Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är till en motor, nollan saknades i den gamla handsken. Om motorn snurrar åt fel håll vid start så kastar man om två faser? Skalade lite mer av kabeln och förlängde jorden i den nya kontakten efter bilden tagits.
Ngt annat att tänka på? Hur viktigt är det med ett motorskydd? Saknas idag. En trepolig brytare sitter mellan motor och handske.
Bästa svaret
Det ser korrekt ut.
Den gul/gröna kan ju knappast varit annat än skyddsjord iom hur den var kopplad tidigare, annars bör man kolla upp att det blev rätt.
Men det kan man väldigt gärna kolla ändå, ohmmät mellan jordstiftet i nya handsken och chassit på maskinen - ska vara kontakt, mät sen alla faser i stickproppen mot chassit - ska inte vara kontakt.
Och snurrar den åt fel håll så skiftar du två fasledare helt enkelt.
Den gul/gröna kan ju knappast varit annat än skyddsjord iom hur den var kopplad tidigare, annars bör man kolla upp att det blev rätt.
Men det kan man väldigt gärna kolla ändå, ohmmät mellan jordstiftet i nya handsken och chassit på maskinen - ska vara kontakt, mät sen alla faser i stickproppen mot chassit - ska inte vara kontakt.
Och snurrar den åt fel håll så skiftar du två fasledare helt enkelt.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Bea tips Mikael ska göra det du föreskriver för att slippa överraskningar.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Någon skrev ju om motorskydd, försvann ...
tråkigt, det var väl bra skrivet ...
Men motorskydd är ju i princip alltid bra, men i enklare fall tycker man nog att det typ skjuter över målet, dvs kostnaden för ett motorhaveri står inte i proportion till kostnaden för motorskydd osv.
Så därför saknas allt som ofta motorskydd till kompressorer, betongblandare och snickerimaskiner osv.
Jag själv skulle troligen inte sätta dit något, om jag var i dina kläder, men nu vet jag ju inte riktigt vad för maskin det handlar om, hur dyr den är och hur unik sorts motor det är osv.
Men motorskydd är ju i princip alltid bra, men i enklare fall tycker man nog att det typ skjuter över målet, dvs kostnaden för ett motorhaveri står inte i proportion till kostnaden för motorskydd osv.
Så därför saknas allt som ofta motorskydd till kompressorer, betongblandare och snickerimaskiner osv.
Jag själv skulle troligen inte sätta dit något, om jag var i dina kläder, men nu vet jag ju inte riktigt vad för maskin det handlar om, hur dyr den är och hur unik sorts motor det är osv.
Ok då hängde jag med lite dåligt där.norrbottenssnickaren skrev:
Och för motorskyddets del håller jag med om vad som sagts för maskiner man bara kör övervakat. Dock kan det ibland kombineras med det mer viktiga skyddet "nollspänningsutlösning" som man inte bör hoppa över på maskiner med farliga rörliga delar som det verkar vara på din bild.
Det var jag som skrev om motorskydd och jag tog upp det ni har skrivit redan 
En grej till, till TS. När du kopplar 3 fas don kolla även så att du har kopplat alla parter rätt alltså inte enbart jord dock är det den allra viktigaste och den som inte får bli fel!
Summra L1-L1,L2-L2, N-N osv. Det tar så lite tid mot att du skulle upptäcka att du har gjort en fasvändare av en skarvkabel.
En grej till, till TS. När du kopplar 3 fas don kolla även så att du har kopplat alla parter rätt alltså inte enbart jord dock är det den allra viktigaste och den som inte får bli fel!
Summra L1-L1,L2-L2, N-N osv. Det tar så lite tid mot att du skulle upptäcka att du har gjort en fasvändare av en skarvkabel.
Det viktigt att kolla att nollan är rätt ansluten förutom skyddsjorden.
Ett exempel från verkligheten : Nollan ansluten på fasstiftet närmast jordstiftet. Det resulterade i att byggcentralen gav 400 V på vissa schuckouttag och 230 V på andra.
Ett exempel från verkligheten : Nollan ansluten på fasstiftet närmast jordstiftet. Det resulterade i att byggcentralen gav 400 V på vissa schuckouttag och 230 V på andra.
Klicka här för att svara