Hej!
Jag har fått mitt badrum renoverat och bad om att få ett vägguttag i nära anslutning till handfatet så man kan koppla in hårfön osv.
Tycker dock att uttaget är fult och skulle vilja byta ut det mot ett annat. Gärna ett i svart bakelit så att de matchar övriga elinstalllationer i lägenheten.
Min fråga är vad för typ av vägguttag som är okej att ha installerat där. De jag tittat på är ett infällt, IP20 klassning med 12mm petskydd. De har dock inget skydd mot vatten. Är det okej? Eller behöver det vara en högre IP-klassning?
Uttaget ligger ca 120 cm från duschblandaren och blockeras även utav en duschvägg i glas.
Bild på nurvarande vägguttag
Jag har fått mitt badrum renoverat och bad om att få ett vägguttag i nära anslutning till handfatet så man kan koppla in hårfön osv.
Tycker dock att uttaget är fult och skulle vilja byta ut det mot ett annat. Gärna ett i svart bakelit så att de matchar övriga elinstalllationer i lägenheten.
Min fråga är vad för typ av vägguttag som är okej att ha installerat där. De jag tittat på är ett infällt, IP20 klassning med 12mm petskydd. De har dock inget skydd mot vatten. Är det okej? Eller behöver det vara en högre IP-klassning?
Uttaget ligger ca 120 cm från duschblandaren och blockeras även utav en duschvägg i glas.
Bild på nurvarande vägguttag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
1. Reagerade också på placeringen men arbetet utfördes av en elektriker så tänkte att han visste vad han gjorde.R rävlyan skrev:
2. Jordfelsbrytare finns.
3. Okej, blir ju ännu fulare än dagens installation då.
Det finns inga krav som säger att det uttaget sitter fel och det behöver inte vara stänkskyddat, (men det cirkulerar felaktiga zon indelnings "kartor" som gör gällande att uttaget skulle sitta fel).
Här finns en korrekt indelning
http://shop.elstandard.se/Handlers/PreviewHandler.ashx?code=10148888801&f=1
Här finns en korrekt indelning
http://shop.elstandard.se/Handlers/PreviewHandler.ashx?code=10148888801&f=1
Väldigt bra karta. Tittar man på den och sen på mitt badrum så skulle jag säga att uttaget sitter precis på gränsen mellan zon 2 och zon 3. Eller tänker jag fel? Räknar jag på den sträckande hypotenusan så får jag fram ett avstånd på 78 cm från uttaget till duschväggen.E elmont skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag egentligen undrar är om det är värt att titta på ett annat uttag (tex det som är IP20, köpa det och ringa dit en elektriker) eller om man bara ska låta allting vara som det är nu.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Enligt zonindelningen så är det ju avståndet till duschmunstycket du skall mäta. Svårt att se på din skiss , men det ser väl ut att klara sig med råge.
Så är det. Vill bara vara säker på att IP20 är ok. Så att jag inte lägger ner energi på att få hit en elektriker och så får jag veta att det inte är okej.E elmont skrev: