Äldre elanslutningslåda för golvvärme med synliga enkelledare och skärmade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag med öppen kabeldragning och flera synliga ledningar, vissa avskalade, i en byggnadsmiljö.
Skapa konto
Anslutningsdosan för en äldre typ av el golvvärme med enkelledare och skärmad kabel synlig.
Skapa konto
el golvvärme av äldre typ har slutat fungera , har ni ett tips om vem som kan felsöka. Det är enkelledare och skärmad kabel går i en slinga. Mäter inget när vi meggar

• Gilla
redepitt
  • Laddar…
Ohm mät mellan trådarna som ligger mitt i kabeln så vet du om slingan är hel samt vilken effekt det är på golvvärmen. kan du inte räkna själv så lägg upp mätvärdet här så får du säkert hjälp.

Ja som sagt ska du mäta mellan ändarna på kabeln dvs de kopparfärgade på bilden. Är det avbrott är kabeln kass, är sk serieresistiv typ till skillnad från många nutida i tex badrumsgolv som är parallellresistiva och med båda anslutningarna i ena änden.

Kanske bara min telefon som spökar men den högra delen av värmekabel ser märklig ut. Kan du ta en bild som visar den lite bättre. Den blå ledaren skymmer och skuggar så jag kanske har fel.

Jag håller med det ser lite mysko ut på höger sida.

tommib
Det syns bara två kardeler, till skillnad från andra sidan.
Kanske dags att pensionera den där golvvärmen? Är det i ett våtutrymme? Finns JFB? Även om det någon gång var tillåtet att installera det där utan JFB skulle jag inte våga ha det kvar...

• Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Golvvärme med 230V har aldrig varit godkänd i våtrum, utan jfb (är nästan säker). Tidigare kördes det med 48V slingor.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.