Hej,
Håller på med köksbygge och tänkte dona med infällning av spottar på egen hand. Elektriker ska fixa med lite annat (om några veckor, annars kunde jag kanske frågat honom).
Hursomhelst, jag kommer köra på dessa spottar https://www.malmbergs.com/Products/9974377
Dom är aningen tjocka för att få plats i täckskiva under skåpen men det fixas enkelt genom urfräsning i stommens undersida, se skiss nedan.
Så, till själva frågan då. Vill inte ha nån stor bökig utanpåliggande dimmer och har inte plats att fälla in en stor avsedd för dosmontage. Så, om jag väljer ex Hidalites dimmer http://www.hidealite.se/Produkter/I...mer_KZQ/1712556-800834.html?variantId=1232948 ....
Fråga 1. LEDarna står att de regleras med bakkantsstyrd transistordimmer (RC). Vad jag läst verkar de flesta LED-dimrar vara pwm typ. Kommer dimmern lira ihop med mina lampor? Står inget om hur Hidealites dimmer fungerar.
Fråga 2. Är det tillåtet att fälla in dimmer och vridpotentiometer mellan stomme och täckskiva så bara ratten sticker ut? Ratten kan jag själv sen svarva en snygg en.
Gjorde en skiss som förklarar upplägget, rött är sladd (ar)
Edit. Ja jag vet det behövs en trafo innan dimmern men den gömmer jag på annat ställe.
Håller på med köksbygge och tänkte dona med infällning av spottar på egen hand. Elektriker ska fixa med lite annat (om några veckor, annars kunde jag kanske frågat honom).
Hursomhelst, jag kommer köra på dessa spottar https://www.malmbergs.com/Products/9974377
Dom är aningen tjocka för att få plats i täckskiva under skåpen men det fixas enkelt genom urfräsning i stommens undersida, se skiss nedan.
Så, till själva frågan då. Vill inte ha nån stor bökig utanpåliggande dimmer och har inte plats att fälla in en stor avsedd för dosmontage. Så, om jag väljer ex Hidalites dimmer http://www.hidealite.se/Produkter/I...mer_KZQ/1712556-800834.html?variantId=1232948 ....
Fråga 1. LEDarna står att de regleras med bakkantsstyrd transistordimmer (RC). Vad jag läst verkar de flesta LED-dimrar vara pwm typ. Kommer dimmern lira ihop med mina lampor? Står inget om hur Hidealites dimmer fungerar.
Fråga 2. Är det tillåtet att fälla in dimmer och vridpotentiometer mellan stomme och täckskiva så bara ratten sticker ut? Ratten kan jag själv sen svarva en snygg en.
Gjorde en skiss som förklarar upplägget, rött är sladd (ar)
Edit. Ja jag vet det behövs en trafo innan dimmern men den gömmer jag på annat ställe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är möjligt, kollade inte lådan jättenoga. Jag fattade det som att i kittet ingår 3 lampor + trafo och att 230V är inspänning till trafon. Hittar ingen bild på den men en på den för MD-305.E etompau skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo jag såg dom också. Det var mest att jag gick igång lite på det där med att vridknappen ingick och alla drivare med inbyggd dimmer verkar vara för tryckknapp.E etompau skrev:
Många drivdon för LED klarar också av att finnas med 1-10V, vilket du enkelt åstadkommer med en vanlig vridpotentiometer. Det finns även färdiga sådana i de vanligaste apparatserierna men de är svindyra.
Det finns väl inga regler när det gäller 12v? Så tillåtet är det nog, frågan är hur smart det är i långa loppet - det blir knepigt att byta dimmern om den lägger av. Jag skulle se till att den går att komma åt på något sätt, kanske en lucka i botten på skåpet? Eller att då sätter den på väggen bakom skåpet och gör en lucka dit.
Finns inte utrymme mellan skåp o vägg, jo kanske om jag bilar upp ett i väggen.D Dublin skrev:Det finns väl inga regler när det gäller 12v? Så tillåtet är det nog, frågan är hur smart det är i långa loppet - det blir knepigt att byta dimmern om den lägger av. Jag skulle se till att den går att komma åt på något sätt, kanske en lucka i botten på skåpet? Eller att då sätter den på väggen bakom skåpet och gör en lucka dit.
Jag tänkte att spottar + dimmer sitter på täcksidan under skåpen om denna monteras efter kakling (kapar av en bit i bakkant så kaklet ligger innanför) kan jag enkelt plocka bort den utan att förstöra nåt.
Klicka här för att svara