S SueCia skrev:
Eftersom min ursprungspost sa "jag hade aldrig gjort hål i taket" så fattar du nog vart merkostnaden ligger utan att jag förklarar vidare.

Förövrigt, snygg härskarteknik att försöka få mig att framstå som okompetent att utföra en skarv av ett VPrör, när det är du som saknar tillräcklig arbetslivserfarenhet för att veta att det oftare är stopp i en skarv än i ett oskarvat rör.
Nej, jag menar inte att det är något fel på din kompetens men med all den arbetslivserfarenhet du har måste du veta att det ligger i VP-rörets natur att bli skarvat, detta kommer sig av att dessa säljs i längder om sex meter. Trots alla skarvar i en VP- rörinstallation är det väldigt ovanligt med problem vid dragning, detta får mig att tro att du gör något fel vid skarvarna när du får så mycket problem, Kanske använder du dåliga muffar eller kapar röret lite slarvigt, jag vet inte, vet att flexslang är det som gäller idag, gärna med fördragen kabel.

Du skriver att en skarv är alltid dålig, vilket jag tycker låter märkligt, om röret är skadat är en skarv naturligtvis bättre än en skada.

Är skadan väldigt liten är kanske inte arbetsinsatsen att ta fram röret motiverad, men som du kan se i första inlägget är det redan skuret i taket och skadan framtagen, i detta läge är det inte mycket merjobb att laga röret i många fall. Är röret borrat eller hålsågat i exempelvis jade jag aldrig tvekat att laga det, kan även uppstått sprickor i det, det ska inte bara hänga kapat löst i luften.

S SueCia skrev:
Jag skulle säga till kunden att "visst kan jag göra det, men det är inget som behövs och det är alltid sämre att ha en skarv än ingen skarv"
Detta påstående stämmer naturligtvis inte men om du omformulerar till att "helt rör är alltid bättre än ett skarvat" kan jag köpa det.

• Gilla
SueCia
  • Laddar…
S
S Slugge skrev:
Nej, jag menar inte att det är något fel på din kompetens men med all den arbetslivserfarenhet du har måste du veta att det ligger i VP-rörets natur att bli skarvat, detta kommer sig av att dessa säljs i längder om sex meter. Trots alla skarvar i en VP- rörinstallation är det väldigt ovanligt med problem vid dragning, detta får mig att tro att du gör något fel vid skarvarna när du får så mycket problem, Kanske använder du dåliga muffar eller kapar röret lite slarvigt, jag vet inte, vet att flexslang är det som gäller idag, gärna med fördragen kabel.

Du skriver att en skarv är alltid dålig, vilket jag tycker låter märkligt, om röret är skadat är en skarv naturligtvis bättre än en skada.

Är skadan väldigt liten är kanske inte arbetsinsatsen att ta fram röret motiverad, men som du kan se i första inlägget är det redan skuret i taket och skadan framtagen, i detta läge är det inte mycket merjobb att laga röret i många fall. Är röret borrat eller hålsågat i exempelvis jade jag aldrig tvekat att laga det, kan även uppstått sprickor i det, det ska inte bara hänga kapat löst i luften.
De säljs väl ändå på 3 meters längder.
Jag har ingenstans skrivit att jag ofta får problem med skarvarna jag utför, däremot kan jag säga att ALLA stopp jag fått i ett rör på en raksträcka har varit en skarv, därför att det inte finns någonting att fastna emot i ett rakt oskarvat rör. Därför står jag fast vid att varje onödig skarv försämrar anläggningen (bara för att det är marginellt så betyder det inte att det inte är sant).

Jag skriver inte att en skarv alltid är dålig, jag skriver att en skarv alltid är sämre än om röret varit helt, detta kommer jag stå fast vid och du borde faktiskt hålla med mig här.

Skadan från en skruv som gått igenom ett VPrör är i samtliga fall jag varit med om det, så otroligt liten att det är fullständigt vansinne att göra något annat än att bara dra ur skruven, byta FK o se glad ut.

Jag skulle aldrig lämna ett sågat rör eller ett rör som är mer skadat än ett litet skruvhål från t.ex en gipsskruv, så att lämna ett kapat rör med synlig FK är det knappast frågan om här.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
S
S Slugge skrev:
Detta påstående stämmer naturligtvis inte men om du omformulerar till att "helt rör är alltid bättre än ett skarvat" kan jag köpa det.
Börjar bli sent och diskussionen känns väldigt märklig redan från början så det kan smyga med såna där konstiga formuleringar :) Självklart menar jag som du skrev.

Jo, tycker också diskussionen blev märklig, TS skriver i sitt första inlägg att han gjort hål i taket och tagit fram skadan, detta är förutsättningarna, hur kan man då skriva att han inte behöver såga hål i taket?

Kanske jag som är trög här men i min värld borde det vara enkelt att kapa allt vid skadan och dra om allt genom en muff, man minskar sträckan med upp till 50% vilket kan underlätta dragningen och slutresultatet blir ett intakt rör och nya kablar.

Detta råd var egentligen tänkt lite allmänt för att TS skulle kunna åtgärda skadan oberoende på hur den såg ut, inte tänkt som nåt slags tips till en yrkesverksam, där kan man anta att de flesta inte ens skulle titta på skadan utan direkt börja dra om trådarna, vilket säkert skulle gått minst 9/10 gånger.

