Trist med gamla lägenheter och gammal el. Får ju inte ut mer än 4.6kw och med både ugn och häll på får jag ännu mindre ur hällen.
Frågan är om svart+brun faktiskt ska sammankopplas mot fasen ur väggen? Om jag tittar på kopplingschemat från spisen visar den endast brun på L1 - ingenting om svarta kabeln? Skall svart låtas bli och "läggas åt sidan"?
Frågan är om svart+brun faktiskt ska sammankopplas mot fasen ur väggen? Om jag tittar på kopplingschemat från spisen visar den endast brun på L1 - ingenting om svarta kabeln? Skall svart låtas bli och "läggas åt sidan"?
Du bör kunna gå upp till 20A för din spismatning, det behövs bara undersökas, eventuellt bytas den vita kabeln.R roniish skrev:
Samtidigt bör en elektriker kunna fixa jobbet smidigt åt dig och med ROT, ifall du känner dig lite osäker.
Annars är bilder bra att bifoga frågorna.
Tack. Jag känner mig tämligen säker på hela situationen samt att spisen hanterar 230v enfas - förutom just om endast brun skall kopplas mot fas och svart lämnas "parkerad" eller om svart+brun skall sammankopplas med varandra för att sedan anslutas mot fasen ur väggen.S Slugge skrev:
Det blir samma resultat, men kör enligt anvisningen med bygeln, tycker jag.R roniish skrev:
Hällen består av 2 halvor den bruna går till den ena havan den svarta till den andra. Nollan är gemensam.R roniish skrev:
Så båda måste anslutas.
Moderna hällar har regelering som känner fasläget är det bara en fas så går hällen från turbo-läget till läge 7 om man startar en annan yta på turbo.
Och sitter svart och brun på samma fas så blir strömmen högre i nollan än om det är olika faser som är fasförskjutna i förhållande till varandra. Därför behöver eventuellt nollan vara grövre om man kopplar ihop faserna, men i ditt fall är den troligen tillräckligt grov för det 16A som kan gå där.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden