2 117 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
PEN spänningssätts vid belastning
Jag la ett tomrör över tomten, tanken var att i framtiden dra något där (vi grävde upp hela tomten så det kostade inte något extra att samtidigt lägga ut slang. Men nu ser jag, speciellt på våren att det kommer upp vatten ur röret. Gissat att vi slarvade med skyddsfyllningen så det blivit ett hål i slangen där grundvattnet pressas in. I detta fallet har det ingen praktisk betydelse, röret mynnar inte på ett fuktkänsligt ställe men man ska ha i åtanke att en slang inte är fuktsäker..S Slugge skrev:
Det gör inget, du ska ju lägga en markkabel i röret ändå, man kan ofta räkna att det kommer vara vattenfylld.F folkeorg skrev:Jag la ett tomrör över tomten, tanken var att i framtiden dra något där (vi grävde upp hela tomten så det kostade inte något extra att samtidigt lägga ut slang. Men nu ser jag, speciellt på våren att det kommer upp vatten ur röret. Gissat att vi slarvade med skyddsfyllningen så det blivit ett hål i slangen där grundvattnet pressas in. I detta fallet har det ingen praktisk betydelse, röret mynnar inte på ett fuktkänsligt ställe men man ska ha i åtanke att en slang inte är fuktsäker..
Går även med installationskabel EKLK med uppföljare men en riktig svart markkabel är väl ändå mycket bättre, nog knappt dyrare heller.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fördelning pensionsspar vid olika sysselsättningsgrad?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur lagar jag grundsockeln vid hörnet på källartrappen på bästa sätt?
Grund & Markarbeten -
Hur ska pappen vara lagd vid plåten?
Tak & Vind -
Hur ska jag hantera värmepumpen vid rörarbete.
Värme allmänt -
Pumpen till brunnen slår ifrån (video)
Vatten & Avlopp