Är det tillåtet att skjuta i en twisted pair i samma rör som el (230)?
Om ja - tror ni att det stör?

Det beror på vad det är för typ av starkströmsledning, är det en kabel är det OK är det typ FK (enkelisolerad tråd) är det ej OK.
Nej det stör knappast

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag läste häromdan på ett annat forum (sweclockers) att det är helt otillåtet att dra Ethernet och starkströmskabel i samma rör. Själv vet jag inte, men detta är vad jag läste. ;-)

• Gilla
petrho
  • Laddar…
J jojo99 skrev:
Jag läste häromdan på ett annat forum (sweclockers) att det är helt otillåtet att dra Ethernet och starkströmskabel i samma rör. Själv vet jag inte, men detta är vad jag läste. ;-)
min gissning är att enkelisolerad kabel inte får förläggas med nätverkskabel pga isolationskrav att nätverkskabel inte klarar höga spänningar.

• Gilla
petrho
  • Laddar…
Normalt är det enkelisolerad tråd i rören i väggarna. Och då är det inte tillåtet att dra ethernetkabel i samma rör. Men om du drar en installationskabel för starkströmmen så är det ok att ha en ethernetkabel i samma rör. Sedan är det för mig en gåta hur man skulle lyckas få i en installationskabel och en ethernetkabel i samma i väggen redan befintliga rör.

• Gilla
petrho och 1 till
  • Laddar…
Det finns ethernetkablar med isolation som tillåter förläggning med enkelisolerade 230V ledare. De är rätt dyra vad jag minns.

• Gilla
petrho
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.