3 568 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Kortslutning bakom spis!
Hej! Igår luktade något konstigt medan jag hade ugnen på, så jag drog ut sladden till spisen/ugnen och uttaget hade bränt gummit till kabeln. Efter det slutade elen till vardagsrum, hall och torkskåp fungera. Spisen fungerar inte heller. Jag bor i lägenhet, finns det något jag kan göra eller måste jag ringa min förening så att de kan komma hit?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 885 inlägg
En hypotes utifrån din beskrivning är att en mätarsäkring i källaren har löst ut, och det kan föreningen fixa. Dessutom behöver du åtgärda uttaget till ugnen, så leta upp den säkringen i din gruppcentral och skruva ur den så länge.
För att bekräfta detta lite närmare så tolkar jag dig så här:
- Spis och ugn har olika uttag och säkringar eftersom du säger att spisen inte fungerar längre?
- Du har trefas in i lägenheten`?
- Hela lägenheten tappade inte ström utan endast delar av den?
- Spis och ugn har olika uttag och säkringar eftersom du säger att spisen inte fungerar längre?
Jag har redan slått ifrån säkringen!A Andy78 skrev:
Jag ringde föreningen; de skulle ha kommit idag men gjorde ej det så jag ringde igen o de ska komma imorgon. Deras hypotes var också lik din.Bo.Siltberg skrev:
En hypotes utifrån din beskrivning är att en mätarsäkring i källaren har löst ut, och det kan föreningen fixa. Dessutom behöver du åtgärda uttaget till ugnen, så leta upp den säkringen i din gruppcentral och skruva ur den så länge.
Jag skrev fel- både spis och ugn har samma uttag- ingen av dem fungerar.
Jag antar att jag har trefas, är ej 100%. Vet inte hur man ska kolla?
Precis, bara delar tappade ström.
Klicka här för att svara