Jo på sätt och viss. Den eldar upp till 80grader. Sjunker till 70 typ och startar igen. Är huset rätt temp så shuntar den. Men brännaren håller fortfarande kvar rätt temp. Sen håller säkert tempen längre i pannan om jag shuntar men det är en gammal panna så den läcker ur mycket värme. Så det kostar/drar lika möe om jag håller 30grader inne eller 15 grader inne.

J jonaslatt skrev:
Kollade lite nu och det skulle gå löda på två kablar vid dioder på Brännaren. Det är inte mycket plats och små lödningar. Men ska prova löda på två kablar till en diod och sätta innanför dörren (har glasruta) och då syns det tydligt.

En annan fråga när vi ändå diskuterar detta.

Jag har en knapp på pellets brännaren på och av. Trycker man på av så kyler den ner sen stängs den av. Där blir ett jävla springande nu när det e varmt och kallt till och från. Läste om
Sonoff Basic-WiFi Trådlös Smart Switch.

Skulle det tex gå sätta något sånt mellan stiften i stället för knappen. Så skulle jag kunna starta och stänga av brännaren som jag vill.?
SonOff har ett 5/12V WiFi-relä som kan ersätta din knapp, då kan du som du säger styra och schemalägga från mobilen.
https://www.itead.cc/smart-home/inching-self-locking-wifi-wireless-switch.html

Peter2400 Peter2400 skrev:
SonOff har ett 5/12V WiFi-relä som kan ersätta din knapp, då kan du som du säger styra och schemalägga från mobilen.
[länk]
Äntligen hur gör man detta? Alltså knappen har två stift och bara leder ström emellan.
Tar man stiftet från brännaren med ström i in i Sonoff. Sen strömmen ut från Sonoffen till andra stiftet på brännaren? Och jordar i brännaren?

T
Nu kanske jag är ute och cyklar...
men om du ni vill ha en indikering (230V lampa) går det att plocka från plint 11, där eventuell cirkulationspump är tänkt att kopplas in?
Sedan på plint 12 så lägger du tex det wifi-relä som Peter2400 föreslog. För stänger man av patronen i mer än 3min så kommer (som standard) inte patronen att gå upp i effektsteg 2.

Smart. Där finns ändå plint som levererar 230v.
Ska kolla närmare på detta.

T TechChad skrev:
Nu kanske jag är ute och cyklar...
men om du ni vill ha en indikering (230V lampa) går det att plocka från plint 11, där eventuell cirkulationspump är tänkt att kopplas in?
Sedan på plint 12 så lägger du tex det wifi-relä som Peter2400 föreslog. För stänger man av patronen i mer än 3min så kommer (som standard) inte patronen att gå upp i effektsteg 2.
Tyvärr gick inte detta. Plint 11 skickar ström hela tiden så fort knappen e på. Fast patronen inte jobbar.

T
Det finns en mer invecklad lösning.
Den styrning som startar elpatronen ligger på plint 12, potentialfri. Den styrningen lägger du istället över ett 2 växlat relä (så du kan ta ut två styrningar istället för en) och lägger den på plint 12 över elpatronen och den andra styr fasen till en lampa.

Skulle själv dock valt att köra det hela med 12/24V då det är trevligare att ha att göra med, även om jag är elektriker...

Gick det att förstå min beskrivning...?
Länk till lämpligt relä:
https://www.elbutik.se/product.html...la-er12-universaler12-001-uc?category_id=1823

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.