LarsSvensson80
Planerar att köpa och själv installera följande produkter då kombinationen inte är elbehörighetskrävande och dom praktiska förutsättningarna tyvärr inte tillåter några varianter.

Drivdon--->Strömbrytare med impulsfjäder -->PWM-modul--->LED enligt nedan;

1. Konstantspänningstransformator för LED (12 V DC 1.57A 20W)

2. Renova strömbrytare med impulsfjäder

3. Eltako LED-PWM Tryckdimmer ELD61/12-36V DC
a. Styringång 8-230VAC/DC, Galvaniskt frånskiljd.

4. LED (12 V DC)

Efter steg 1 har jag därför endast tillgång till sekundärsidans ”storheter”. Ansluts enligt instruktioner osv. Men har en fråga på instruktionen från Eltako gällande manöverspänningen skiljde från driftspänningen som jag hoppas någon kan reda ut åt mig.

Min plan är att dra fram en kabel 2X0,75 mm för driftspänning och koppla enligt leverantörens instruktioner men följande; ”manöverspänning galvanisk skiljde från driftspänning”
Görs det genom att koppla enligt instruktionerna eller måste det dras en separat manöverspännings kabel från 1 till 3 ?

Googla på forumet och läst massa trådar men hittar inget, men visst det finns säker redan ett svar här någonstans. Tacksam om någon orkar svara på detta?

Redigerat:
En "konstantspänningstransformator" är väl per definition inte dimningsbar eller är utspänningen styrbar ?

LarsSvensson80
Det stämmer som du skriver. Dimring sker av utgående spänning av Eltako LED PWM tryckdimmer. Det är vad jag har tolka det som iallafall.

Ok, missade att det var reglerat på sekundärsidan. Gäller bara att hitta rätt dioder då, som inte har någon inbyggd fördröjning.

Av den korta anvisningen jag hittade framgår ingenting annat än att manöverkretsen är skild från matningsspänningen. Om det trots att går att bygla är därför en fråga för Eltako, om ingen här redan har rett ut frågan. Vi får se.

• Gilla
LarsSvensson80
  • Laddar…
LarsSvensson80
Eltako beskrivningen är rätt knapphändig gällande just denna produkt och ingen tydlig teknisk support att kontakta.

Den som lider driver säger man :)

Lyckades därför hitta en inkoppling på Youtube av en Tysk hemma fixare. Ser ut som att han matar brytaren separat med 220V. Ja det ställer till det lite för mig.

Jag uppdaterar om jag får någon återkoppling från Eltako.

• Elektrisk installation av Eltako-brytare med separata 220V matningskablar på bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

tommib
Jag ser inte riktigt vad som är oklart. Det borde gå utmärkt att sätta dimmern på sekundärsidan och ta ut en parallell krets från matningen till styrningen. Detta kräver att drivdonet alltid är på för att mata dimmern så det går inte att helt stänga av LED-belysningen från den utan där måste man ha en separat tryckknapp.

Du ansluter (-) till A2 och (+) via tryckknapparna till upp/nerpilarna (du behöver två tryckknappar som jag tolkar det). Överkopplingarna är lämpliga att göra med Wago då plintarna brukar vara så små på dessa dimmers.

• Gilla
LarsSvensson80 och 1 till
  • Laddar…
LarsSvensson80
Tack för input.

Det som är oklart är innebörden av att matning och styrning ska vara galvanisk skiljd från varandra.

Men jag testar att ta ut en parallell krets från matningen även till styrningen.

Uppdatering kommer

tommib
Jag tolkar det inte så. Jag tolkar det som att kretsarna är det vilket möjliggör styrning med 8-230V UC. De måste inte vara skiljda.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Det är en stor fördel med det utförandet dels det stora spannet och lik/växelspänning för manöverdelen. Helt fritt att blanda eller ta ut från matningen osv. Framgår rätt tydligt i databladen också tycker jag.

• Gilla
LarsSvensson80
  • Laddar…
LarsSvensson80
Fick även nedan från Eltako precis. Dom såg nog heller inte vad som var oklar varför svaret blev;

"Knappen som styr dimmern kan vara ifrån 8-230V. Glöm inte att bygla pilarna upp till vänster om du använder en tändtråd ifrån brytare. Den skall vara återfjädrande."

Tack alla för era insatser, the case closed.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.