111 586 läst ·
57 svar
112k läst
57 svar
EK eller FK kabel?
Medlem
· västra götaland
· 372 inlägg
Vi får väl hoppas att du inte kommer bränna den det är där PVC ger mest direkta problem. Miljövänlighet för dessa material kan säkert diskuteras ur många perspektiv och även där ligger PVC under om du vill se det så.
Medlem
· västra götaland
· 372 inlägg
toppen tack för snabba svar
FK och FQ är samma kabel med enda skillnaden att plasten i FQ är halogenfri.
Brukar vara ett krav för oss elektriker att använda i diverse nybyggen och i de flesta kommersiella lokaler. Dvs beställaren har bestämt det.
Fördelen med halogenfritt material är vid brand, då blir röken inte lika tät och kompakt och innehåller inte saltsyra som gör att röken skadar mycket elektronik osv.
I vanliga bostäder är nog nyttan i praktiken rätt begränsad då bostäder som regel redan är fyllda med en massa olika plastmaterial och annat som gör att röken redan där blir så dålig den bara kan bli.
Men kolla priset, de halogenfria materialen säljer numera så mycket att ibland är det inte ens dyrare att välja halogenfritt.
Brukar vara ett krav för oss elektriker att använda i diverse nybyggen och i de flesta kommersiella lokaler. Dvs beställaren har bestämt det.
Fördelen med halogenfritt material är vid brand, då blir röken inte lika tät och kompakt och innehåller inte saltsyra som gör att röken skadar mycket elektronik osv.
I vanliga bostäder är nog nyttan i praktiken rätt begränsad då bostäder som regel redan är fyllda med en massa olika plastmaterial och annat som gör att röken redan där blir så dålig den bara kan bli.
Men kolla priset, de halogenfria materialen säljer numera så mycket att ibland är det inte ens dyrare att välja halogenfritt.
Medlem
· västra götaland
· 372 inlägg
har ni kanske lika bra svar när det gäller alla olika apparatdosor som finns?
Finns en hel drös av olika dosor och jag antar att det inte spelar någon roll vika man väljer utan är väl mer en smaksak vilket märke och prislapp man känner för?
Två exempel
alt1
https://www.elgrossisten.se/apparatdosa-bp-202-villadosan
alt2
https://www.elgrossisten.se/apparatdosa-vp-2-a-gra-bla-regelfaste
Finns en hel drös av olika dosor och jag antar att det inte spelar någon roll vika man väljer utan är väl mer en smaksak vilket märke och prislapp man känner för?
Två exempel
alt1
https://www.elgrossisten.se/apparatdosa-bp-202-villadosan
alt2
https://www.elgrossisten.se/apparatdosa-vp-2-a-gra-bla-regelfaste
Medlem
· västra götaland
· 372 inlägg
bra förklarat, har kollat priserna och på 450 meter kabel av olika storlekar skiljer det totalt 500 kr ( FK 5500:- och FQ 6000Mikael_L skrev:
FK och FQ är samma kabel med enda skillnaden att plasten i FQ är halogenfri.
Apparatdosor är väl ganska offtopic i denna tråd?A Andreas Ludde Lundell skrev:
Jag kunde inte lika mycket för några år sedan som idag, och hade inte heller samma inköpskanaler, så jag startade denna tråd, som är väldigt lämplig att läsa och diskutera apparatdosor i.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vilka-aer-era-favoritapparatdosor.113558/
Själv körde jag till sist på Biltemas billiga dosor med justerbar ring, låsfjäder och hela spikkanaler. Sen använde jag ett 10-20-tal VP-2 till ställen där montagen var lite krångligare och VP-2 underlättade enormt.
Som yrkeselektriker använder jag mest Eljo VP-2, då en 10-20kr extra på priset för en dosa går jämnt ut ifall jag monterar den på 1-3 minuter kortare tid.
Medlem
· västra götaland
· 372 inlägg
Mikael_L skrev:
Apparatdosor är väl ganska offtopic i denna tråd?
Jag kunde inte lika mycket för några år sedan som idag, och hade inte heller samma inköpskanaler, så jag startade denna tråd, som är väldigt lämplig att läsa och diskutera apparatdosor i.
[länk]
Själv körde jag till sist på Biltemas billiga dosor med justerbar ring, låsfjäder och hela spikkanaler. Sen använde jag ett 10-20-tal VP-2 till ställen där montagen var lite krångligare och VP-2 underlättade enormt.
Som yrkeselektriker använder jag mest Eljo VP-2, då en 10-20kr extra på priset för en dosa går jämnt ut ifall jag monterar den på 1-3 minuter kortare tid.
ursäkta tänkte mig inte för ska kolla den tråden och se vad jag hittar. har tidigare jobbat med VP-2 och gillar den men då har det bara vart enstaka dosor jag satt då så har aldrig reflekterat över priset.
Ett tips ang apparatdosor är att biltema säljer just ABBs blåa dosor till rätt bra pris. De kallas för Apparatdosa flex resp kopplingsdosa flex. Tillverkaren är inte angiven på hemsidan eller förpackningen men när man öppnar den är den stämplad ABB i botten. De har också lösa stutsar mm till dessa.
VP-2 är dock trevlig i och med den justerbara höjden.
De "vanliga" gröna/gula dosorna skulle jag inte ta i med tång, och jag är hempulare.
VP-2 är dock trevlig i och med den justerbara höjden.
De "vanliga" gröna/gula dosorna skulle jag inte ta i med tång, och jag är hempulare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden