6 861 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Elektriker-elmaterial
jag läste en artikel om en elfirma som endast jobbade åt privatpersoner, dom tog 600:-/timme och 400:- för servicebilen. en startavgifr på 1600:-, i den ingick bil+2 timmar. sen så hade dom låga priser på materialet.
Hoppas den modellen slår igenom på bredare front iom att det blir en ärligare prissättning plus att det i bästa fall också leder till högre kvalitet iom att priserna på "riktiga" prylar på så sätt kommer ned i pris när påslagen minskar. För det känns ju onekligen lite snett när man får över 80% rabbat på matrial och firman gör ändå vinst på det.
Ja, det skulle se bättre ut på fakturan att få veta vad man egentligen betalat för.pellefant skrev:varför är det fel att "tjäna" pengar på materialet? ser det ut bättre på fakturan om det finns en post där det står tex: ringt runt / farit runt till grossister för att kolla upp lämpligt material, reklamerat material, returnerat material, kreditkostnader för inköpt material, lagerhållning av "standardgrejor" som tex kabel,dosor,uttag,skruv,mm mm osv.
om man tex jämför med radio/tv handlare som tjänar på materialet fast dom ibland är okunniga om sitt material
Det är dessutom ofta så att beställningar ändå görs under den tid som hantverkaren är hos kunden. Kunden får alltså betala både tiden som åtgår + ett påslag...
Jag tror inte många kunder skulle acceptera en faktura där påslagen på materiel specas
Vem är intresserad av att betala påslag i storleksordningen 100% ?
Att sedan vissa hantverkare inte återbetalar påslaget vid ev returer gör det hela än mer märkligt..
Om kunden köper materialet själv har ju inte elektrikern några kostnader för detta: "ringt runt / farit runt till grossister för att kolla upp lämpligt material, reklamerat material, returnerat material, kreditkostnader för inköpt material"
Ang rabatter så har jag ett exempel där en grossist gav 92% rabatt på kabel vilket för mig känns tämligen oseriöst. En snabbkoll på nätet visade att samma kabel kunde köpas billigare på annat håll - utan rabatter :eek:
Visst, kvalitén kanske inte håller högsta klass, men det är ändå inte helt ovanligt att elektriker själva handlar därifrån, så ibland duger det tydligen med lite lägre kvalité även för elektrikermats_o skrev:
Det rufflas en hel del med materialkostnaden. Punkt! Jag har haft diskussioner med hantverkare inom de flesta områden angående materialpriser och felaktiga materialspecar eftersom jag är om mej och kring mej och inte gillar att bli uppskjörtad. INGEN säger INGEN gång har det inte gått att få ner priset eller specarna korrigerade när svart på vitt finns. Men ve de kunder som inte har koll på priser och vad som blir installerat. Med det sagt så finns det justa hantverkare också, heder åt dem, men tyvärr alldeles för många rufflare.
490 kr / timme inkl. moms år 2017 får nog anses som väldigt billigt för en elektriker. Då förstår jag att att de måste ta några hundra procent påslag på materialet. Jag känner inte till någon med lägre timdebitering än 600 kr inkl. moms. Jag tar 560 kr + moms i timmen för en serviceelektriker. Men då har vi mycket lägre påslag på materialet istället.GoForIt skrev:
Låga timpriser?
Här debiteras det 490 kr per timme. Det är inte vad jag kallar ett lågt timpris.
Och när man sedan debiterar 150 kr för ett takuttag som kostar 30 kr i affären, då är ordet ocker det mest tillämpliga enligt mig.
Att dessutom vissa (observera vissa!) installatörer fullständigt nonchalerar förfrågningar från privatpersoner gör ju just att många väljer att koppla själv. Enligt mig är det ett sätt att "bita sig själv i svansen".
Klicka här för att svara