6 760 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Trappkoppling med 2 ledare, hur koppla?
Har ett dilemma som jag försöker lösa. Har kopplat in 2 strömbrytare till en lampa i trapp. Det är svart, brun och gul tampar. Svart är ledare.
Som det är kopplat nu kan jag bara tända och släcka på ett ställe åt gången. Det är kopplat samma uppe som nere. Svart på L och brun på pil höger och gul på pil vänster. Men ska det verkligen vara 2 ledare på en trappkoppling? Hur ska jag koppla i sådana fall?
Som det är kopplat nu kan jag bara tända och släcka på ett ställe åt gången. Det är kopplat samma uppe som nere. Svart på L och brun på pil höger och gul på pil vänster. Men ska det verkligen vara 2 ledare på en trappkoppling? Hur ska jag koppla i sådana fall?
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Det låter inte som något som kommer att fungera.
Rätt otydligt. Din gula, är du helt säker på att den är gul, inte gul och grön? För i så fall är det skyddsjord, och det kan blir akut livsfarligt om den kopplas fel.
Det finns en del trådar här om trappkopplingar, en där ett enkelt schem visas är den här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/trappkoppling.5518/#post-322649
Rätt otydligt. Din gula, är du helt säker på att den är gul, inte gul och grön? För i så fall är det skyddsjord, och det kan blir akut livsfarligt om den kopplas fel.
Det finns en del trådar här om trappkopplingar, en där ett enkelt schem visas är den här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/trappkoppling.5518/#post-322649
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Nej, de var helt gula.H hempularen skrev:Det låter inte som något som kommer att fungera.
Rätt otydligt. Din gula, är du helt säker på att den är gul, inte gul och grön? För i så fall är det skyddsjord, och det kan blir akut livsfarligt om den kopplas fel.
Det finns en del trådar här om trappkopplingar, en där ett enkelt schem visas är den här:
[länk]
Oavsett, tack för all hjälp men det löste sig ändå
Klicka här för att svara
