2000032945

tänk installera dessa i nya delen av huset
någon här som har dessa redan...

tommib
Varför ska du installera halogenlampor 2017?

Köp färdiga LED-armaturer istället. Om priset är en faktor kostar Malmbergs MD-99 150 kr/st. Drivdon tillkommer iofs men ger dig samtidigt dimmerfunktionalitet.

Fördelen med att välja en armatur med GU10sockel är att man alltid kan få tag på ljuskällor vilket inte alltid är fallet med trasiga led-armaturer efter ett eller ett par år.
En annan fördel är att det går att hitta ljuskällor med olika spridningsvinkel. De flesta GU10ljuskällorna brukar gå bra att dimra. Min enda synpunkt på armaturvalet är att den inte ser ut att gå och tilta (rikta annat än rakt ner).

• Gilla
Andreas_jti
  • Laddar…
tommib
Nackdelen är att alla LED-lampor kommer vara en kompromiss. Det är inte heller givet att det blir billigare när man räknar in lampor och en kompatibel dimmer.

Spridningsvinkeln bestämmer man väl sig för när man monterar spottarna (och väljer då en lämplig armatur). Jag har svårt att se något läge där man håller på och ändrar den i efterhand.

Jag håller helt med Ljus.
Armaturen du valt är ett mycket bättre val än att köpa en komplett armatur från Malmbergs. Det finns GU 10 ljuskällor med helt ok ljuskvalitet och går en sönder är det mycket lättare att byta ut ljuskällan.

Om du vill koppla till en dimmer är det extra viktigt att använda en kvalitetsljuskälla. Billiga LED ljuskällor har ofta problem med låga ljusnivåer. De kan antingen slockna helt eller ge onaturliga färger.

Bland de bästa GU 10 LED du kan välja är en ljuskälla från Soraa. Det är kanske lite overkill men kommer ge dig ett mycket bra ljus.

• Gilla
Ljus
  • Laddar…
Jag har Philips expert color. Fin ljusbild, bra färgåtergivning och verkar snäll mot dimrar.

jag har tänkt mig dessa bara för de har gu 10 och tänkt ha led
samt att dessa går att byta......
då biltema har lite si och så med vissa grejjer så ville jag mest veta att dessa funkar
ge gärna mer tips på bra lampor så jag kan köpa på mig dessa vid tillfälle

A Andreas_jti skrev:
Jag håller helt med Ljus.
Armaturen du valt är ett mycket bättre val än att köpa en komplett armatur från Malmbergs. Det finns GU 10 ljuskällor med helt ok ljuskvalitet och går en sönder är det mycket lättare att byta ut ljuskällan.

Om du vill koppla till en dimmer är det extra viktigt att använda en kvalitetsljuskälla. Billiga LED ljuskällor har ofta problem med låga ljusnivåer. De kan antingen slockna helt eller ge onaturliga färger.

Bland de bästa GU 10 LED du kan välja är en ljuskälla från Soraa. Det är kanske lite overkill men kommer ge dig ett mycket bra ljus.
ska kolla upp dessa lampor

Kan bara hålla med, SORAA spelar i en helt annan liga än övriga ljuskälletillverkare. Men det kanske inte är så konstigt eftersom grundaren fick Nobelpriset i fysik för sin forskning om Led.

• Gilla
Andreas_jti
  • Laddar…
Myhran Myhran skrev:
ska kolla upp dessa lampor
Det finn självklart billigare alternativ som många skulle tycka är ok. Det beror också på hur du har tänkt använda belysningen. Ett billigare alternativ som många skulle tycka är ok är t.ex. https://www.elbutik.se/product.html/philips-led-gu10-50w-warm-glow-dim-2?category_id=15590.
Den har en trevlig funktion som efterliknar hur halogen fungerar, färgtemperaturen sjunker är du minskar mängden ljus ur armaturen. Det kan ibland ge en trevlig och mysig effekt. Jag har själv inte provat exakt den här ljuskällan men den borde fungera OK om Soraa är lite utanför din budget.
Det bästa alternativet är om du har möjlighet att prova själv, då kan du själv avgöra vad du tycker det är värt.

Mvh

Andreas

Vill man ha tunable White eller dim to warm som det ibland kallas kan jag rekommendera Segula. Har jämfört den mot en halogenljuskälla genom hela dimmerkurvan.
Den stämmer väldigt väl jämfört med exempelvis Osram. Personligen tycker jag att alla dim to warm är lite för kladdiga och har lite gör mycket amberton i ljuskaraktären. Men smaken är som baken så andra kanske tycker det är fint

Ljus Ljus skrev:
Vill man ha tunable White eller dim to warm som det ibland kallas kan jag rekommendera Segula. Har jämfört den mot en halogenljuskälla genom hela dimmerkurvan.
Den stämmer väldigt väl jämfört med exempelvis Osram. Personligen tycker jag att alla dim to warm är lite för kladdiga och har lite gör mycket amberton i ljuskaraktären. Men smaken är som baken så andra kanske tycker det är fint
Nu blir det lite nördigt kanske, men personligen tyckte jag Segula hade ett mycket onaturligt gult ljus. Jag har provat flera varianter och har en del hemma faktiskt men jag gillar dem inte alls.

Jag vet inte vilken dimkurva du syftar på (plancks kurva eller lumen?) men håller helt med att Osram generellt är dåliga på dimbara ljuskällor.

Som slutsats kan man väll säga som vanligt, det är viktigt att se själv för att kunna bedöma vad du gillar.

Mvh

Andreas

• Gilla
Ljus
  • Laddar…
Håller med i nörderiet:)
Gjorde en jämförelse mellan några vanliga gu10 ljuskällor av olika typ och fabrikat och för ögat följde Segulan halogenkurvan. Vad jag försöker säga att på låga nivåer stämde färgtemperaturena överens när man tittade på filamenten vs ledchipen. Om man vetenskapligt skulle mäta kanske man får fram andra värden. Oavsett tror jag vi är överens om att de som idag finns som tunable white är för kladdiga för att fungera.

Soraa har bra reklam.
Jag har inte jämfört dem med någon annan lampa men jag valde bort dem pga tillgänglighet och angiven teknisk spec.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.