Hej! Igår luktade något konstigt medan jag hade ugnen på, så jag drog ut sladden till spisen/ugnen och uttaget hade bränt gummit till kabeln. Efter det slutade elen till vardagsrum, hall och torkskåp fungera. Spisen fungerar inte heller. Jag bor i lägenhet, finns det något jag kan göra eller måste jag ringa min förening så att de kan komma hit?

Slå ifrån säkringen om du inte gjort det.
Elen i lägenheten är ditt ansvar du måste ringa en elektriker.

A Andy78 skrev:
Slå ifrån säkringen om du inte gjort det.
Elen i lägenheten är ditt ansvar du måste ringa en elektriker.
Det är gjort redan. Är du säker på att föreningen inte kan fixa? Jag tror säkringen har gått men det går ej att öppna.

Vad är gjort redan elen eller säkringen?
Vad går ej att öppna?

En hypotes utifrån din beskrivning är att en mätarsäkring i källaren har löst ut, och det kan föreningen fixa. Dessutom behöver du åtgärda uttaget till ugnen, så leta upp den säkringen i din gruppcentral och skruva ur den så länge.

För att bekräfta detta lite närmare så tolkar jag dig så här:
- Spis och ugn har olika uttag och säkringar eftersom du säger att spisen inte fungerar längre?
- Du har trefas in i lägenheten`?
- Hela lägenheten tappade inte ström utan endast delar av den?

A Andy78 skrev:
Vad är gjort redan elen eller säkringen?
Vad går ej att öppna?
Jag har redan slått ifrån säkringen!

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En hypotes utifrån din beskrivning är att en mätarsäkring i källaren har löst ut, och det kan föreningen fixa. Dessutom behöver du åtgärda uttaget till ugnen, så leta upp den säkringen i din gruppcentral och skruva ur den så länge.

För att bekräfta detta lite närmare så tolkar jag dig så här:
- Spis och ugn har olika uttag och säkringar eftersom du säger att spisen inte fungerar längre?
- Du har trefas in i lägenheten`?
- Hela lägenheten tappade inte ström utan endast delar av den?
Jag ringde föreningen; de skulle ha kommit idag men gjorde ej det så jag ringde igen o de ska komma imorgon. Deras hypotes var också lik din.
Jag skrev fel- både spis och ugn har samma uttag- ingen av dem fungerar.
Jag antar att jag har trefas, är ej 100%. Vet inte hur man ska kolla?
Precis, bara delar tappade ström.

Mikael_L
Kan vara jordfelsbrytare också.

Men då slocknar troligen hela lägenheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.