6 861 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Elektriker-elmaterial
Sida 1 av 2
Hej!
Jag vill dra in el i mitt garage. Det jag tänkt mig är en kabel från fasadskåpet till en ny central i garaget, lite uttag 220/380 samt belysning!
Min fråga är, duger material från tex jula eller ska man satsa på kända märken? Jag har varit i kontakt med elektriker men de vill sälja materialet om de ska göra installationen! Misstänker att det blir betydligt mycket dyrare efter deras påslag på priset! Någon som känner till en elektriker som installerar "jula" grejor? Jag bor i skåne!
Kan någon svara på vad det kostar om man ska ha proffsgrejor?
Central med jordfelsbrytare, 6 st16 amp och 6st 10amp?
Lysrörsarmarturer?
Jag vill dra in el i mitt garage. Det jag tänkt mig är en kabel från fasadskåpet till en ny central i garaget, lite uttag 220/380 samt belysning!
Min fråga är, duger material från tex jula eller ska man satsa på kända märken? Jag har varit i kontakt med elektriker men de vill sälja materialet om de ska göra installationen! Misstänker att det blir betydligt mycket dyrare efter deras påslag på priset! Någon som känner till en elektriker som installerar "jula" grejor? Jag bor i skåne!
Kan någon svara på vad det kostar om man ska ha proffsgrejor?
Central med jordfelsbrytare, 6 st16 amp och 6st 10amp?
Lysrörsarmarturer?
http://forum.byggahus.se/el/76419-billiga-elkontakter-och-brytare.html
Personligen tycker jag jula/biltema/co/osv.-materialet är skit - bökigt att installera, och brinner lätt upp/slits ut
Här hittar du bra material till vettigt pris: http://forum.byggahus.se/el/78924-koepa-kabel-genom-naetet.html
Problemet är att väldigt många elinstallatörer har alldeles för låga timpriser, sen tjänar dom 30-70% på materialet. Det gör att dom inte vill ta småjobb där dom inte får sälja material själva.
Personligen tycker jag jula/biltema/co/osv.-materialet är skit - bökigt att installera, och brinner lätt upp/slits ut
Här hittar du bra material till vettigt pris: http://forum.byggahus.se/el/78924-koepa-kabel-genom-naetet.html
Problemet är att väldigt många elinstallatörer har alldeles för låga timpriser, sen tjänar dom 30-70% på materialet. Det gör att dom inte vill ta småjobb där dom inte får sälja material själva.
10 o 16A 36,40/st + moms.jfb 4-pol 413+moms.central 583,66+moms(4*13 moduler i plast). huvudbrytare 121,59+moms. pusskena 100,80+m. elektrikern kanske kan fixa beggade armaturer som han plockat ner någonstans? 150 st+moms? byt lysrören och glimtändarna.6mm2 rk 35,84/m+m. kopplingsdosa 41,16+m.uttag ip44 tvåvägs med lock 212,44+m.detta är "proffsgrejor"
Billiga lågprisgrejer duger kanske i friggeboden som man inrett till gäststuga och som används några gånger varje sommar. Men, när man förväntas plugga i och ur saker så gott som varje dag, så upptäcker man snart att lågprisgrejerna alldeles för ofta inte håller måttet. Även vid installation brukar lågprisgrejerna lämna en del övrigt att önska. Det tar längre tid, det går sönder lätt, följer inte alltid standard och det är svårt att få till det bra. Jag förstår elektrikernas inställning till sådant.
Det är ju inget jättejobb du skall ha gjort, så be att få en offert med materialpriser uttryckt i kronor och ören, och bilda dig en uppfattning om huruvida du kan skaffa materialet väsentligt mycket billigare eller inte. (Jag brukar tycka att det är OK om hantverkarna tjänar en slant på materialet om jag slipper åka runt och handla det. Min tid och bensin till bilen är inte heller gratis).
Det är ju inget jättejobb du skall ha gjort, så be att få en offert med materialpriser uttryckt i kronor och ören, och bilda dig en uppfattning om huruvida du kan skaffa materialet väsentligt mycket billigare eller inte. (Jag brukar tycka att det är OK om hantverkarna tjänar en slant på materialet om jag slipper åka runt och handla det. Min tid och bensin till bilen är inte heller gratis).
Clas Ohlson säljer AEG säkringar JFB mm. samt färdiga centraler. det borde duga åt de flesta elektriker. (Men fråga först...)
