Hej på er! Håller på att sätta upp vägg med liggande panel. Använder spontant virke. 15 mm. Hur gör jag för att ta ut för dosorna? Hamnar dosan mitt i en bräda är det svårt att få ner brädan utan att jag tar upp hålet lika mycket som sponten, sponten är ca 7mm.
Jag förstår inte riktigt frågan. Är panelen alltså väggbeklädnaden? Du borrar väl som vanligt i panelen med en dosfräs. Om dosan hamnar mellan två brädor så sätter du ihop dem på golvet och borrar igenom för dosan för att sedan montera dem på plats.
Yes, panelen är väggbeklädnaden. Om dosan kommer mitt i en bräda så måste jag göra hålet större i nederkant för att få ner sponten i underliggande bräda. Annars kan jag inte lyfta på brädan då dosan låser brädan i hålet. Verkar bara vara jag som har detta problem, vilket får en att undra.tommib skrev:
Borra i efterhand? hole in one dossökare. Finns andra med.
Produkter som diskuteras: "hole in one"
Hole-in-One
Hole In One underlättar arbetet med att montera plattor och paneler över el- och VVS-dosor genom sitt patenterade magnetsöksystem. Systemet är designat för att göra det enklare att hitta och montera dolda el- och VVS-dosor, och är särskilt
Läs mer
Jag skruvar panelen i spontenq11Ljus skrev:
tommib skrev:
Har kört med Hole in one på gipsväggar, där det funkar superbra. Går säkert att få hålet på rätt plats på sättet du föreslår. Det går dock inte att skruva fast brädorna i sponten var för sig. Tänkte du att jag endast skruvar i en bräda och de andra hålls fast endast i sponten?B larry78 skrev:
https://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/tillbehor-dosor/dosa-apparat-distansringarT tompalito skrev:
Här lite exempel på förlängda skruvar och ringar.
Jag har satt dosor i stående panel utan större problem, både när hålet/hålen fick plats på en bräda...
...eller gick över två brädor, där brädorna slogs ihop innan borrning...
...för att sedan sättas på plats en och en.
För att placera hålet rätt visade det sig vara enklast att helt enkelt mäta in rätt position.
Det var inga problem att skruva varje bräda i sponten, och då hade jag tjockare brädor än vad du har. Dock hade jag inte gips eller någon annan skiva under, det kanske du har? Tricket var också att dosan bara satt nästan fast, vilket möjliggjorde ett visst manöverutrymme när hålet skulle positioneras över dosan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att placera hålet rätt visade det sig vara enklast att helt enkelt mäta in rätt position.
Det var inga problem att skruva varje bräda i sponten, och då hade jag tjockare brädor än vad du har. Dock hade jag inte gips eller någon annan skiva under, det kanske du har? Tricket var också att dosan bara satt nästan fast, vilket möjliggjorde ett visst manöverutrymme när hålet skulle positioneras över dosan.
Tack för tipsen, ska testa att släppa lite på dosan i morgonMicrokatten skrev:
Jag har satt dosor i stående panel utan större problem, både när hålet/hålen fick plats på en bräda...
[bild]
[bild]
Kör med en dosa där man skruvar ut distansen skulle jag göra.