Hej. Jag bor i en villa med fristående garage. Vi har en utebelysning på garaget som kan tändas/släckas med 3 olika placerade strömbrytare. Nu undrar jag om/hur man kan koppla in och styra utebelysningen med någon form av timer. Tacksam för tips.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 885 inlägg
Ja det går naturligtvis bra. Lösningen beror främst på om/hur du manuellt vill kunna styra belysningen, t.ex 1 - 0 - timer. Vill ni kunna använda befintliga strömbrytare på något sätt? När du säger form av timer så tolkar jag det först och främst om ett tidur?, inte timer, och man kan också fråga sig om det innefattar ljus- och rörelsedetektor som då behöver en lämplig placering utomhus. Om du verkligen menar timer kanske det är en trappautomat du vill ha, typ tryck på knappen så lyser det 10 min? Detaljer för hur detta låter sig göras kan ju inte ges utan att veta mer om förutsättningarna.
Att ersätta strömbrytarna med en timer går att göra på olika sätt med olika svårighetsgrad och olika möjligheter till expansion
- Enklaste lösningen kan vara att sätta in en ljuskälla med inbyggt skymningsrelä och se till att lampan aldrig släcks med strömbrytarna.
- En lite med omfattande variant är att koppla bort strömbrytarna och sätta in ett tidur/astour istället, antinen i centralen om lampan ha en egen säkringsgrupp eller i en separat kapsling vid en dosa där matningen till lampan sitter.
- En tredje variant är att koppla en z-wave eller nexa puck till lampan som styrs av en centralenhet. Då kan både de befintliga strömbrytarna användas och till och frånslag kan programmeras från styrenheten. Det är dock lite mycket om det bara är en lampa som ska styras men det är lätt att hitta fler behov
En kanske knäpp ide' men om jag tar bort en strömbrytare och ersätter den med 2 uttag, sätter en klockströmbrytare i det ena uttaget med en kabel till det andra. Skulle det kunna fungera ? Förstår att funktionen hos de andra strömbrytarna skulle upphöra vilket inte gör något då klockströmbrytaren skulle göra hela jobbet.T toolman77 skrev:Att ersätta strömbrytarna med en timer går att göra på olika sätt med olika svårighetsgrad och olika möjligheter till expansion
- Enklaste lösningen kan vara att sätta in en ljuskälla med inbyggt skymningsrelä och se till att lampan aldrig släcks med strömbrytarna.
- En lite med omfattande variant är att koppla bort strömbrytarna och sätta in ett tidur/astour istället, antinen i centralen om lampan ha en egen säkringsgrupp eller i en separat kapsling vid en dosa där matningen till lampan sitter.
- En tredje variant är att koppla en z-wave eller nexa puck till lampan som styrs av en centralenhet. Då kan både de befintliga strömbrytarna användas och till och frånslag kan programmeras från styrenheten. Det är dock lite mycket om det bara är en lampa som ska styras men det är lätt att hitta fler behov
Låter som en riktigt knasig idé. Du skulle då få en kabel med strömförande stickpropp som ska in i ett av uttagen. Huja.N nissebrun skrev:En kanske knäpp ide' men om jag tar bort en strömbrytare och ersätter den med 2 uttag, sätter en klockströmbrytare i det ena uttaget med en kabel till det andra. Skulle det kunna fungera ? Förstår att funktionen hos de andra strömbrytarna skulle upphöra vilket inte gör något då klockströmbrytaren skulle göra hela jobbet.
Försök att göra en riktig lösning som håller över tid. En timer monterad i en DIN-kapsling någonstans i ditt förråd. Översyn av dina brytarkonfiguration, ev. bortkoppling av dom.
Kanske ska en elektriker kika förbi och ge ett förslag till dig.
Nu kanske du missförstod mig. Jag menar att man kapar ledningen vid kontakten och monterar 2 riktiga eluttag. Sedan använder man en klockströmbrytare i det ena uttaget och en vanlig kabel med 2 stickkontakter som man kopplar mellan uttagen.
Nej jag var med på vad du menade.N nissebrun skrev:
Ändrar dock inte min uppfattning om detta. Låter helt uppåt väggarna tycker jag. Inget som jag skulle vilja ha i mitt förråd.
Kan du inte rita upp hur du har tänkt?N nissebrun skrev:
Ska du ha en gummikabel med två hankontakter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hängandes mellan uttagen i garaget
Det bör rimligtvis redan finnas kabel dragen mellan dina strömbrytare.
Kopplingsur kan du få tips på i den här tråden,
https://www.byggahus.se/forum/threads/digitalt-kopplingsur.306402/page-2#post-2851207
Det här kan bli en intressant tråd... 
Om du är ovan med el, gör som toolman77 sa och sätt en ljuskälla med inbyggt sensoröga som tänds när det blir mörkt eller vid rörelse beroende på vad du vill ha och rör inte brytarna.
Annars finns det som tidigare nämnts andra lösningar men det låter som du i så fall bör anlita någon med bättre elkunskaper.
Om du är ovan med el, gör som toolman77 sa och sätt en ljuskälla med inbyggt sensoröga som tänds när det blir mörkt eller vid rörelse beroende på vad du vill ha och rör inte brytarna.
Annars finns det som tidigare nämnts andra lösningar men det låter som du i så fall bör anlita någon med bättre elkunskaper.
Hur är det med sådan från Clas Ohlson? https://www.clasohlson.com/se/Digitalt-kopplingsur-för-infällnad/36-5837
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 885 inlägg
Där har du hittat en passande produkt som kan monteras i dosan istället för en av strömbrytarna. Den går ju även att manövrera manuellt. Det är viktigt för det kommer med säkerhet att vilja göra någon gång. Det behöver finnas en nolla i den dosa som den monteras i, men det är troligen lätt ordnat.
Klicka här för att svara