Hej!

Har en bef huvudcentral på plan 2 i dag.
Från denna central så matas en lada med en svart grov kabel innehållande 4 kardeler 4mm2. (20A)
Förbereder nu att flytta huvudcentralen ner till plan 1.
Problemet är att när jag kopplar ur matningen till ladan för att sedan koppla in den i den nya huvudcentralen plan 1 så når kabeln inte riktigt fram, saknas ca 3M kabel.
Vilket gör att jag behöver skarva kabeln på något sätt för att få den att räcka fram.
Tänker mig att jag dosar av den i ett intilliggande förråd. Frågan är vilken typ av dosa jag ska använda för ändamålet. Kabeln är ju hyfsad tjock så misstänker att en vanlig kopplingsdosa är för klen? https://m.clasohlson.com/se/Kopplingsdosa-IP65-Schneider/32-6183

Förslag på annan typ av dosa tas emot.
 
Mikael_L
K Kitt happens-Glasmästarn skrev:
Från denna central så matas en lada med en svart grov kabel innehållande 4 kardeler 4mm2. (20A)
Förbereder nu att flytta huvudcentralen ner till plan 1.
Problemet är att när jag kopplar ur matningen till ladan för att sedan koppla in den i den nya huvudcentralen plan 1 så når kabeln inte riktigt fram, saknas ca 3M kabel.
Vilket gör att jag behöver skarva kabeln på något sätt för att få den att räcka fram.
Om man nu ska vara lite petig (eller egentligen inte petig, utan bara korrekt och laglig) så är den gamla kabeln för klen dimension för att ha som 4-ledar-system.
Den får fortfarande användas om inga förändringar görs, men nu skarvar du den.

Då ska den enligt regler bytas istället, mot en 5-ledare i 4 eller 6 kvmm, eller en 4-ledare på 4x10mm2.

Men om din nuvarande kabel har en jordfläta runt ledarna på 4mm2 och sen 4 separata ledare innanför denna på 4mm2, så är den OK. Då använder man flätan som jord, och får 4 ledare till faser och nolla, dvs 5-ledarsystem.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om man nu ska vara lite petig (eller egentligen inte petig, utan bara korrekt och laglig) så är den gamla kabeln för klen dimension för att ha som 4-ledar-system.
Den får fortfarande användas om inga förändringar görs, men nu skarvar du den.

Då ska den enligt regler bytas istället, mot en 5-ledare i 4 eller 6 kvmm, eller en 4-ledare på 4x10mm2.

Men om din nuvarande kabel har en jordfläta runt ledarna på 4mm2 och sen 4 separata ledare innanför denna på 4mm2, så är den OK. Då använder man flätan som jord, och får 4 ledare till faser och nolla, dvs 5-ledarsystem.
Kan det i så fall räcka att dra tex en 10 eller 16 mm2 jord eller PEN vid sidan om?
 
Redigerat:
Nej, alla ledare ska ligga inom "samma skal". Och jag skulle kanske utan allt för stora kval skarva en befintlig 4 ledare några meter.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Dosan i inlägg #3 och ett par meter kabel 6 mm2 kommer fungera utmärkt, är den befintliga kabeln bara frisk skulle jag skarva den och fortfarande sova gott.
Är du förresten säker på att den är 4 mm2? Det är nämligen ovanligt.
 
  • Gilla
tomas110
  • Laddar…
Mikael_L
iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
Kan det i så fall räcka att dra tex en 10 eller 16 mm2 jord eller PEN vid sidan om?
Nej det är inte OK.

Men samtidigt ligger det något i elmont's och Fotografens inlägg.
Det hela är lite "hur petig man vill vara, på en skala" eller "hur mycket vill man välvilligt tolka reglerna".

För en sak är rätt säker, om du inte tar en skarvdosa, utan sätter upp en liten undercentral så blir det plötsligt ganska säkert helt korrekt, bara den befintliga kabeln är i nöjaktigt skick.
Men som sagt, tar man bara en kopplingsdosa och menar att kabeln är skarvad istället, så är man plötsligt ute i tassemarkerna.
Och i princip är det ju ändå ingen skillnad i utförande, åtminstone är det svårt att få det till att en UC skulle vara det minsta bättre.


Men skulle det vara ganska lätt att byta befintlig kabel skulle jag själv nog gjort det, då är det liksom ingen diskussion sen.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Dosan i inlägg #3 och ett par meter kabel 6 mm2 kommer fungera utmärkt, är den befintliga kabeln bara frisk skulle jag skarva den och fortfarande sova gott.
Är du förresten säker på att den är 4 mm2? Det är nämligen ovanligt.
Ja, 100% säker är jag inte. Men huset har varit avsäkrat med 20A en längre tid och min okulära besiktning av kabeln säger mig att kardelerna är för tunna för att vara 6mm2...och för tjocka för att vara 2.5mm2 så drog slutsatsen att de måste vara 4mm2.
Kabeln ser frisk ut förövrigt där den är synlig..dock är den nedgrävd ca 20M så där vet jag inte skicket.
Kabeln har en jordmantel runt sig som är kopplad på jordplinten i huvudcentralen och sedan fäst på jordplinten ute i laducentralen.
Tack för svar!
 
Men du skrev 4 ledare. Har du alltså 4 ledare plus jordmanteln? För i så fall finns det chans att det faktiskt är en 5 ledare. En vanlig kabeltyp för nedgrävning är EKKJ som har en jordstrumpa som håller samma area som trådarna inne i kabeln.

Är det en sådan kabel med 4 trådar i kabeln, så är det en 5 ledare.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.