GK100 GK100 skrev:
Frågan är ju då om det är värt att skydda dem, bara att köra på och byta vartefter de ev havererar. Och det lär inte vara mycket värt även om ett skydd löser skrot kvar i vilket fall. Tiden att fixa om man nu vill är heller inte mycket att orda om ett par timmar max.
Just nu kör jag på oavsett, ångrar faktiskt att jag inte köpte ett par extra i fall att.
Som jag skrev lite tidigare känns det fel att flytta över allt skräp till ett nytt skåp när det är så mycket annat som behöver rättas till.
Kompressorn står just nu i en Opel Combo som inte går att starta, så att bogsera bilen hem till farsan för att kunna lyfta ur den med en truck för att komma åt skåpet känns också lite mycket jobb just nu.
Trodde verkligen att det skulle gå att hitta något skydd mot snedbelastning.

Men då fattar jag nog inte riktigt vad du ska med ett skydd mot snedbelastning? Med trefasmaskiner blir det ju inte någon snedbelastning vid överlast.

Om du har överlast på en maskin av alla så kommer det inte att bli någon särskilt stor överlastström att tala om i förhållande till inställd driftström. Om du har full last på alla maskinerna och en med överlast 3-4 gånger får du bara max 70 % överström, vilket eventuellt inte löser säkringen, har du inte full last på samtliga maskiner riskerar du att inte lösa alls.

Det finns eventuellt den funktionaliteten du önskar, eller åtminstone möjlighet att införa, i ett ABB REM630, men jag misstänker att du inte är så intresserad att betala vad det kostar.

Nya motorskyddsbrytare kostar cirka 250 kr (ABB MS116), och då får du både kortslutningsskydd och överlastskydd i ett. Alternativt överlastskydd som du monterar på kontaktorn(Telemek LRD08) för cirka 300 eller så.

Jag tycker att GK100 har den perfekta lösningen. Gör helt enkelt ingenting! Du har ju ett utomordentligt redundant system, så havererar en motor så kör du bara vidare med 16% lägre minutvolym tills du fått hem en ersättare.

Har svårt att se vilka fel som skulle kunna rädda från ytterligare haveri med hjälp av motorskydd i detta fall. Kvarstår endast skydd mot brand, men risken att det skulle sprida sig utanför motorn är väl låg såvitt inte höljet är i plast (ser ut som aluminium på bilden).

Föresten, det finns ett fel som kan slå ut alla motorer. Om en fas i matningen faller bort kan allihop gå åt skogen. Inte helt osannolikt med några gamla skarvkablar eller korroderad säkring i matningen.. Detta kan ju faktiskt avhjälpas med ett gemensamt motorskydd på hela rasket. Får ändra mig på denna punkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.