Byggahus.se

Trasiga elkontakter?

1. O
    Husägare Nivå 6
    Har ett utanpåliggande eluttag på vår baksida, och hade i somras anslutit en cirkelsåg dit. I samma uttag sitter även en 20W trafo (driver 3 st LED-strålkastare på 3W vardera). Mitt under sågandet dör cirkelsågen + strålkastarna & min första tanke är såklart att en automatsäkring slagit. Till min stora förvåning hade inget hänt med varken säkringar eller jordfelsbrytare, men slog för säkerhets skull av/på dem som hör till den sektionen av huset ändå. Tänkte först att både cirkelsåg/strålkastare kanske lagt av, men har testat båda i annat uttag vilket funkar. Nu hade man kanske kunnat ana att en av automatsäkringarna gått sönder, men om jag slår av den som uttaget är kopplat på är det fler uttag/kontakter som slutar funka, vilket ju talar emot att säkringen skulle vara trasig. Har även noterat att det är ytterligare ett närliggande elluttag som slutat funka i samband med detta.
    Kan båda eluttagen gått sönder samtidigt? Eller vad skulle det annars kunna vara som hänt?

2. T
    Medlem · Nivå 10
    Har du mätutrustning så är det enkelt att mäta om du har spänning.

Låter nästan som det brann av i en gemensam kopplingsdosa?

Redigerat 28 nov 2017 10:47
  3. O
    Husägare Nivå 6
    Ja det låter ju troligt. Får kolla/mäta när jag kommer hem. Tack så länge!

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är lämpligt att hålla hela den gruppen avstängd med säkringen tills felet är lokaliserat. Om en koppling har brunnit så finns det risk att det fortsätter gå ström om dosan där felet finns är har spänning. Och det kan bli väldigt varmt.

Bränd plast och sot isolerar inte, det leder ström lagom dåligt för att bli ett fint värmeelement.

• Laddar…
  5. O
    Husägare Nivå 6
    Nu har jag mätt båda uttagen & det ena är helt utan spänning medan det andra ligger på ca 40V. Fattar ingenting?? Kan inte heller se några spår av överbelastning i någon av intilliggande kopplingspunkter.

6. Bästa svaret

pacman42
    Medlem · Nivå 15
    40V är inte bra. Det indikerar backspänning från någon källa, antingen genom att det brunnit någonstans, eller genom en trasig säkring. Att de två uttagen har olika spänning antyder också att du har problem med dålig kontakt någonstans. Ta in professionell hjälp...

• Laddar…
  7. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Det kan vara en huvudsäkring som gått
    Det kan även vara automatsäkringen som dragit sin sista volt, lossa kåpan på säkringsskåpet och mät på var sida om den aktuella säkringen
    Är Du osäker ,chansa inte utan ta in en elektriker istället

• Laddar…
  8. O
    Husägare Nivå 6
    Case closed. Hade en elektriker här igår morse & problemet visade sig vara en trasig säkring i en Nexa-puck (dimmer) som ett av uttagen fick sin ström ifrån. Hade aldrig listat ut att dimmern i sig var problemet eftersom den har en liten röd diod som lyste hela tiden, men man lär så länge man lever... :)