Hade elektrikern här och nu några år sedan så ser en av installationer ut så här såg jag nu.

Brytaren sitter också lite väderutsatt så det kan regna in. Är detta ok eller något jag kan klaga på enligt er ?

• Närbild på en sliten och smutsig ljusbrytare utomhus med synlig kabel och tecken på väderpåverkan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bör ju absolut åtgärdas. Jag (som inte är elektriker) tycker att det borde vara en reklamation. Det borde åtgärdas gratis. Men det beror väl lite på vad du menar med "några år".

Enklaste sättet att åtgärda borde vara att lossa de troligen två fästskruvar som håller brytaren och skjuta upp den kanske 10 mm. Skruva fast den igen. Detta då förutsatt att det inte gå ut en kabel till på undersidan.

Jag skulle ha flyttat upp den så att kablen istället kom överifrån till under.
Edit: Jag är inte en elektriker.

Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Jag skulle ha flyttat upp den så att kablen istället kom överifrån till under.
Edit: Jag är inte en elektriker.
Fast skall man göra det utan att byta kabeln, så får man flytta upp den väldigt långt. En sådan kabel får inte böjas alltför tvärt.

De där genomföringarna skall tåla att det kommer vatten ovanifrån, men det finns olika kvalitet på genomföringar (vet inte vilken som är bäst).

H hempularen skrev:
En sådan kabel får inte böjas alltför tvärt.
Ja just de ja, det hade jag glömt att det var en sådan stenhård kabel :/
Det finns ju kabelförskruvning som är nog de bästa men då måste man skruva av sladden. Det är nog då ändå mest lämpligt att flytta upp dosan något.

Det gjordes 2015. Inte det enda som vary fel. Men de var inte lätta att ha och göra med så jag drar mig för att kontakta dem.

Då skulle jag nog flytta upp brytaren själv. Se till att bryta strömmen i centralen först (och kontrollera att den verkligen är bruten).

Du kanske skall kolla lite på membranet. Om det verkar "slappt" runt kabeln, så kan det behöva bytas, för att få det tätt.

Ska du ändå öppna brytaren så se till att det finns ett dräneringshål i botten också. Det finns en anvisning i botten på brytaren som man ska öppna så ev. vatten rinner ut.
Själv kopplar jag alltid in kapslade uttag och brytare underifrån om de ska sitta utomhus.

Vet vem som varit där och rykt ur kabeln?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.