Jag frågade nätägaren efter uppgifter om kortslutningseffekt och förimpedans vid min anslutningspunkt till elnätet. Fick då dessa värden:
Zför=0,4ohm
SK3=703KVA
Tyckte ändå det var ganska bra värden med tanke på att jag bor långt ut på landsbygden. Hursomhelst, hur räknar man ut SK3 utifrån Zför?
Fann dessa formler:
Jag tolkar detta som att, i mitt fall skulle beräkningen av SK3 se ut såhär:
1,73*400*(400/(1,73*0,4))=400 000=400KVA
Det stämmer ju inte eftersom uppgiften jag fick från nätägaren var 703KVA. Vad gör jag för fel?
Är det inte Zför (=0,4) jag ska använda i beräkningen?
Ett sätt att räkna, där jag får fram ett värde som är i rätt härad, är såhär:
Kortslutningsström fas-fas = 400V/0,4ohm = 1000A
Trefasig kortslutningseffekt = 1000A*230V*3 = 690KVA
Hur ska jag räkna egentligen?
Zför=0,4ohm
SK3=703KVA
Tyckte ändå det var ganska bra värden med tanke på att jag bor långt ut på landsbygden. Hursomhelst, hur räknar man ut SK3 utifrån Zför?
Fann dessa formler:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tolkar detta som att, i mitt fall skulle beräkningen av SK3 se ut såhär:
1,73*400*(400/(1,73*0,4))=400 000=400KVA
Det stämmer ju inte eftersom uppgiften jag fick från nätägaren var 703KVA. Vad gör jag för fel?
Är det inte Zför (=0,4) jag ska använda i beräkningen?
Ett sätt att räkna, där jag får fram ett värde som är i rätt härad, är såhär:
Kortslutningsström fas-fas = 400V/0,4ohm = 1000A
Trefasig kortslutningseffekt = 1000A*230V*3 = 690KVA
Hur ska jag räkna egentligen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 888 inlägg
Felet är att du försöker dig på ett mission impossible
Det går inte att beräkna Ik3 eller Sk3 utifrån Zför.
Zför tar hänsyn till den högsta möjliga resistansen som kan uppträda i fasledare plus neutralledare (eller PEN-ledaren). Eftersom Zför används för ledningsdimensionering så vill man ha det sämsta möjliga värdet. Så man räknar även med att kabeln är varm etc.
Ik3 tar endast hänsyn till fasledarnas resistans, dess kalla resistans dessutom. Neutralledaren har man trollat bort vid trefasig kortslutning, den är inte med. Detta gör det än svårare att härleda från Zför eftersom PEN-ledaren kan vara klenare än fasledarna. För Ik3 vill man ha det högsta möjliga värdet på kortslutningsströmmen för att dimensionera säkringar och ledningar.
Man kan alltså säga att Zför och Ik3 är varandras motpoler, de har inte mycket gemensamt.
Jag är inte med på formlerna ovan, det beror på vad Un är. Ik3 är kort o gott = c * Uf / Z där Uf är fasspänningen. Var hittade du dessa?
Zför tar hänsyn till den högsta möjliga resistansen som kan uppträda i fasledare plus neutralledare (eller PEN-ledaren). Eftersom Zför används för ledningsdimensionering så vill man ha det sämsta möjliga värdet. Så man räknar även med att kabeln är varm etc.
Ik3 tar endast hänsyn till fasledarnas resistans, dess kalla resistans dessutom. Neutralledaren har man trollat bort vid trefasig kortslutning, den är inte med. Detta gör det än svårare att härleda från Zför eftersom PEN-ledaren kan vara klenare än fasledarna. För Ik3 vill man ha det högsta möjliga värdet på kortslutningsströmmen för att dimensionera säkringar och ledningar.
Man kan alltså säga att Zför och Ik3 är varandras motpoler, de har inte mycket gemensamt.
Jag är inte med på formlerna ovan, det beror på vad Un är. Ik3 är kort o gott = c * Uf / Z där Uf är fasspänningen. Var hittade du dessa?
Okej, då hänger jag med.
Om vi leker med tanken att alla ledare från transformator till min anslutningspunkt har samma dimension. Skillnaden i resistans mellan kalla och varma ledare är låt säga 0,2ohm. Under dessa förutsättningar, skulle man då (åtminstone lite förenklat) kunna härleda SK3 från Zför?
Jag fann formlerna i ett examensarbete som Google hjälpte mej att hitta:
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:932192/FULLTEXT01.pdf
Man benämner Un som huvudspänning, därför använde jag 400V när jag använde formlerna.
Om vi leker med tanken att alla ledare från transformator till min anslutningspunkt har samma dimension. Skillnaden i resistans mellan kalla och varma ledare är låt säga 0,2ohm. Under dessa förutsättningar, skulle man då (åtminstone lite förenklat) kunna härleda SK3 från Zför?
Jag fann formlerna i ett examensarbete som Google hjälpte mej att hitta:
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:932192/FULLTEXT01.pdf
Man benämner Un som huvudspänning, därför använde jag 400V när jag använde formlerna.
Förenklat kan du i så fall sätta z i dina tidigare formler till 0.5 x Zför det är inte helt orimligt i praktiken. Det du har där som z är vad man normalt kallar kortslutningsimpedans Zk och som tillsammans med nollföljdsimpedansen Z0 ger Zför som (2xZk + Z0) / 3. Begär dessa uppgifter från nätägaren så kan du leka bättre med siffrorna det går offtast under benämningen plusföljds- och nollföljdsimpedans och sen kan du själv kompensera för normenliga temperaturer.
Om du söker på forumet har detta många gånger varit uppe, speciellt i de långa trådarna kring utlösningsvillkor mm som dessutom utmynnade i det lilla hjälpprogrammet ElDim som finns här också.
Här och ett stycke fram är det lite beskrivet i tidigare tråd Utlösningsvillkor ElDim mm
Om du söker på forumet har detta många gånger varit uppe, speciellt i de långa trådarna kring utlösningsvillkor mm som dessutom utmynnade i det lilla hjälpprogrammet ElDim som finns här också.
Här och ett stycke fram är det lite beskrivet i tidigare tråd Utlösningsvillkor ElDim mm
Redigerat:
Klicka här för att svara