Hej. Skulle behöva hjälp att koppla in en el motor som styrs av två strömkällor. Problemet är att en går från en annan pelletsskruv motor som som tömmer mellanförrådet fortare än den som fyller på mellanförrådet så jag måste köra den manuellt ibland, finns det någon sorts strömbrytare som man kan välja auto från den ena motorn eller manuellt från "elnätet"? Som jag har nu så har jag stickproppar som jag måste byta i mellan när det sjukit för mycket i mellanförrådet.
Mvh mon
Mvh mon
Går ej att ge ett svar på din fråga med den beskrivning du ger.
Försök att beskriva, alt rita upp hur dina grejor är kopplade och hur du önskar att funktionen ska vara.
Möjligtvis går det att lösa med några reläer, men utan en fullgod beskrivning är det svårt att komma upp med en lösning.
Försök att beskriva, alt rita upp hur dina grejor är kopplade och hur du önskar att funktionen ska vara.
Möjligtvis går det att lösa med några reläer, men utan en fullgod beskrivning är det svårt att komma upp med en lösning.
Jag har kopplat ihop 2 pelletsskruvar, så när brännare vill ha mer pellets så startar båda skruvarna. Skruven som fyller på mellanförrådet fyller mindre mängd än den som tar pellets från mellanförrådet så då måste jag fylla manuellt ibland. Nu har jag stickproppar en som är kopplad till skruven som tar pellets från mellanförrådet och en från elnätet, istället skulle jag vilja ha en strömbrytare som jag vrider till antingen auto eller manuell på fyllning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
För att inte komplicera det hela är villkoret först och främst att båda matningarna kommer från samma grupp, och det måste bara en fast installation hela vägen till omkopplaren. Du behöver alltså utgå ifrån den grupp som matar styrningen som startar första skruven och därifrån dra en obruten och en styrd fas till omkopplaren.
Omkopplaren kan du under dessa förutsättningar välja fritt. Det finns industriomkopplare med märkningen "man" och "auto" men det behöver du inte kosta på. Då motorerna är små skulle en vanlig belysningsströmställare fungera (trapp), men miljön i pannrummet kräver troligen kapslad materiel IP4X eller IP5X.
Omkopplaren kan du under dessa förutsättningar välja fritt. Det finns industriomkopplare med märkningen "man" och "auto" men det behöver du inte kosta på. Då motorerna är små skulle en vanlig belysningsströmställare fungera (trapp), men miljön i pannrummet kräver troligen kapslad materiel IP4X eller IP5X.
Som bo skriver, det finns många möjliga lösningar. Detta är ju ett vanligt hand-auto.
Traditionellt sätter man väl upp en Hand/Auto-omkopplare eller en Hand/noll/Auto-omkopplare, ev med relä/kontaktorstyrning.
Men lite enklare kan ju vara att bara koppla in extra "överbygling" över befintligt styrvillkor, men det är viktigt att hålla till sig samma matning samt hålla ordentligt koll så det blir rätt faser, annars blixtrar det bra när båda villkoren drar samtidigt, men matar olika faser till samma plint på motorn.
Traditionellt sätter man väl upp en Hand/Auto-omkopplare eller en Hand/noll/Auto-omkopplare, ev med relä/kontaktorstyrning.
Men lite enklare kan ju vara att bara koppla in extra "överbygling" över befintligt styrvillkor, men det är viktigt att hålla till sig samma matning samt hålla ordentligt koll så det blir rätt faser, annars blixtrar det bra när båda villkoren drar samtidigt, men matar olika faser till samma plint på motorn.
Man behöver fundera på hela processen. Den första skruven behöver ha en större kapacitet än idag. Deń skall helt enkelt kunna skapa en översvämning i mellanförrådet.
Sedan finns det två lösningar
1 någon form av nivågivare som startar och stoppar skruven när ønskad fyllnadsgrad är uppnådd.
2 ett breddavlopp som gör att överflödig pellets åker tillbaka till förrådet.
Sedan finns det två lösningar
1 någon form av nivågivare som startar och stoppar skruven när ønskad fyllnadsgrad är uppnådd.
2 ett breddavlopp som gör att överflödig pellets åker tillbaka till förrådet.
Stoppa tidrelän på bägge skruvarna och justera tills dem lirar bra med varandra. D.v.s. så dem matar ungefär samma volym. Vill du även kunna köra manuellt så byglar du bara faserna/tändtrådarna över tidreläna via strömställare. Då har du ett autosystem och ett manuellt. När du endå är igång så kan du dunka upp var sin säkerhetsbrytare till skruvarna oxå.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Här är ett principschema i sin enklaste form. Om du inte känner dig bekväm med att göra denna installation så har du ofrånkomligen en uppförsbacke. Förutom det teoretiska måste du ju kunna välja rätt sorts materiel och ha handlaget att göra installationen på ett bra sätt. Den är ju dessutom behörighetskrävande.Monkort skrev:
Det schemat Bo har ritat upp är enklaste möjliga. Om du inte är bekväm med det och förstår vad det visar (och vad det innebär i hårdvara) så skulle jag rekommendera dig att avstå och anlita elektriker.
Jag har för mig att det var någon här på forumet som hade löst samma problem med just nivågivare, tror det var två fotoceller. Jag hittar dock inte tråden. Kan ha varit någon annan stans också.
Jag har för mig att det var någon här på forumet som hade löst samma problem med just nivågivare, tror det var två fotoceller. Jag hittar dock inte tråden. Kan ha varit någon annan stans också.
Kapacitiva givare är ju ett alternativ, men hurvida de känner av pellets vettefan. Isåfall så monteras givaren där önskad övre nivå skall vara och man kopplar skruvmotorn via NC på givaren. Då kommer skruven köra direkt nivån hamnar under det ställe givaren finns placerad.
Vill du fortfarande ha ett manuellt köralternativ så låter du en strömställare vara pararellt kopplad över den kapacitiva givaren.
Vill du fortfarande ha ett manuellt köralternativ så låter du en strömställare vara pararellt kopplad över den kapacitiva givaren.
Det chemat Bo ritat fattar till och med jag.
jag har en brytare som jag kopplade in i går, men jag tog inte strömmen från samma som brännaren. Eller så är brytaren trasig, för skruven till brännaren gick hela tiden på 1 & 0, men på 2 gick bara skruven till mellanförrådet, som det ska.
Jag skulle sätta en frånslagsfördröjare som låter den bakre skruven gå en stund extra varje start. Hur lång stund får man prova ut.