Jobbar Du på något företag som handlar elgrejor? Då finns kanske personalrabatt!
En del proffsbutiker/grossister har hämtlager där de tar kort/kontanter.
Vet man vad man ska ha (tex. NEA har katalog utan priser men med art. nr. på internet) och köper allt på en gång så prutar de säkert. När det är dags att betala drar Du till med "-Och så jobbar jag på XXX..." (X = stort företag som köper lite kvantitet)
Lycka till!
Jobbar Du på något företag som handlar elgrejor? Då finns kanske personalrabatt!
En del proffsbutiker/grossister har hämtlager där de tar kort/kontanter.
Vet man vad man ska ha (tex. NEA har katalog utan priser men med art. nr. på internet) och köper allt på en gång så prutar de säkert. När det är dags att betala drar Du till med "-Och så jobbar jag på XXX..." (X = stort företag som köper lite kvantitet)
Lycka till!
varför är det fel att "tjäna" pengar på materialet? ser det ut bättre på fakturan om det finns en post där det står tex: ringt runt / farit runt till grossister för att kolla upp lämpligt material, reklamerat material, returnerat material, kreditkostnader för inköpt material, lagerhållning av "standardgrejor" som tex kabel,dosor,uttag,skruv,mm mm osv.SaabAero skrev:
om man tex jämför med radio/tv handlare som tjänar på materialet fast dom ibland är okunniga om sitt material
Självbyggare
· Stockholm
· 8 603 inlägg
Min elektriker gick med på att jga köpte materialet från Solar (känd elgrossist).
Men som sagt ibland vill dom ha kvar sin business, speciellt i de trakter med hög efterfrågan så finns det ju inget incitament för dom att pruta.
Att man som hantverkare inte vill jobba med no-name grejjer eller inte vet vilket material en kund kommer köpa in förstår jag helt och fullt - men man borde kunan förhandla sig till en deal om hantverkaren kan ställa krav på materialet även om man som kund köper in
det...
/K
Men som sagt ibland vill dom ha kvar sin business, speciellt i de trakter med hög efterfrågan så finns det ju inget incitament för dom att pruta.
Att man som hantverkare inte vill jobba med no-name grejjer eller inte vet vilket material en kund kommer köpa in förstår jag helt och fullt - men man borde kunan förhandla sig till en deal om hantverkaren kan ställa krav på materialet även om man som kund köper in
det...
/K
Kan bara till en början förtydliga är inte installatör men har en allmän behörighet sk AB men arbetar inte inom installationesbranschen.
Kan ju tänka mig att en elektriker även ur reklamationssynpunkt tycker det är bättre att leverera både installationsarbetet och materialet till detsamma. Om något går sönder så fixar han detta under garantitiden är det dålig materiel så går han vidare till sin leverantör. Om denna sak som jag köpt går sönder beroende på dålig kvalitetssaker så blir som jag ser det allt lite besvärligare att sköta.
Kanske överdriver men tror nog att det iaf kan vara en delförklaring.
Kan ju tänka mig att en elektriker även ur reklamationssynpunkt tycker det är bättre att leverera både installationsarbetet och materialet till detsamma. Om något går sönder så fixar han detta under garantitiden är det dålig materiel så går han vidare till sin leverantör. Om denna sak som jag köpt går sönder beroende på dålig kvalitetssaker så blir som jag ser det allt lite besvärligare att sköta.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Låter ju vettigt. Köper man material genom en elektriker så ingår ju en viss garanti i priset. Köper du själv får du reklammera produkten själv hos din leverantör samt demontera gammal produkt och montera ny. Klart värt en slant att slippa enligt mig.rockles skrev:Kan bara till en början förtydliga är inte installatör men har en allmän behörighet sk AB men arbetar inte inom installationesbranschen.
Låga timpriser?mrfrenzy skrev:
Här debiteras det 490 kr per timme. Det är inte vad jag kallar ett lågt timpris.
Och när man sedan debiterar 150 kr för ett takuttag som kostar 30 kr i affären, då är ordet ocker det mest tillämpliga enligt mig.
Att dessutom vissa (observera vissa!) installatörer fullständigt nonchalerar förfrågningar från privatpersoner gör ju just att många väljer att koppla själv. Enligt mig är det ett sätt att "bita sig själv i svansen".