1 543 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
Fråga om undercentraler
Jag bor i en gammal kåk som en gång i tiden hade fyra elmätare. Numera är det bara en och fyra undercentraler istället. Igår la jag till ett uttag på en central. Såg då att jord och nolla var bryggade på undercentralen fast jord, nolla och de tre faserna kommer in till den. Skall inte den sammankopplingen bara göras i mätarskåpet (PEN och N)? Alltså att undercentralerna har separerad jord och nolla (byglingen mellan skenorna borta).
Det stämmer. Har jord och nolla separerats så får de inte inte vara ihopkopplade längre ut i systemet.
Konstigt att det är så här. Gjort av någon elfirma någon gång i tiden när det här var en kommual fastighet. Är det alltså akut farligt? Måste ha varit såhär i tiotals år och har inte märkt några konstigheter.D Daniel 109 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Ja, är det så att du faktiskt har ett TN-S-system som matar en undercentral så ska inte N och PE vara byglade i undercentralen. Man får aldrig gå från TN-S till TN-C. Det är ett grovt fel så det kan vara värt att trippelkolla att man verkligen avsåg att utgå med TN-S i matande punkt.
Så länge det inte blir ytterligare fel är det inte farligt. Men det är fel.
Kan vara så att det är TN-C ut till undercentralen men att installatören tullat lite på reglerna och lagt PEN parallellkopplat GG+Blå i den inkommande 5Gx huvudledningsmatningen. Inte enligt boken kanske, men rätt vanligt.
Men men om undercentralen var TN-C kopplad borde det väl inte vara en femledare L1,L2,L3, N, Jord upp till den?M MagHam skrev:
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
njoo.. Omöjligt är det inte. Man måste kontrollera hur trådaran är kopplade i andra änden.grodansparadis skrev:
Någon kan ha tagit en 5 ledare och kopplat både jord och noll i den kabeln på jord i matande central.
Oavsett hur det är gjort så är det väldigt viktigt att kontrollera exakt hur det är gjort innan man ger sig på att ta bort bygeln mellan jord och noll i undercentralen. OM en borttagning gör att nollan i den centralen inte är kopplad alls, så uppstår en akut väldigt farlig situation.
Finns ingen vidare utgående huvudledning fyrledare från centralen fanns/finns ingen anledning att göra så. Bättre att använda kabeln rätt och koppla TN-S i så fall. Men det är som sagt ett vanligt misstag/fusk även utfört av proffs av någon anledning.M MagHam skrev:
Kan vara så att det varit "jobbigt" att gå till TN-S om en gammal undercentral är slarvigt kopplad vad gäller 0 och jordskena
Om den är byglad sedan urminnes tider och det ligger PE och neutralledare blandade så att varje utgående grupp måste kollas och kopplas om innan den skenorna delas så kanske det blivit en quick-and-dirty att låta det sitta kvar TN-C fast med parallella ledare fram.
Gissar att det är rätt vanligt, tyvärr.
Om den är byglad sedan urminnes tider och det ligger PE och neutralledare blandade så att varje utgående grupp måste kollas och kopplas om innan den skenorna delas så kanske det blivit en quick-and-dirty att låta det sitta kvar TN-C fast med parallella ledare fram.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Japp, det var vanligt att man kopplade på den skena som satt bra till och hade lediga överfall. I min egen central så fick vi väl fixa till något tiotal grupper när JFB installerades.M MagHam skrev:Om den är byglad sedan urminnes tider och det ligger PE och neutralledare blandade så att varje utgående grupp måste kollas och kopplas om innan den skenorna delas så kanske det blivit en quick-and-dirty att låta det sitta kvar TN-C fast med parallella ledare fram.
(Och när jag var industrielektriker på den gamla goda tiden så fixade vi dylika "fel" i parti och minut.)
En anledning kan vara avbrott på koncentriska ledaren, genom parallellkoppling får man skärmen jordad till avbrottet, men ingen bra lösning då man nyttjar N som PEN i princip, men kanske den bästa tillfälliga lösningen som kunde åstadkommas vid tillfället. Men tror egentligen inte det är förklaringen.GK100 skrev:
Liknande trådar
-
Hej ! Har frågat lite om hjälp här innan och då de flesta sågade min planlösning har jag gjort en ny som jag väldigt gärna vill ha lite Åsikter om
Planlösningar -
Fråga om borttagning av nolledare
El -
En fråga om en iskall källare
Värme allmänt -
Fråga om offert Bergvärme
Värmepumpar -
Comviq har ändrat min prisplan utan att fråga.
Övrigt Off Topic