Hej!

Vi skall byta vår nuvarande gamla spis mot en inbyggnadsugn och induktionshäll. Spisen matas med ett perilex uttag som är fullkopplat, dvs tre faser, nolla och jord, så allt är framdraget.

Nu skall detta alltså delas upp på ett vanligt shuko för ugnen och ett perilex för hällen (åsikterna verkar gå isär om det där, men jag tycker att det verkar smidigast att kunna ta bort hällen ifall man vill). Där nuvarande perilexuttag sitter blir det en utanpåliggande kopplingsdosa.

Nu till själva frågan: när elektrikern kopplar in det nya perilexuttaget, skall det fullkopplas eller skall man bara koppla in de två faser som hällen behöver (och nolla och jord så klart)? Även här verkar det råda delade meningar. Jag förstår charmen i att ha ett fullkopplat perilex, så att man bara kan koppla in vad man vill senare, men samtidigt finns det väl en risk att man överbelastar den tredje fasen (till ugnen) om man skulle råka koppla fel faser till hällen tex?

Så, hur tycker juryn att man skall göra? Fullkoppla perilexen eller bara ha två faser i den?

Eller finns det rentav något fantastiskt argument för att göra en fast installation av hällen? Ugnar har jag förstått kommer med stickpropp som man inte vill klippa pga garanti osv.

Bonusfråga: elektrikern har köpt ett sladdställ med perilexkontakt, men det är 5g1,5 vilket verkar vara det enda som finns. Nuvarande uttag är säkrat 16A och matningen dit är 2,5 kvmm. Antar att det funkar ändå för att det är så kort sladd det handlar om? Eller kan man köpa sladdställ med 2,5 kvmm?

Jag (som inte är elektriker) tycker att uttaget skall vara fullkopplat. OM någon i ett senare skede kopplar in något som drar ström även på 3e fasen samtidigt med ugnen så går säkringen i centralen, inget farligt.

Anslutningskablar kan man som tumregel välja ett "snäpp" klenare än tumregeln om 2,5 kvmm och 16A. Anslutningskabeln får bättre kylning, och är kort.

Perilex uttag skall alltid vara fullkopplad !! :mad:

Sätt ett parallellt fullkopplad Perilex till ugnen, och använd bara en fas i den stickkontakten

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…

Bästa svaret

Låt perilexuttaget sitta kvar som det är. Dra en ny matning från en av faserna, nollan och jorden till ett nytt 230 V uttag. Missa inte att det ska vara 3G2,5 mm². Jag förstår inte varför man ska sätta två perilex och klippa en fullt fungerande stickpropp på ugnen.
Alternativt kan du be elektrikern ta med en sån här:
https://www.elektroskandia.se/Produkt?artnr=2404065&pl=1

Vad det gäller anslutningskabeln är det tillåtet med 16 A och 1,5 mm² i detta fallet. Se till att inte använda fasen som är vidarekopplad till vägguttaget bara.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Byt elektriker om denne inte vet hur man ska/kan göra för sknar h*n den kunskapen så saknar h*n säkert mycket mer i kunskapsväg.
Eller tänker du göra det själv och inte vill tala om det för att slippa få en eller två knäppar på näsan?

E elmont skrev:
Byt elektriker om denne inte vet hur man ska/kan göra för sknar h*n den kunskapen så saknar h*n säkert mycket mer i kunskapsväg.
Eller tänker du göra det själv och inte vill tala om det för att slippa få en eller två knäppar på näsan?
Kan bli så. Hur som helst så förser jag mig gärna med kunskapen om hur man bör göra på bästa sätt, oavsett vem som gör det i slutändan :)

• Gilla
Chr3
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Låt perilexuttaget sitta kvar som det är. Dra en ny matning från en av faserna, nollan och jorden till ett nytt 230 V uttag. Missa inte att det ska vara 3G2,5 mm². Jag förstår inte varför man ska sätta två perilex och klippa en fullt fungerande stickpropp på ugnen.
Alternativt kan du be elektrikern ta med en sån här:
[länk]

Vad det gäller anslutningskabeln är det tillåtet med 16 A och 1,5 mm² i detta fallet. Se till att inte använda fasen som är vidarekopplad till vägguttaget bara.
Låter bra. Väggen som nuvarande perilexen sitter på skall renoveras, så det blir ett nytt uttag hur som helst.

Jag såg det där rotutaget under mina efterforskningar, men vad jag såg så kostar det mer än dubbelt så mycket som de ingående komponenterna. Min elektriker har inte tillräckligt bra timpenning för att det skall löna sig...

Jag finner att juryn dömer för ett fullkopplat perilex! (y)

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.