Hej!
Vi har ett lamputtag som sitter på väggen. Nu ska vi sänka taket och tänkte då flytta lamputtaget till det sänkta taket, där lampan kommer att sitta.
- Kan jag bara skarva ledningarna i väggens lamputag med en EKK-kabel 3G1,5 mm² och dra den löst till den nya uttagets placering?
- Kan man använda en vanlig "sockerbit" till skarven?
- Har läst att kabeln måste fixeras i kopplingsdosan, t.ex. buntband. Andra tips?
- Jag tänkte även spackla över vägguttaget med dess lock. Några tips på hur man senare lätt lokaliserar uttaget?

se bifogad bild.

• Vägglamputtag med kabel som står ut, inför att flyttas till sänkt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hacka upp väggen och hitta elröret. Brukar komma uppifrån. Skarva på med flexslang och sätt en takdosa i taket. Dra sedan nya trådar till dosan.
Man skarvar inte, särskilt inte med sockerbitar de är inte godkända till fast installation. Och man spacklar inte igen dosor som innehåller kablar.

• Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
Hacka upp väggen och hitta elröret. Brukar komma uppifrån. Skarva på med flexslang och sätt en takdosa i taket. Dra sedan nya trådar till dosan.
Man skarvar inte, särskilt inte med sockerbitar de är inte godkända till fast installation. Och man spacklar inte igen dosor som innehåller kablar.

Ska jag utgå från dosan och skarva med toppklämmor. Fäller in kabeln i väggen spaklar inte igen dosan.

O Olaab skrev:
Ska jag utgå från dosan och skarva med toppklämmor. Fäller in kabeln i väggen spaklar inte igen dosan.
Hej! Gör tex så här.
Bygg stommen till ditt innertak.
Spika fast en takdosa eller två där du vill ha dem.
Bryt strömmen och tag på pannlampa.
Öppna dosan på bild och hacka fram röret.
Tag bort dosan och kasta den.
Hitta var trådarna kommer ifrån.
Byt ut dessa mot längre i samma färger.
Trä på en rörskarvhylsa.
Trä på en bit ny flexslang.
Stoppa in flexslangen i takdosan.
Nu kan du spackla igen hålet då det bara är ett rör under.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
tommib
Och skulle det mot förmodan vara mer än ett rör som kommer in borrar du in den nya flexslang i den befintliga dosan och drar nya ledare. Skarva med vettiga toppklämmor t.ex Wago eller helacon. Sätt ett täcklock över.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kanon :-) Tack. Jag har nu bilat upp gipsväggen. Det finns en ledig anslutnig till dosan :-) Så jag behöver bara köra på med flexslangen och ut till den nya dosan. Se bild.
Nu måste jag få lite tips på hur jag sätter igen hålet i gipsväggen?
Gipsvägg med öppning och eldosa där flexslang och elektriska kablar är synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte om jag missförstår här, men om gamla dosan ska vara kvar måste den vara åtkomlig via ett doslock. Om du däremot kan skarva ihop gammalt rör med din flexslang så att det går att skjuta igenom en dragfjäder så kan det spacklas igen.

På bilden ser det ut som det är vidarekopplat till något mer. Då går det inte bara att skrva in en flexslang, dosan måste vara kvar (åtkomlig!). Altenativt att alla rör som går till dosan får förlängas till närmaste takdosa.

tommib
Ja, det är fyra blå och tre svarta, så det är inte bara att ta bort dosan. Bättre att låta den vara kvar, åtkomlig.

Dosan får vara kvar. Förlänger bara de ledningar som går till lampan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.