Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det bör ju absolut åtgärdas. Jag (som inte är elektriker) tycker att det borde vara en reklamation. Det borde åtgärdas gratis. Men det beror väl lite på vad du menar med "några år".
Enklaste sättet att åtgärda borde vara att lossa de troligen två fästskruvar som håller brytaren och skjuta upp den kanske 10 mm. Skruva fast den igen. Detta då förutsatt att det inte gå ut en kabel till på undersidan.
Enklaste sättet att åtgärda borde vara att lossa de troligen två fästskruvar som håller brytaren och skjuta upp den kanske 10 mm. Skruva fast den igen. Detta då förutsatt att det inte gå ut en kabel till på undersidan.
Jag skulle ha flyttat upp den så att kablen istället kom överifrån till under.
Edit: Jag är inte en elektriker.
Edit: Jag är inte en elektriker.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Fast skall man göra det utan att byta kabeln, så får man flytta upp den väldigt långt. En sådan kabel får inte böjas alltför tvärt.Asbesträdd skrev:
De där genomföringarna skall tåla att det kommer vatten ovanifrån, men det finns olika kvalitet på genomföringar (vet inte vilken som är bäst).
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Då skulle jag nog flytta upp brytaren själv. Se till att bryta strömmen i centralen först (och kontrollera att den verkligen är bruten).
Du kanske skall kolla lite på membranet. Om det verkar "slappt" runt kabeln, så kan det behöva bytas, för att få det tätt.
Du kanske skall kolla lite på membranet. Om det verkar "slappt" runt kabeln, så kan det behöva bytas, för att få det tätt.
Ska du ändå öppna brytaren så se till att det finns ett dräneringshål i botten också. Det finns en anvisning i botten på brytaren som man ska öppna så ev. vatten rinner ut.
Själv kopplar jag alltid in kapslade uttag och brytare underifrån om de ska sitta utomhus.
Själv kopplar jag alltid in kapslade uttag och brytare underifrån om de ska sitta utomhus.
Klicka här för att svara