Poängen med mitt tänkta scenario var att jag väldigt ofta ser yrkesmän som känner att de måste ta genvägar för att tjäna sekunder och minuter på bekostnad av installationens kvalitet, må vara att det är väldigt marginellt många gånger, men varför inte bara följa en given instruktion istället..

Ja, rören säljs vad jag vet normalt i 3 meterslängder, ursäkta felaktig information ovan.

Ska lämna denna diskussion med detta, hoppas det löser sig bra för TS oavsett hur han går tillväga, råden han fick sammantaget blev tyvärr inte mycket att hurra för och skapade troligen mer oklarhet, men ok, sånt som händer..

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Jag beklagar om det blev en het diskussion. Tyvärr jobbar jag så kan inte ta några foton. Det hade underlättat hela diskussionen.
Jag ska erkänna att jag fick lite panik när proppen gick och tänkte att nu brinner det ned.
Därför skar jag upp litet hål i taket. Kanske 2x3 cm. Hålet i vp-röret visade sig vara ungefär 2-3mm. Det visade sig att det ligger minst 2 vp-rör bredvid varandra så jag kan ju hävda att det var därför jag var tvungen att ta upp taket för se....;-)
Snacka om efterhandskonstruktion!

Era råd har faktiskt varit väldigt bra för att få mig att förstå hur man kan reparera skadan på ett ganska bra sätt. Jag är ju en amatör på alla sätt, men känner att jag skulle vara tillfreds med att både sätta ditt en muff eller att dra nya kablar direkt. Nackdelen med en muff i mitt fall är att jag måste ta upp taket ytterligare.

Hittar jag kabel hemma så drar jag nya själv, annars kommer en elektriker på måndagsmorgonen.

Jag ser att jag inte har skrivit att det är taket i källaren. Kanske lite väsentligt för diskussionen. :-)
Det är 4 rör till dosan. Troligtvis är den andra ändan till berörda rör en lysknapp. Men hittar i kablar så lämnar det till elektrikern

• Öppen eldosa i taket med oskyddade elektriska kablar och fyra rör anslutna, väntar på elektrikerarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk dosa med fyra rör som sticker ut ur ett hål i källartaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var ett prydligt hål du gjort :) Som det ser ut skulle jag inte anstränga mig alltför mycket med att kapa och trä på någon muff där utan bara täta hålet med tejp om det finns plats att linda runt röret.

Om du tar hem elektrikern kan du också be honom titta på den blå och grön/gula som sitter kopplade till varandra i dosan, eller om det möjligen kan vara en gul ledare.

• Gilla
taimanov och 1 till
  • Laddar…
Den var helgul så förhoppningsvis en ledare. :-)

Använd de gamla trådarna som dragtråd när du drar de nya. Ta för guds skull inte upp hålet i taket mer, det behövs inte! Fattar inte varför man ska dra in diskussioner om att knövla med en muff i det här fallet. Om det känns bättre kan du försöka få dit lite tejp men jag hade struntat i det.

Müssli Müssli skrev:
Använd de gamla trådarna som dragtråd när du drar de nya. Ta för guds skull inte upp hålet i taket mer, det behövs inte! Fattar inte varför man ska dra in diskussioner om att knövla med en muff i det här fallet. Om det känns bättre kan du försöka få dit lite tejp men jag hade struntat i det.
Hålet behövs inte tas upp mer, man får enkelt på en tidigare länkad muff där om man avlägsnar spiken så det låter extremt löjligt att gud skulle bry sig om man lägger ett par minuter extra på detta, det är en smaksak i min mening, i min elanläggning med befintliga förutsättningar hade jag kunnat tänka mig lägga de extra minuterna, men som jag skrivit tidigare hade det inte varit hela världen att lämna så.

Det med eltejp låter helt befängt, mycket jobb och lite nytta.
Många elektriker man hör har verkligen bestämda åsikter om att deras sätt är det bästa och kanske till och med det enda, jag för min del tycker alltid det är intressant att höra om olika lösningar och dra mina egna slutsatser.

Hade bilden postats i första inlägget hade jag kanske inte föreslagit skarvmuff, samtidigt kanske någon läser denna tråd om ett par år och har skadat röret mer men läser att det bara är att dra om ledarna, därför drog jag till med ett mer allmänt råd ifall tasmanov tänkt göra jobbet själv, nånting säger mig att han kanske själv dragit slutsatsen att täcka röret med en muff hade varit överflödigt efter att ha vägt skadans omfattning mot arbetsinsatsen.

• Gilla
taimanov
  • Laddar…
Med det lilla hålet hade inte heller jag förslagit att tråckla dit en skarvmuff.

Dutta på ett par droppar superepoxi kanske.

Var lite tur att jag hade en elektriker ändå. Vi fick leka detektiv för att hitta den andra kopplingsdosan...den visade sig att förra ägaren hade tapetserare över!!!
Sedan gick det fort, tog bara en minut att dra kablarna, men att leta tog nu 45 minuter.
Jag hade letat ihjäl mig. :)

Jag har också lyckats med samma bedrift en gång. Eftersom kabeln som kortslöts kom från en strömbrytare så märkte jag ingenting. Man blev ganska förvånad på kvällen när kökslampan inte gick att stänga av:surprised:

• Gilla
taimanov
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.