S
Har ett dilemma som jag försöker lösa. Har kopplat in 2 strömbrytare till en lampa i trapp. Det är svart, brun och gul tampar. Svart är ledare.

Som det är kopplat nu kan jag bara tända och släcka på ett ställe åt gången. Det är kopplat samma uppe som nere. Svart på L och brun på pil höger och gul på pil vänster. Men ska det verkligen vara 2 ledare på en trappkoppling? Hur ska jag koppla i sådana fall?
 
svart, brun, gul, det är väl 3st ledare.
vad menar du med 2st ledare?
Vilka färger är det vid lampan?
 
S
Ursäkta fel namn. Menade att svart är fas. Det är brun och grön vid lampan.

Kan man koppla gul på L och svart och brun på pilarna på båda strömbrytarna?
 
Redigerat:
Det låter inte som något som kommer att fungera.

Rätt otydligt. Din gula, är du helt säker på att den är gul, inte gul och grön? För i så fall är det skyddsjord, och det kan blir akut livsfarligt om den kopplas fel.

Det finns en del trådar här om trappkopplingar, en där ett enkelt schem visas är den här:

https://www.byggahus.se/forum/threads/trappkoppling.5518/#post-322649
 
S
Jag satte de gula på L på strömbrytarna och de svarta på pilarna. Jag bytte alltså plats på kablarna och nu fungerar det klockrent att tända och släcka både uppe och nere.
 
S
H hempularen skrev:
Det låter inte som något som kommer att fungera.

Rätt otydligt. Din gula, är du helt säker på att den är gul, inte gul och grön? För i så fall är det skyddsjord, och det kan blir akut livsfarligt om den kopplas fel.

Det finns en del trådar här om trappkopplingar, en där ett enkelt schem visas är den här:

[länk]
Nej, de var helt gula.

Oavsett, tack för all hjälp men det löste sig ändå :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.