Hej
Hag har en Dewalthyvel som jag gärna vill köra på 240V utan att den släpper ut röken...
Hur kopplar jag?

• Elektrisk anslutning inuti en Dewalt hyvel med synliga ledningar och terminaler, före omkoppling till 240V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylt på en DeWalt 3-fas hyvelmotor med specifikationer och kopplingsschema för 220/380V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte att bara koppla om, men det går om du skaffar en enfasmatad frekvensstyrning.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
OK, men typskylten anger 220V...

Ja men det är inte många zom har trefas 220v hemma

Det är väl tvärtom det går att bygga om med en kondensator, dvs 1 fas till 3 fas.

OK, motorn står bara och brummar på 3 fas, så jag antar att jag får be någon elektriker att kolla upp varför en fas inte funkar.

Motorn har lite väl hög effekt för att köras enfas med kondensator. Ett alternativ kan då vara en frekvensomriktare. Men kolla först att motorn är frisk.

Som Keld var inne på ovan...
Trefas 230 V (huvudspänning) är vad man får av en enfasdriven frekvensomriktare.
Då ska motorn kopplas om till D (den är Y idag enligt dina bilder)

Redigerat:
Eller flytta till Norge. Där har de 230V huvudspänning. Om man bor nära gränsen så kan man dra en kabel över densamma också. ;) (Nej, det är antagligen olagligt... :))

• Gilla
Ring
  • Laddar…
R Ring skrev:
OK, motorn står bara och brummar på 3 fas, så jag antar att jag får be någon elektriker att kolla upp varför en fas inte funkar.
Så det är det som är anledningen?
Har du kollat att säkringarna (alla 3) är hela.
Att motorn är märkt 220/380 är inget problem att köra med 230/400.
240 volt fanns förr i England, nu är hela Europa 230 volt

Protte

Och angående Norge och huvudspänning så är det numera lite olika på olika ställen, på många ställen har man i dag samma system och spänning som oss.

E elmont skrev:
Och angående Norge och huvudspänning så är det numera lite olika på olika ställen, på många ställen har man i dag samma system och spänning som oss.
Ja. Moderna system, och de som byggs om är oftast TN-C/S 230V/400V. Men det finns fortfarande gott om IT-system kvar.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Motorn har inga avbrott i ledarna, har mätt detta.
Fortsättnign följer...

Ursäkta min sena feedback.
Kopplade in en konensator för att kunna köra på enfas. Motorn gick runt men jag förlorade en hel del effekt så i praktiken var hyveln oanvändbar. Har fått igång allt på trefas...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.