 svar · 5,3k läst
·
GK100
GK100: Kan du göra som du skriver i #9 med egen slang till brytaren och då hålla grupperna skilda är det bäst om det är praktiskt möjligt utan oerhört mycket merarbete. Annars formellt i princip ok som sagt med tvåpolig säkring och att det inte blandas nollor på vägen. Skriver i princip beroende på att du verkar mata via olika vägar från centralen det blir tveksamt att töja på vad som
12 svar · 2,1k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Jo, det hade hjälp oss! Och därmed dig... ;) [MEDIA=youtube]GFKMmdY4K2M[/MEDIA] Men nu var det ju inte "rocket surgery" direkt, så det gick ju ändå.
8 svar · 2,0k läst
·
T
Tobbe_3: Vid trefas är det lämpligt att välja en 5 ledare. Eftersom kabelarean i detta fall blir MINST 6 mm2 troligtvis mer, då blir ofta specialkabeln 3 ledare ( enfas) lika dyr. Man måste dimensionera anläggningen för att klara utlösningsvillkor och max tillåtet spänningsfall. Vid projektering behöver man först fastställa att matningspunkten klarar max spänningsfall och utlösningsvillkor
2 svar · 2,4k läst
K
Kocket: [citat] Tar och provar detta. Lite met jobb men trolgen bästa lösningen.
5 svar · 6,7k läst
·
freter
freter: Tack för alla svar. Jag inser att jag behöver hitta en annan lösning. Ska börja med att väga kristallkronan ...
8 svar · 18,9k läst
·
tommib
tommib: Däremot får du, om du vill, montera en ny fast belysningsarmatur om du vill. Nej, det är inte logiskt.
2 svar · 2,2k läst
A
Avemo: Hur stort är fönstret? Hur mycket jobb är det att flytta mynningen på flexslangen till sidan av fönstret och sätta ett uttag där? Om lampan hänger i vägen för fönstret när det öppnas, Är det då inte stor risk att slå sönder antingen lampan eller fönstret när du öppnar? Har du en krok att hänga lampan på som sticker ut mindre än 2 cm så att den går fri från fönstret om
12 svar · 6,2k läst
·
Hojte
Hojte: [citat] Elföretaget har ju inte haft någon skyldighet då det är den behörige elektrikern som har överseende, men en person kan inte ha överseende över hundra personer på ett företag så där har väl saker fallit mellan stolarna.
27 svar · 19,0k läst
·
A
AndersS: Sådana här rörhalvor kan vara bra om ni har kabel/fiber i marken när ni tänker bygga något ovanpå så man inte kommer åt att gräva senare. https://catalog.uponor.com/sv-SE/catalog/el-tele/telia-soneraskanova-sortiment/halvroer.html Finns i olika färger och man lägger dem runt befintlig kabel/fiber, fungerar då både som extra skydd och gör det sedan utbytbart och man kan dra nya
29 svar · 5,6k läst
L
Liteavvarje: Första gången jag ser en sån förhöjningsring , den är ju 18 mm djup och du behöver ca 12 mm , har aldrig använt någon , men om du har några kopplingsdosor för vägg 80 mm över , kan du såga av dom till rätt mått och lägga i hålet och skruva dit doslocket
9 svar · 5,5k läst
·
prototypen
prototypen: Koppar är dyrt. Jag har kontrollerat 2,5 mm2 av två olika fabrikat och årsmodeller Någon gång i forntiden så skulle tråden vara 2,5 men det är ju inte alltid så lätt att få den till rätt mått med den tidens tråddragningsmaskiner så man gav en tolerans på 5%. Dagens 2,5 tillverkas i bättre maskiner är 1,72 mm och det är 2,36 mm2 och det ligger precis på gränsen i resistans,
13 svar · 14,2k läst
prototypen
prototypen: Men förhoppningsvis blir alla element varma, typ...... Åtminstone på vintern Prutte
5 svar · 3,3k läst
Müssli
Müssli: Här är en som jag brukar använda. https://www.bauhaus.se/fresh-intellivent-celsius-varmeflyttare.html
5 svar · 11,1k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] [citat] Nu har vi väl ett utredningsväsende för att de ska utreda saker, och då är det väl inte orimligt att påtala när de faktiskt inte gör det, men om ovanstående var riktat mot mig så antydde jag som synes ett rimligt, frihetligt system i mitt första inlägg: utföraransvar för fackmannamässig kvalitet utan statlig certifiering.
