999 läst ·
3 svar
999 läst
3 svar
Ansluta (matande) kabel till undercentral
Jag har en modern DIN-central i bostadshusets källare, bredvid denna central sitter även nätägarens inkommande ledning, huvudsäkringar samt elmätare. Från den här källarcentralen ska en 12m lång n1xv 5g6 dras till en central i ett nybyggt garage.
Garagecentralen kommer innehålla sin egen JFB och ska kopplas parallellt med källarcentralen, dvs inte avsäkras i källarcentralen.
Frågan är om det av praxis är mer mindre lämpligt att ansluta/mata garagecentralen före eller efter källarcentralens huvudbrytare. Vad skillnaden i funktion blir är helt uppenbart, jag är endast intresserad av proffsens syn på vad som är "snyggast", lämpligast och/eller mest fackmannamässigt.
Garagecentralen kommer innehålla sin egen JFB och ska kopplas parallellt med källarcentralen, dvs inte avsäkras i källarcentralen.
Frågan är om det av praxis är mer mindre lämpligt att ansluta/mata garagecentralen före eller efter källarcentralens huvudbrytare. Vad skillnaden i funktion blir är helt uppenbart, jag är endast intresserad av proffsens syn på vad som är "snyggast", lämpligast och/eller mest fackmannamässigt.
Bästa svaret
Iom att du får en ny central i andra änden av den ledningen med en egen huvudbrytare så ansluter jag själv företrädesvis före HB i gamla centralen, dvs så man kan bryta var del för sig med sin egen HB, utan att göra den andra delen strömlös.
Det kan ju någon gång finnas skäl att inte göra så, inte för att jag på studs kommer på någon anledning.
Det kan ju någon gång finnas skäl att inte göra så, inte för att jag på studs kommer på någon anledning.
Klicka här för att svara