Hej,

Jag har i dagsläget två återfjädrande strömbrytare som reglerar en lampa, bakom den ena sitter det en dosdimmer och denna skulle jag vilja ha bort så det INTE går att dimma lampan.

Detta är dimmern jag skulle vilja ha bort:

och detta är strömbrytaren som reglerar två olika lampor varav den ena då är dimbar (vilket jag inte längre vill att den ska vara).

Här nedan kommer ett par bilder på hur det är kopplat just nu

Min fråga är helt enkelt vilken kabel som skall till vilket anslutningshål om jag byter ut de återfjädrande strömbrytarna mot vanlig med kronkoppling 5 (om jag förstått det hela rätt).
Det borde ju i min värld gå att koppla ut dimmern och peta i den gröna kabeln i anslutningshålet upp till höger vilket jag antar är fasen, är det korrekt?

Går det att ha kvar den återfjädrande så är ju det bra iofs...skulle det fungera?

Tack på förhand!

• Dosdimmer med flera anslutna kablar och termostatinställningar synlig i eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag och strömbrytare med synliga kablar och dosdimmer som användaren vill avlägsna.
    Skapa konto
  • Elskåp med öppen dosdimmer och synliga anslutningar mot en vägg, för diskussion om omkoppling.
    Skapa konto
  • En dosdimmer i en elektrisk dosa med flera synliga kablar anslutna, inklusive en gul jordkabel.
    Skapa konto
Redigerat:
Om du vill ha kvar funktionen att kunna tända från två håll får du koppla om till en trappkoppling.

Hur ser det ut bakom den andra brytaren?

tommib
Du skriver att du har två återfjädrande strömbrytare. Betyder det att lampan du inte vill dimma kan styras från två ställen? Eller att du styr två lampor från denna kronkopplade brytare vi ser i bild?

Som Andreas skriver ovan, om det är två brytare som tänder en lampa måste du koppla om till trappkoppling. Om du då tänder en ytterligare lampa från denna brytare måste du byta till dubbeltrapp. Dessutom måste det dras nya ledare i rören för att det ska fungera.

Det ser ut som att du har en brun ledare som kommer från någon annan stans som också är ansluten till styringången vilket talar för att du behöver byta till trappkoppling.

Återfjädrande brytare är normalt vanliga brytare med en extra fjäder. Att ändra till normal brytarfunktion är enkelt, ta bara bort fjädern. På denna eljo/schneiderbrytare sitter den under den lilla vita plastvippan som du ser när du tagit av fronten.

Om du inte vill kunna tända från två ställen är det busenkelt. Du tar bort bägge bruna ledarna från pil ut. Skruva loss ubåten som kopplar ihop röd och grön. Ta loss dimmerns svarta ledare från L på strömbrytaren. Sätt ubåten på den kvarvarande bruna ledaren i dosan. Sätt grön på pil ut där de bruna satt. Se till att snygga till anslutningarna, det är alldeles för mycket synlig koppar på den bruna FKn.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag ber om ursäkt - jag förklarade dåligt.

Jag har två strömbrytare som sköter en lampa, den ena är återfjädrande med en knapp och den andra strömbrytaren styr två olika lampor varav den ena knappen är återfjädrande och har en dosdimmer bakom sig. Det är den brytaren jag tagit bilder på.

Jag nöjer mig med att kunna tända och släcka från ett ställe för knapparna sitter ändå inte långt från varandra av nån anledning (!?). Kan jag efter mitt förtydligande ändå använda mig av beskrivningen på hur jag ska koppla det hela?
Alternativt så kan jag tänka mig att kasta om kablarna så jag kan dimma den andra lampan, dvs den andra knappen bilden jag skickat, men vilka kablar är det då som ska kastas om?

Jag har dessvärre ingen bild på strömbrytare nummer två just nu.

tommib
Om du nöjer dig att kunna tända och släcka från brytaren vi ser i bild ska du koppla som jag beskriver i sista stycket i #3. Jag inser nu när jag tittar på det igen att det är lite otydligt så jag upprepar mig.

Koppla loss dimmern helt
Använd ubåten till att isolera änden på den bruna ledaren som kommer från röret.
Ta bort impulsfjädern på brytaren.
Koppla grön (den som sitter ihop med röd från dimmern) till pil ut på brytaren.
Klart.

• Gilla
Silverridge
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om du nöjer dig att kunna tända och släcka från brytaren vi ser i bild ska du koppla som jag beskriver i sista stycket i #3. Jag inser nu när jag tittar på det igen att det är lite otydligt så jag upprepar mig.

Koppla loss dimmern helt
Använd ubåten till att isolera änden på den bruna ledaren som kommer från röret.
Ta bort impulsfjädern på brytaren.
Koppla grön (den som sitter ihop med röd från dimmern) till pil ut på brytaren.
Klart.
Toppen, tack - Mycket bra förklarat!
Om jag vill kasta om knapparna så jag har dimmern kvar men till den andra lampan; Hur gör jag då?
Jag antar att den bruna ändå skall isoleras för den antar jag är hopkopplad med den andra strömbrytaren som inte längre ska nyttjas?

Bästa svaret

tommib
Ja, precis. Den bruna ska isoleras i vilket fall som helst så den lossar du från brytaren och avslutar med ubåt.

Om du vill kasta om brytarna och inte bryr dig om vilken brytare som styr vilken lampa är det enklaste att bara byta plats på tändtrådarna. Lossa den gula från brytaren och den gröna från ubåten. Byt plats. Klart. Då slipper du pilla med impulsfjädern och dimmerstyrningen. Om du ändå vill göra det borde du från den info som är given i tråden kunna räkna ut hur det ska kopplas.

Allt detta är behörighetskrävande och ska egentligen göras av elektriker. Om du ska göra det själv, se till att strömmen är bruten.

• Gilla
Silverridge
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, precis. Den bruna ska isoleras i vilket fall som helst så den lossar du från brytaren och avslutar med ubåt.

Om du vill kasta om brytarna och inte bryr dig om vilken brytare som styr vilken lampa är det enklaste att bara byta plats på tändtrådarna. Lossa den gula från brytaren och den gröna från ubåten. Byt plats. Klart. Då slipper du pilla med impulsfjädern och dimmerstyrningen. Om du ändå vill göra det borde du från den info som är given i tråden kunna räkna ut hur det ska kopplas.

Allt detta är behörighetskrävande och ska egentligen göras av elektriker. Om du ska göra det själv, se till att strömmen är bruten.
Tack så mycket för det, jag tror jag är med och jag är ju i det närmaste certifierad efter din förträffliga förklaring ;)
Elektrikern som kopplat in det har ju förmodligen inte vunnit några priser med tanke på hur anslutningarna ser ut så jag misstänker att jag borde kunna göra det betydligt mycket prydligare och säkrare än vad det tidigare varit.

Återigen, tack snälla för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.