6 546 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Koppla in spis
Sida 1 av 2
Köpte för ett tag en ny ugn och kopplade in. Var inga konstigheter. Nu passade jag även på att köpa en ny spis och gick från vanlig glaskeramikhäll till induktionshäll.
Dock blev jag väldigt konfunderad över kopplingarna. Det är en härva... Lägenheten är byggd -67. Det finns ingen jordfelsbrytare i lägenheten.
1. Ur väggen kommer 3 kablar; en röd, en vit och en svart.
2. Från UGNEN sammankopplas brun från ugn med vit ur vägg, gulgrön från ugn till röd ur vägg samt blå från ugn till svart ur vägg.
3. Från befintlig spishäll sammankopplas svart från spis med vit ur vägg, gulgrön från spis till röd ur vägg, blå från spis till svart ur vägg
Frågan är... nya spisen kommer med 4 kardeler:
Till den gamla spishällen är det klippt totalt 3 av 6 kardeler (se bild):
Frågan är således - hur kopplas spisen?
Dock blev jag väldigt konfunderad över kopplingarna. Det är en härva... Lägenheten är byggd -67. Det finns ingen jordfelsbrytare i lägenheten.
1. Ur väggen kommer 3 kablar; en röd, en vit och en svart.
2. Från UGNEN sammankopplas brun från ugn med vit ur vägg, gulgrön från ugn till röd ur vägg samt blå från ugn till svart ur vägg.
3. Från befintlig spishäll sammankopplas svart från spis med vit ur vägg, gulgrön från spis till röd ur vägg, blå från spis till svart ur vägg
Frågan är... nya spisen kommer med 4 kardeler:
Till den gamla spishällen är det klippt totalt 3 av 6 kardeler (se bild):
Frågan är således - hur kopplas spisen?
Tack för snabbt svar. Med andra ord Gröngul (jord) från spis till röd ur vägg, blå (neutral) från spis till svart ur vägg och ANTINGEN svart eller brun (respektive fas) till vit ur vägg.S Slugge skrev:
Frågan är då även... får man verkligen full effekt ifrån spisen utan båda faser inkopplade?
Med all sannolikhet ska du koppla ihop svart och brun tillsammans med vit från väggen, men detta bör kontrollmätas. Som Slugge säger ska hällen kopplas enligt det alternativ som heter 1N~ på inkopplingsanvisningen. Om du bara ansluter den ena eller andra så får du antingen bara halva hällen att fungera eller inget alls (berodende på att styrelektroniken troligen bara matas från ena halvan).
Byt toppklämmor till Wago 221, de är avsevärt mycket bättre än Torix när du blandar olika ledare sådär och du behöver inte klippa ändhylsorna på hällens kabel. Se också till att kablarna dragavlastas ordentligt.
Byt toppklämmor till Wago 221, de är avsevärt mycket bättre än Torix när du blandar olika ledare sådär och du behöver inte klippa ändhylsorna på hällens kabel. Se också till att kablarna dragavlastas ordentligt.
Tack! På vilket sätt kontrollmäter jag och vad är det för resultat jag eftersöker? Jag har gjort grundläggande saker såsom byte av ugn, tvättmaskin, diskmaskin, vägguttag m.m. utan bekymmer men denna gång känner jag att jag behöver lite extra hjälp på traven... Har multimeter hemma.tommib skrev:
Med all sannolikhet ska du koppla ihop svart och brun tillsammans med vit från väggen, men detta bör kontrollmätas. Som Slugge säger ska hällen kopplas enligt det alternativ som heter 1N~ på inkopplingsanvisningen. Om du bara ansluter den ena eller andra så får du antingen bara halva hällen att fungera eller inget alls (berodende på att styrelektroniken troligen bara matas från ena halvan).
För tvättmaskinsuttaget (som har samma antal kardeler och samma färger) såg mätning ut såhär:
Fas = Vit
Nolla = Svart
Jord = Röd
Mellan vit och röd är det 240v
Mellan vit och svart är det 240v
Mellan svart och röd är det 0v
Wago 221 verkar vettigt. Känns helt klart som en stabilare lösning än Torix. Blir trist om kardelerna lossnar...
