Du behöver olika typer till olika installationer, olika färger osv. Din elektriker som leder arbetet borde ha gett dig instruktioner och även material! Eller kopplar du själv med bristfällig kunskap?

Nej jag ska inte koppla själv. Läs vad jag skrev sista meningen.
Ska allså köpa flex rör med färdig dragen kabel i.
Och självklart så vet jag att jag måste olika färger.
och olika storleka på kabel beronde vad för nåt som ska kopplas på den.
Men jag får inte tag på honom som ska koppla förrän slute av veckan, men jag skulle behöva beställa saker idag

• Gilla
Reuben
  • Laddar…
Om du drar fram kabeln, lägger rör mm. gör du lika mycket ett installationsarbete som om du kopplar. Det är lättare att använda FK men det fungerar lika bra med EK.

Fk 1,5

Mikael_L
Xtjuren skrev:
Och nej jag ska inte göra fasta installation, ska bara dra fram kabel :)
Och just det är fast installation, i vilket fall ! :o

Jag röstar på FK.
Och vet du inte riktigt vilka och hur många ledare till olika ställen så drar du 3g1,5 överallt, så får elektrikern din dra om det (lilla) som behövs.
Förutom där du behöver 3-fas och mer ström, t.ex. spismatning, där ska du lägga 20mm slang/rör + 5g1,5 eller nåt annat beroende på spisen.

Glöm inte att klamra bra, så du slipper riva väggar sen.

Tumregel för dimension 10A =1.5mm2 ,16A= 2.5mm2

• Gilla
Kjol
  • Laddar…
Du har väl redan beställt men för andra som kollar in.

Det är lättare att använda FK men det fungerar lika bra med EK.
Håller inte med helt, för om du ska använda apparater med sk snabbkoppling (skruvlös anslutning) vilket är rätt vanligt idag, tycker jag det är lättare med EK.

EK är ju ganska mycket styvare än FK = svårt att dra in i rören.

Och tycker man att snabbanslutningarna är svåra har man kanske inte jobbat så mycket med dom :)

Mikael_L
EK ställer högre krav på att man är mycket duktig på att skala, anser jag.

Mikael_L skrev:
EK ställer högre krav på att man är mycket duktig på att skala, anser jag.
Inga märken i kopparn! :blushing: :) Ek är trevligt att koppla med visst ,men som sagt fk:n är ju betydligt smidigare att dra fram i slang.

Redigerat:
Mikael_L
Ja precis.
Jag tycker själv att EK är svår att skala, hur försiktig jag än är så blir det lätt en liten brottsanvisning. Och den brottsanvisningen är ju väldigt farlig, med så styv kabel.

• Gilla
Parisdakar
  • Laddar…
Jag har arbetat med både EK och FK och det är ingen tvekan FK är totalt sett helt överlägsen. Vi skippade EK för många år sedan TROTS att den var billigare

EK är skräp rent ut sagt, FK eller t.o.m FQ när jag själv får välja utan tvekan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.