29 svar · 4,7k läst
sir_erken
sir_erken: Har följt tråden då jag har en tillsynes likadan e-scooter som jag fått av en bekant som tappade bort laddaren. Köpte den på 24 igår och fick den hem idag. Det ser ut som att den laddar, återkommer med resultatet
39 svar · 9,6k läst
·
T
Tobbe_3: Om man det sitter ute... Då hade jag vänt på dosan och fortsätt den med ett dräneringshål i botten (brukar vara förberett). En bit ytterhölje från en EKK som förs in någon decimeter i röret hade inte varit fel. Lite tätmassa på ovansidan mellan dosa och vägg hindrar vatten från att rinna in i dosan.
6 svar · 29,9k läst
·
Müssli
Müssli: [citat] Det låter underligt. Som det ser ut på dina bilder ska du koppla in och ut på svart och vit eller tvärtom. Brun verkar vara fast fas. Å andra sidan ska du lyssna på din elektriker och inte på ett internetforum i första hand. Tänk på forumet om det inte fungerar bara. ;) /edit Aha, din elektriker pratar antagligen om sladden på markisen, den har ju ingen vit. Brun och svart på
6 svar · 12,9k läst
·
C
corre: Du kan inte dela lödningen och trä på en krympslang, helst med smältlim på insidan, den lösningen är långsiktigt bättre än tejp.
6 svar · 3,9k läst
GK100
GK100: Ja med timer och omfördelning kan du säkert fixa det bra. Och förståndig kan man ju som tur är vara på många skilda sätt. :)
13 svar · 2,0k läst
·
M
-MH-: Ber om ursäkt, det skall vara 1,5mm2 på elbilsladdaren också (en kort bit, den 5m långa är 2,5mm2) Verkar rimligt det du säger annars.
2 svar · 2,8k läst
M
-MH-: Vilket påminner mig om när Google vill att jag skall köra ut på "E4 S" (dvs söderut), så säger rösten "Ta avfart efyra Siemens". Ett litet nördskämt.
23 svar · 5,2k läst
H
hempularen: Det normala i externa förråd är nog att det inte går på lägenhetens elmätare. Så föreningen kan ha synpunkter. Rent praktiskt så är det troligen en enkel operation att fixa. Men du bör begära tillstånd av föreningen. Om det nu är en server, så antar jag att du tänker dra in nätverk också? Så det kanske ligger vägg i vägg med lgh?
7 svar · 4,0k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ok jag är med dig, det gäller bara att få med villkoren också. FK direkt in i armatur eller FK som ligger an mot en armatur går an om t.ex armaturen är skyddsjordad, eller är dubbelisolerad och gjord i isolerande materiel, eller om rummet är gammalt och isolerande med ojordade uttag. Jag skulle dock som utgångspunkt säga att FK inte ska dras direkt in i ljusarmaturer. Sedan får man
15 svar · 25,2k läst
H
HenryN: Stort tack för alla svar. Jag stämmer av med försäljaren så att de inte har en helt avvikande uppfattning kring den här specifika ugnen, men annars verkar det bara vara att köra.
6 svar · 3,6k läst
·
H
hempularen: Tittade litet mer på bilden. Jag tolkar att det sitter plastaktiga över takfoten. Det är därför vi ser himlen genom springan. I så fall inget uppenbart fel. Men armaturerna bör man nog byta, av åldersskäl, och då mot något som är avsett för utomhusmontage, så kan de hålla längre.
3 svar · 1,1k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: GE har en tvåpolig (korrekta namnet är 1p +1p, då det alltså verkligen är två separata säkringar i ett modulmått) som kan vara en lösning vid extrem platsbrist. http://www.gycom.com/sv/produkter/p/158480/EPC-611-11-Pol-C-kar [bild]
7 svar · 886 läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Garo har väldigt många CEE-don i sin lista, http://www.garo.se/storage/ma/ab79f85d0a3d481a858f9dff9aca8d1b/2ee7db7488104b079e89a0506b67d4de/pdf/-4/Anslutningsdon.pdf se sidorna 4, 5, 14, 23, 31, 39, 48 & 56. Så med andra ord så borde typ alla elbutiker, elektriker mfl kunna ta hem rätt don väldigt enkelt.
42 svar · 9,9k läst
·
tommib
tommib: Jag skulle prova att ta ett foto och skicka till Eldon. De kan kanske vara hjälpsamma....
9 svar · 3,1k läst
tommib
tommib: Skulle vilja tillägga att jag skulle montera ett par lösa ledare på de som redan är i takdosan och hänga ner genom hålet i armaturen. Troligen skulle denna lösa ledare vara en stump EKK eller liknande som jag har liggande. Detta för att en sån där armatur kan utveckla en del värme om man säter en halogenlampa i den och det är trist att grilla isoleringen på FKn i väggen. Ett annat
2 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.