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Du eftersöker samma resultat som för tvättmaskinsuttaget, dvs svart är nolla (ingen potential mot jord) och vit är fas. Med stor sannolikhet kan du lita på att det är likadant för spisledningen.
Wago 221 är betydligt bättre än Torix, speciellt för "icke-elektriker". Det är lätt att koppla rätt och verifiera att man gjort det. Som sagt, glöm inte dragavlastning. Ett enkelt sätt att lösa det är att sätta en U56-dosa över rörutloppet (som du troligen har där) och sätta i två dragavlastningar i den. En annan lösning är att använda en anslutningsdosa för tvättmaskin men de brukar ha plintar motsvarande sockerbit i sig och inte vara så bra när man behöver koppla upp till fyra ledare till samma ställe.
Wago 221 är betydligt bättre än Torix, speciellt för "icke-elektriker". Det är lätt att koppla rätt och verifiera att man gjort det. Som sagt, glöm inte dragavlastning. Ett enkelt sätt att lösa det är att sätta en U56-dosa över rörutloppet (som du troligen har där) och sätta i två dragavlastningar i den. En annan lösning är att använda en anslutningsdosa för tvättmaskin men de brukar ha plintar motsvarande sockerbit i sig och inte vara så bra när man behöver koppla upp till fyra ledare till samma ställe.
Du måste även byta spisledningen då nollan inte får nog stor area med den nya spisledningen. den är för två olika faser och då räcker aren på nollan men inte på enfasspisar. Du kan ju återanvända den grövre gamla spisledningen
Börja med att kolla viken färg som är vad! Mät till skyddsjord eller sann jord (vattenkranen)
I 50-60 tals lägenheter var ofta Vit nolla.
Även om man råkar vända på Fas och Nolla så kan en ugn eller häll fungera utan problem.
I 50-60 tals lägenheter var ofta Vit nolla.
Även om man råkar vända på Fas och Nolla så kan en ugn eller häll fungera utan problem.
Vad säger inkopplingsalternativen på elschemat på nya hällen?
Ta även och läs Bo Siltbergs spisbibel:
- Spisbibeln - att elektriskt välja spis, häll och ugn
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
- Specifikt inlägg från Bo om Spisbibeln
https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/page-4#post-2936374
Ta även och läs Bo Siltbergs spisbibel:
- Spisbibeln - att elektriskt välja spis, häll och ugn
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
- Specifikt inlägg från Bo om Spisbibeln
https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/page-4#post-2936374
Ska vi kika på kabelarea så ser EKKn från Torixen betydligt klenare än övriga..Vad ska vi gissa, 4kvmm 20A som matning? Något liknande till spisen och 1,5, möjligen 2,5 till ugn, kabeltyp?tommib skrev:
En gammal tumregel säger att man vanligen kan gå ner ett snäpp på arean till anslutningskabeln.
Tack för svar! Utveckla gärna hur du menar. Det låter rent spontant som ett elektrikerarbete... Vad är det för någonting jag behöver byta?E elmont skrev:
Skall det inte fungera att koppla svart+brun till fas, gulgrön mot jord och blå mot nolla?
@Leif i Skåne: Uppställningen ser ut såhär:
Fas = Vit
Nolla = Svart
Jord = Röd
@Demmpa:
Här är en bild på kopplingsschemat ifrån hällen:
http://forumbilder.se/H8MKI/20181111-224537.jpg
Tydligen har du bara en Fas till lägenheten = 4st säkringar där en är på 20A till gamla spisen.R roniish skrev:Tack för svar! Utveckla gärna hur du menar. Det låter rent spontant som ett elektrikerarbete... Vad är det för någonting jag behöver byta?
Skall det inte fungera att koppla svart+brun till fas, gulgrön mot jord och blå mot nolla?
@Leif i Skåne: Uppställningen ser ut såhär:
Fas = Vit
Nolla = Svart
Jord = Röd
@Demmpa:
Här är en bild på kopplingsschemat ifrån hällen:
[länk]
Både brun och svart skall anslutas till Fas. Blå nolla till Svart om din mätning stämmer.
På 60-talet hade varje elfirma sin standard ofta samma i en viss stad eller region.
I Malmö på 50-talet var det tvärt om, Vit Nolla.