1 661 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Koppla in Nexa WMR-1000
Tänkte koppla in denna i en kronbrytare där det är en fas in som styr båda knapparna(delar samma ingång) men jag vill bara styra den ena med min Nexa. Skall jag dela upp fasen med en skarvning samt hitta en strömbrytare som har två isolerade sidor skilda från varandra, eller hur löser man detta?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Du kan byta strömbrytare till en dubbeltrapp, då får du två separerade halvor där den ena kan styra Nexapucken. Du behöver också fiska fram en nolla som pucken behöver. Allt detta är behörighetskrävande.
(Att nyttja ena halvan av en strömbrytare för styrning av en "puck" bör default ses som förbjudet. Det går bra i detta fall då Nexapucken hanterar 230 V, men skulle det handla om ett litet drivdon som styr potentialfritt på SELV-sidan så är det inte ok)
(Att nyttja ena halvan av en strömbrytare för styrning av en "puck" bör default ses som förbjudet. Det går bra i detta fall då Nexapucken hanterar 230 V, men skulle det handla om ett litet drivdon som styr potentialfritt på SELV-sidan så är det inte ok)
Tackar. Nollan gick rätt igenom så där har jag skarvat på en extra trådbit. Så om jag byter till en dubbeltrapp behöver jag väl skarva/dela fasen också eller hur?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Du behöver skarva/avgrena i den omfattning du behöver ja... Om du hade en nolla som gick rakt igenom så har du troligen redan av skarv av fasledaren, på den gamla strömbrytaren. Det är en god ide att använda dagens toppklämmor typ Wago 221 för att göra skarvar, förutsatt att de får plats i dosan tillsammans med pucken.
Är det trångt i dosan finns det lågbyggande strömbryrare som tar så mycket plats bakåt i dosan.
Ett annat alternativ kunde vara att använda en WMR-3000.
Den styrs med 230v, är dubbel, passar befintlig kronbrytare (eller dubbeltrapp).
Skulle du ändra dig kan du fjärrstyra båda utgångar.
Fast den är väldigt pillrig att ansluta kablar till med små anslutningar som sitter tätt och med korta isolationsavstånd mellan anslutningarna så man måste verkligen ha koll på vad man gör.
Ett annat alternativ kunde vara att använda en WMR-3000.
Den styrs med 230v, är dubbel, passar befintlig kronbrytare (eller dubbeltrapp).
Skulle du ändra dig kan du fjärrstyra båda utgångar.
Fast den är väldigt pillrig att ansluta kablar till med små anslutningar som sitter tätt och med korta isolationsavstånd mellan anslutningarna så man måste verkligen ha koll på vad man gör.
Klicka här för att svara