Byggahus.se

Anslutning 1-fas elmotor (INCA bandsåg)

1. S
    Medlem · Närke · 7 inlägg

solfarm

Medlem
    Hej!

Jag köpte för ett tag sedan en INCA bandsåg med 220V motor där strömbrytaren på själva motorn var trasig och bortplockad. Nu försöker jag förstå hur motorn är kopplad för att sätta in en ny NVR-switch. Det kan vara så att motorn är trasig också.

Motorn hade kondensatorn monterad bakom fläktskyddet ansluten med de gråa kablarna, verkar som de är anslutna direkt till blå och svart kabel. Jag har mätt kondensatorn och den är ok.

Den bruna sladden verkar gå via en termistor/värmeskydd vidare till motorlindningen. Jag är osäker på om termistorn påverkar mätningen av motorn:
    svart-blå 10ohm
    blå-brun 180ohm
    svart-brun 165ohm

Tar tacksamt emot tips på hur jag kan testa/mäta motorn och hur ansluta en ny NVR-switch!

/Johan

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 512 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Gissningsvis ska motorn matas med 230 V mellan svart-blå. Den bruna kan vara ett överhettningsskydd som ska kopplas till hållkretsen på startapparaten om du har en sådan. Den uppmätta resistansen verkar vara för hög för att vara hjälplindningen men kanske inte omöjligt. Med lite god vilja är det ju 10 ohm mellan dina mätningar mot brun.

Du kan också mäta mot de grå som går till kondensatorn för att utröna hur det är kopplat. Ena polen ska då vara direkt förbunden med ena ledaren till kondensatorn. Bilden nedan visar en trefasmotor, men om du har en äkta enfasmotor med hjälplindning så finns inte den lindning som kondensatorn är parallellkopplad med på bild.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Motor_trefas_enfas_D.jpg

3. S

solfarm

Medlem
    Tack för utförligt svar!
    Jag har testat att mäta med kondensatorn inkopplad i de gråa kablarna:

Blå-pool 1: 0 ohm
    Blå-pool 2: 27 ohm
    Svart-pool 1: 10 ohm
    Svart-pool 2: 17 ohm

Så då verkar det som den bruna kabeln bara använts för överhettningsskydd och motorn ska matas mot svart och blå precis som du du skrev Bo?

4. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Ja det ser fint ut, jag tror inte ens du behöver huka dig vid provkörningen. Istället för överhettningsskyddet kan du ju använda ett externt motorskydd om det skulle vara enklare.

• Laddar…
  5. S

solfarm

Medlem
    Haha, jag slår nog på strömbrytaren med en träpinne för säkerhets skull. ;)
    Jag funderar på hur överhettningsskyddet kan ha varit inkopplat när det bara är en kabel från termistorn?

6. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 615 inlägg

GK100

Medlem
    De brukar ligga som i ditt fall matade från svart och sen via (brun) till nollspänningsutlösarens spole och sen mot blå. När man trycker på tillknappen sluter man i princip ett relä mekaniskt som sen självhåller så länge spänningen är ok och overhettningsskyddet inte bryter eller man stoppar manuellt via andra knappen.

Nu verkar ditt skydd vara ur spel sett till det höga motstånd du mätte upp kanske därför man labbat med brytaren tidigare. Termobrytaren syns rätt tydligt på din andra bild bör ligga under folien där de bruna ledarna går in.

7. S

solfarm

Medlem
    Om jag skulle fixa ett externt motorskydd, är det 4A (märkningen på motorn) som gäller då?

8. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Nja ... 4.05 A ska det vara ;)
    Strömmen är angiven för 220 V så den blir en aning högre med 230 V.

• Laddar…
  9. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 952 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Nej. Det som avgör strömmen är resistensen i motorlindningarna, och där ökar strömmen med spänningen.

• Laddar…
  10. Ljus
    Husägare · 744 inlägg

Ljus

Husägare
    Tog bort inlägget tommib svarar ovan eftersom det byggde på ett feltänkt som inte tillför tråden utan snarare förvirrar:cry:

11. S

solfarm

Medlem
    Nu har jag haft lite mer tid att testa bandsågen. Blå och svart kabel till en ny NVR-switch och allt snurrar på som det ska, tack för all hjälp!

Den bruna kabeln som gick till den trasiga värmegivaren är bortkopplad så jag får ha lite extra koll så att motorn inte går varm.

Har mätt lite och maskinen verkar dra runt 2-2.5 A vid start och sedan runt 1.5 A vid lättare sågning.

Passade även på att byta den trasiga kylfläkten och göra nya fästen, hade en gammal PC-fläkt liggandes som passade hyfsat efter lite modifiering.

Bladstyrningen fick nya lager (jädrar vad de gamla satt fast) och styrklossar i lignum vitae.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Collage 2017-10-23 22_04_07.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.