Ny 5G6mm2 blir det. Servisen är visserligen TN-C så i teorin skulle det vara okej även om PEN är delad precis innan. Nu verkar dock inte PEN ledaren vara 10mm2 så det faller på det.R rävlyan skrev:
Ska jag bara lyckas dra den nya kabeln. Den befintliga ligger visserligen i ett gult skyddsrör i marken men i röret ligger en PEM-slang som kabeln går i. PEM slangen är den som kommer upp ur plattan i garaget. Tips?
Funderar på matningen till laddboxen (1-fas 16A). Kommer dra den på kallvinden (7m) i garaget och ner bakom panelen till laddboxen. Är EKK 3G2,5mm2 lämpligt?
Låter jobbigt med en PEM-slang i röret men rör den befintliga kabeln sig då du rycker i den bör det gå om du skjuter på och drar samtidigt. Annars finns ju även möjligheten att använda den befintliga, men som du skriver faller det på kravet om minst 10mm² PEN om du nu är säker att det bara är 6 mm², kan vara svårt att se ibland då isoleringen är sektorformad blir kabeln väldigt tunn och en solid ledare är mer kompakt än RKn i tavlan.
Har för mig kravet med 10mm² PEN kom på 90-talet, så lades kabeln 2002 kan man inte hänvisa att det inte gällde retroaktivt.
Har för mig kravet med 10mm² PEN kom på 90-talet, så lades kabeln 2002 kan man inte hänvisa att det inte gällde retroaktivt.
Själva PEN ledaren ligger ju runt de tre faserna så den kan jag se ganska bra. Svårt att komma åt att rycka i kabeln utan att koppla bort den. Resten av familjen var inte lika sugen som jag att stänga av huvudstömmen med massa kompisar hemma.S Slugge skrev:
Ja, jag undrar också om det inte är som rävlyan säger att det bara är sista biten som är PEM-slang. Frågan är väl då om det runnit ner betong i gulröret eller något annat jävelskap. Enda sättet att få svar på det är att dra i kabeln och se om det rör sig. Om du ska göra det kan det vara bra att ha en plan B om det skiter sig med kabeln på något sätt. Sen är ju frågan också hur grov PEM-slangen är. Får du i en 5G6 i den?
Angående matningen till laddboxen så är 3G2,5 säkert bra men ska man vara säker får man räkna på det. EKK är vettigt om man inte behöver titta på den.
Angående matningen till laddboxen så är 3G2,5 säkert bra men ska man vara säker får man räkna på det. EKK är vettigt om man inte behöver titta på den.
Kan vara så att det bara är en bit gul slang man dragit utanpå PEM som mekaniskt skydd vid gjutning, man verkar ha tagit vad man havtst liggandes till elen.
Men bryt, koppla loss och känn på den, akta för angränsande spänning.
Hade inte uteslutit att använda den i nödfall..
Men bryt, koppla loss och känn på den, akta för angränsande spänning.
Hade inte uteslutit att använda den i nödfall..
Är det inte enklare att lossa så man kan se inkommande kabel ? Är den TN-C så är det inga problem.
Det saknas bara en extra plint och noggrant märkning.
Det saknas bara en extra plint och noggrant märkning.
Är du säker att den uppfyller kravet på 10mm2 för PEN då? Tycker i och för sig den ser hyfsat kraftig ut, går det inte att se någon märkning? Annars syns det kanske bättre då du lossat faserna.L Leif i Skåne skrev:
Klicka här för att svara