36 210 läst ·
131 svar
36k läst
131 svar
Tagit över halvfärdig gäststuga, elektrikern vill dra om all el?
Ja, tror också säkerhetslösningarna minskar det egna riskmedvetandet, man förväntar sig att inga risker får finnas vilket kan bli farligt då man hamnar någonstans där säkerhetstänkande inte är lika långt framme.
Är rätt övertygad om att vi inte kommer gå tillbaka däremot då säkerhetssystemen säkerligen minskar mycket fler skador än vad folk råkar illa ut pga minskat rikstäckande utomlands eller då säkerhetslösningarna fallerar.
Är rätt övertygad om att vi inte kommer gå tillbaka däremot då säkerhetssystemen säkerligen minskar mycket fler skador än vad folk råkar illa ut pga minskat rikstäckande utomlands eller då säkerhetslösningarna fallerar.
Tyvärr är det så, vi blev invaggade i en falsk förhoppning att elen var top trim eftersom det var en elektriker som haft hand om huset. Sen när vi flyttade in ville vi byta några fast installerade element samt dra en sepparat fas till en luftvärmepump som vi satte in. I det elarbetet hittade elektrikern vi tog in (en annan) att det var minst ett jordat uttag som inte hade någon jord inkopplad och att ett av elementen hade en jordsladd som var av(klippt).D Dublin skrev:
Att koppla in uttag som är jordade utan någon jord är det att anses som väldigt fel? Jag tycker det känns väldigt suspekt att göra så. Kopplar man in en jordad lampa i det uttaget så minskar ju skyddet.
Vi har haft diskussion för ett par veckor sen angående att sätta jordade uttag utan inkopplad skyddsjord.M Martin Lj skrev:Tyvärr är det så, vi blev invaggade i en falsk förhoppning att elen var top trim eftersom det var en elektriker som haft hand om huset. Sen när vi flyttade in ville vi byta några fast installerade element samt dra en sepparat fas till en luftvärmepump som vi satte in. I det elarbetet hittade elektrikern vi tog in (en annan) att det var minst ett jordat uttag som inte hade någon jord inkopplad och att ett av elementen hade en jordsladd som var av(klippt).
Att koppla in uttag som är jordade utan någon jord är det att anses som väldigt fel? Jag tycker det känns väldigt suspekt att göra så. Kopplar man in en jordad lampa i det uttaget så minskar ju skyddet.
Då gällde det en "tillfällig" lösning tills kabeln var omdragen.
Min åsikt är att det är helt uppåt väggarna galet, kan inte ens rekommendera det som en "tillfällig" lösning.
Missar man på detta kan vad som helst vara hur galet som helst som jag ser det då det inte är ett misstag som leder till detta utan antingen extrem okunnighet, detta lär man sig redan i förskolan eller en otrolig arrogans och total avsaknad av respekt för regler och säkerhet.
Alla bilar jag ägt under 33 år som bilägare har underhållits och reparerats av en outbildad, oauktoriserad amatör.F Fredrik Sjödin skrev:
-Tyvärr möter hela tiden bilar i trafiken som ocertifierade "meckar Micke" bytt bromsar på med reservdelar inhandlade på Biltema (eller bortskruvade på skroten)F Fredrik Sjödin skrev:
Men om Micke ändå gjort ett bra jobb så blir dom välsignade i besiktningen och lagliga att köra med. Och Micke behöver inte mörka för all framtid att han fixat det själv.
-Sen det här gäststugan som TS har ser inte kul ut alltså. Väldigt mycket plockepinn, smala takreglar o s v. Det är inte långsökt att bli misstänksam mot elinstallationen.
Någon form av ordentlig genomgång skulle jag vilja ha av elen om det vore min fastighet. Det håller jag fullständigt med om.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Vilken trafiksäkerhetsteknisk utbildning och auktorisation har den som monterar en bil?
Självklart ska man vara misstänksam och inte lämna ifrån sig något som man inte vet är helt säkert. Dock tycker inte jag heller att riva och börja om från början verkar rimligt. Det borde räcka att skapa sig en bild över anläggningen, mäta att inte nåt är fel och eventuellt byta ut lite trådar för att justera konstiga färger eller materialval.
Riva väggar för att byta/flytta dosor och kanalisation känns inte nödvändigt.
Självklart ska man vara misstänksam och inte lämna ifrån sig något som man inte vet är helt säkert. Dock tycker inte jag heller att riva och börja om från början verkar rimligt. Det borde räcka att skapa sig en bild över anläggningen, mäta att inte nåt är fel och eventuellt byta ut lite trådar för att justera konstiga färger eller materialval.
Riva väggar för att byta/flytta dosor och kanalisation känns inte nödvändigt.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 646 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 646 inlägg
Nej det är precis det jag och några till här menar. Elsäkerhetstänket idag går inte ut på säkerhet utan det handlar mest om att försöka behålla ett fullständigt monopol och man orkar inte ens leta på felen utan man dömmer helst ut hela anläggningar för man vill dra "allt nytt ifall det inte är rätt" i många andra brancher så skulle liknande tänk bara hånskrattas åt om tex bilverkstan vill byta allt ifall att det kanske varit en hempulare där..
Man lägger mer energi på att undra vem som satt dit saken än att kolla om den sitter korrekt..
Nej elektrikerns jobb i det här fallet är enligt mig att leta på felaktiga kopplingar och skriva ihop en lista på dom felen. men atm lägger man tiden på att argumentera att allt skulle vara fel och dåligt rakt av.
Sen anser några här att det skulle vara en halv veckas jobb att kontrollera anläggningen... nog dags att börja fundera på vad man åstadkommer på en arbetsdag om det tar flera dagar att kolla igenom en central och ett tjugotal dosor och kanske ett tiotal uttag. borde vara mer en halv arbetsdag att gå igenom det mesta /enklaste som man kan besikta och kolla och mäta utan att börja riva i väggarna.
Jag skulle beställt en halv dags jobb av elektrikern för att på dom timmarna leta på så många fel han kan som han specificerar på papper.
Detta används sen för att avgöra om det nu finns några fel och hur allvarliga dom är och om det är billigast att fixa dom ev fel eller om det verkligen behövs dra om allt som verkar blivit nån "jag orkar inte tänka själv" lösning för många elektriker.
Som nån skrev här längre upp att sätta jordade eluttag utan inkopplad fungerande jord är enligt mig allvarligt och väldigt fel ,inte lovligt att göra så ,inte ens tillfälligt.
Man lägger mer energi på att undra vem som satt dit saken än att kolla om den sitter korrekt..
Nej elektrikerns jobb i det här fallet är enligt mig att leta på felaktiga kopplingar och skriva ihop en lista på dom felen. men atm lägger man tiden på att argumentera att allt skulle vara fel och dåligt rakt av.
Sen anser några här att det skulle vara en halv veckas jobb att kontrollera anläggningen... nog dags att börja fundera på vad man åstadkommer på en arbetsdag om det tar flera dagar att kolla igenom en central och ett tjugotal dosor och kanske ett tiotal uttag. borde vara mer en halv arbetsdag att gå igenom det mesta /enklaste som man kan besikta och kolla och mäta utan att börja riva i väggarna.
Jag skulle beställt en halv dags jobb av elektrikern för att på dom timmarna leta på så många fel han kan som han specificerar på papper.
Detta används sen för att avgöra om det nu finns några fel och hur allvarliga dom är och om det är billigast att fixa dom ev fel eller om det verkligen behövs dra om allt som verkar blivit nån "jag orkar inte tänka själv" lösning för många elektriker.
Som nån skrev här längre upp att sätta jordade eluttag utan inkopplad fungerande jord är enligt mig allvarligt och väldigt fel ,inte lovligt att göra så ,inte ens tillfälligt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 866 inlägg
Du fikar alltså efter att elinstallationsarbete i huvudsak är ett konstruktionsarbete och inte ett monteringsarbete? Ja det sägs då, bl.a i förundersökningen till den nya elsäkerhetslagen. Jag är inte så övertygad om att så är fallet än idag. Förr var det både ett teoretiskt och praktiskt hantverk. Idag är det mer standard på hur en villainstallation ser ut, man följer mest tillverkarnas anvisningar och det finns dessutom så många att fråga för att inte tala om alla tumregler.F Fredrik Sjödin skrev:
Vilka kvarvarande risker talar vi om i detta fall efter att man gjort en undersökning av det som går att undersöka? Nu vill jag inte försvara ett undermåligt arbete. Det hade varit bättre att fråga först. Men läget är som det är och frågan är vad som behöver göras.
Om jag summerar olika åsikter här så förstår jag det som att det inte är vanligt att elektriker vill lägga massa tid på felsökning utan istället göra om arbetet på ett sätt där de är övertygade om att inga fel finns.
Är det därför att elektrikern vid ett nyarbete även kan tjäna pengar på att sälja nytt material eller för att det är tråkigt att felsöka en gammal installation?
Elektrikern motiverar sitt beslut med att det kommer ta nästan lika lång tid att gå igenom allt det gamla som att dra nytt. Samtidigt så blir det "bättre" om man drar nytt då det blir mindre onödiga kopplingsdosor, dosorna hamnar i rätt nivå med framtida gipsskiva samt att alla utag och knappar kommer hamna där jag vill ha dem istället för där tidigare ägare ville ha dem.
Ett problem är ju att så mycket annat på gäststugan är kass så å ena sidan vill jag bara smälla på gipsksivor och fixa allt så billigt som möjligt och å andra sidan fixa det så bra det går eftersom jag ändå ska lägga ner massa pengar på ett kök och våtrum i huset.
Bästa hade förstås varit och göra om hela huset men jag vill ha något funktionabelt och säkert så billigt som möjligt.
Är det därför att elektrikern vid ett nyarbete även kan tjäna pengar på att sälja nytt material eller för att det är tråkigt att felsöka en gammal installation?
Elektrikern motiverar sitt beslut med att det kommer ta nästan lika lång tid att gå igenom allt det gamla som att dra nytt. Samtidigt så blir det "bättre" om man drar nytt då det blir mindre onödiga kopplingsdosor, dosorna hamnar i rätt nivå med framtida gipsskiva samt att alla utag och knappar kommer hamna där jag vill ha dem istället för där tidigare ägare ville ha dem.
Ett problem är ju att så mycket annat på gäststugan är kass så å ena sidan vill jag bara smälla på gipsksivor och fixa allt så billigt som möjligt och å andra sidan fixa det så bra det går eftersom jag ändå ska lägga ner massa pengar på ett kök och våtrum i huset.
Bästa hade förstås varit och göra om hela huset men jag vill ha något funktionabelt och säkert så billigt som möjligt.
Och det är naturligt du och enbart du som sätter "nivån" (och det gäller inte bara el) för det är du och ingen annan som i slutändan är "ansvarig". Gör du allt själv så gör du precis som du vill men ska du leja in hantverkare (oavsett yrkesgrupp) får du vara beredd på att yrkesmannen har andra åsikter och kan vägra att utföra det som h*n tycker är helt galet. För dom allra flesta yrkesmän med lite yrkesstolthet gör inte alltid som "novisen" kanske vill OAVSETT hur mycket man betalar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 866 inlägg
Med tanke på övriga delar, snickerier mm så kan det ju finnas anledning att ta ett större grepp och öppna väggar. Då kommer ju saken i ett annat läge med elen också.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden