Typ en sån här,
Manöverställare 6.5 kW 6 A Omkopplingslägen 4, T0-2-15921/E, Eaton
Dessvärre är de slut och säljs inte längre, säger i alla fall datorn.
Jag skulle bara koppla in den till att styra fläkten i IVT490, 6 hastigheter 115v - 230v samt 0.
Så många lägen är inte nödvändigt men 4-5 lägen hade varit bra. Steglös motorreglering funkar också, men det brukar vara dyra. Motorn är bara på 165W så 6.5 kW är overkill.
Manöverställare 6.5 kW 6 A Omkopplingslägen 4, T0-2-15921/E, Eaton
Dessvärre är de slut och säljs inte längre, säger i alla fall datorn.
Jag skulle bara koppla in den till att styra fläkten i IVT490, 6 hastigheter 115v - 230v samt 0.
Så många lägen är inte nödvändigt men 4-5 lägen hade varit bra. Steglös motorreglering funkar också, men det brukar vara dyra. Motorn är bara på 165W så 6.5 kW är overkill.
Det behövs en plint som ska gå till fläkten. Denna plint ska valfritt kunna slutas med någon av de andra.J Josth skrev:
Jag tror jag kollade en sådan strax efter installationen av 490 och dömde ut den av nån anledning. Det är ju inte meningen att jag ska hålla på och ändra hela tiden, men vill kunna stänga fläkten och köra elpatron för värmens skull, och utan att behöva skruva isär maskinen.
Fick en ide som jag kanske väljer om det inte dyker upp nåt bättre. Ett 6-vägs grenuttag som jag delar upp ena sidan på, ansluter en kabel på var och en av dem samt fläktkabeln till motsvarande sida, med en kortsluten hankontakt kan jag då välja hastighet eller stanna fläkten.
Enda abert är om någon skulle få för sig att det är ett ordinärt eluttag och kopplar in sig, då skulle 2 spolar aktiveras, parallellkoppling, typ. Tror inte fläkten skulle gilla det, kanske inte transformatorn heller. Men sätter jag anordningen dold bakom plåten och väl märkt kunde det gå. Billigt blir det i alla fall, 40 kr på Clas O.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Om du inte behöver hålla på och ändra enkelt kan du väl bara plinta ut kablarna på något bra sätt och sedan bygla med en bit FK? Radplintar?
En något snyggare version av detta är att montera ett flerpoligt kontaktdon typ Harting. Sätt hylsdonet i maskinen och koppla ut fläktmatningen på en hylsa och de olika spänningsnivåerna på de andra. Sen får du bygga loopbackpluggar för varje hastighet du vill ha där du byglar fläktmatningens kontakt med den önskade spänningen. Med hylsdonet på apparatsidan uppnår du en rimlig säkerhetsnivå, speciellt om detta sitter bakom en plåt. Billigt blir det dock inte.
En något snyggare version av detta är att montera ett flerpoligt kontaktdon typ Harting. Sätt hylsdonet i maskinen och koppla ut fläktmatningen på en hylsa och de olika spänningsnivåerna på de andra. Sen får du bygga loopbackpluggar för varje hastighet du vill ha där du byglar fläktmatningens kontakt med den önskade spänningen. Med hylsdonet på apparatsidan uppnår du en rimlig säkerhetsnivå, speciellt om detta sitter bakom en plåt. Billigt blir det dock inte.
Hej, och tack för idéerna.tommib skrev:
Om du inte behöver hålla på och ändra enkelt kan du väl bara plinta ut kablarna på något bra sätt och sedan bygla med en bit FK? Radplintar?
Är inte riktigt med hur du menar men fick en ide. En sån här ger mig 4 hastigheter, det räcker gott och jag får möjlighet att stoppa fläkten om det osar ute.
Det måste väl anses vara säkert, inte snyggt, men säkert. Jag får fixa en isolering till hanen det är allt, billigt blir det för det var bra att ha saker från garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är typ det jag menar men med andra typer av (mindre) kontaktdon.
Jag menar också att du bör ha ett komplett handon för varje hastighet så om du t.ex. vill ha full fart och har ingången för fläkten på PE och full fart i L1 så byglar du dessa två i hankontakten. Genom att plugga i den så får du en koppling mellan de relevanta plintarna och fläkten går med önskad hastighet.
Jag skulle inte använda CEE-don till det eftersom det ökar risken för missförstånd.
En annan lösning är som sagt att montera radplintar, t.ex. Push-In från Phoenix och lägga fläkten på en och de olika hastigheterna på andra. Bygla med en RK som är terminerad med ändhylsor vid behov av ändring. För att bara stoppa fläkten skulle jag rekommendera en enkel strömbrytare. Den kan monteras bredvid om du kan klämma in en DIN-skena i apparaten.
Jag menar också att du bör ha ett komplett handon för varje hastighet så om du t.ex. vill ha full fart och har ingången för fläkten på PE och full fart i L1 så byglar du dessa två i hankontakten. Genom att plugga i den så får du en koppling mellan de relevanta plintarna och fläkten går med önskad hastighet.
Jag skulle inte använda CEE-don till det eftersom det ökar risken för missförstånd.
En annan lösning är som sagt att montera radplintar, t.ex. Push-In från Phoenix och lägga fläkten på en och de olika hastigheterna på andra. Bygla med en RK som är terminerad med ändhylsor vid behov av ändring. För att bara stoppa fläkten skulle jag rekommendera en enkel strömbrytare. Den kan monteras bredvid om du kan klämma in en DIN-skena i apparaten.
Jo, men vadå för don? Kommer bara på släpvagnskontakt.tommib skrev:
Man skulle ju kunna använda hela han-kontakten om man tog bort alla stift utom ett och klippte bort nycklingen så man kan vrida och sätta den i 4 olika lägen, 5 om man använder den tomma som stoppläge.
Nu liknar det nåt.tommib skrev:
Ser den finns i andra varianter utan att det kostar skjortan. Vad tror du om den här, https://www.tme.eu/se/details/t0-3-8243_e/kamstromstallare/eaton-electric/
Hur vill du ha detion skrev:
Punkt 2 ska gå till fläkten Volt ut till fläkten
3 an till max volt Max fart
7 an till mellanfart Volt ???
5 an till min Volt ???
1 an fri är stopp på fläkten Volt noll
Du får själv välja volten för farterna