Ska för första gången ansluta ett uttag med snabbfästen. Tror uttaget kallas abb jussi. Det är ett 2-vägs uttag utan jord. Jag förstår inte var fas och nollan ska in? Trycker man bara in tråden eller ska man låsa fast den sen med plastvippan?
ABB Jussi 2-vägs eluttag utan jord, oöppnad, med snabbfästen synliga för ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skala tråden rekommenderad längd. Tvinna den inte. Tryck in den i hålet. Klart. Plastvippan trycker du på för att lossa.

Ok men min största fundering är i vilket hål jag ska ansluta trådarna, ser inte att fas eller nolla är utmarkerat

Titta noga på bilden...

Om du tittar noga på bilden ser du att sidorna är ihoplänkade var för sig. Fas på ena raden av fyra anslutningshål och nolla på den andra sidan.

Ljus Ljus skrev:
Om du tittar noga på bilden ser du att sidorna är ihoplänkade var för sig. Fas på ena raden av fyra anslutningshål och nolla på den andra sidan.
Aah nu blev det uppenbart, tack!

Fast det är anmärkningsvärt att det inte är utmärkt L o N. Ser inte ut att vara utmärkt var jord skall sitta heller, det brukar väl vara på "kortsidan". Men "brukar" duger inte man måst vara absolut säker på vad som är jord.

Om där inte finns ngn. jordsymbol som inte syns på bilden, så skulle jag inte koppla in den utan att kontrollmäta.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
W
H hempularen skrev:
Fast det är anmärkningsvärt att det inte är utmärkt L o N. Ser inte ut att vara utmärkt var jord skall sitta heller, det brukar väl vara på "kortsidan". Men "brukar" duger inte man måst vara absolut säker på vad som är jord.

Om där inte finns ngn. jordsymbol som inte syns på bilden, så skulle jag inte koppla in den utan att kontrollmäta.
Det är ett uttag utan jord så det bör ju heller inte finnas :cool:;)

• Gilla
Ragnar_AT och 2 till
  • Laddar…
Och vad som är fas och nolla har ju ingen betydelse här hos oss.

Aha, läste lite slarvigt.

• Gilla
1
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och vad som är fas och nolla har ju ingen betydelse här hos oss.
Fast med två klämmor på ledare kan det blir kortslutning.

Ja men det blir det ju oavsett vilken som är fas och nolla, så det spelar som sagt ingen roll vilken som används som fas och nolla bara det inte ligger på samma anslutningsplint. ;)

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.