Köpte för ett tag en ny ugn och kopplade in. Var inga konstigheter. Nu passade jag även på att köpa en ny spis och gick från vanlig glaskeramikhäll till induktionshäll.

Dock blev jag väldigt konfunderad över kopplingarna. Det är en härva... Lägenheten är byggd -67. Det finns ingen jordfelsbrytare i lägenheten.

20181111-114710.jpg

1. Ur väggen kommer 3 kablar; en röd, en vit och en svart.
2. Från UGNEN sammankopplas brun från ugn med vit ur vägg, gulgrön från ugn till röd ur vägg samt blå från ugn till svart ur vägg.
3. Från befintlig spishäll sammankopplas svart från spis med vit ur vägg, gulgrön från spis till röd ur vägg, blå från spis till svart ur vägg

Frågan är... nya spisen kommer med 4 kardeler:

20181111-1140102.jpg

Till den gamla spishällen är det klippt totalt 3 av 6 kardeler (se bild):

20181111-114510.jpg

Frågan är således - hur kopplas spisen?

Allt tyder på att du ska koppla den enligt 1-fasalternativet; 1 fas, 1 neutralledare samt 1 jord.
Kontrollmät före och efter.

S Slugge skrev:
Allt tyder på att du ska koppla den enligt 1-fasalternativet; 1 fas, 1 neutralledare samt 1 jord.
Kontrollmät före och efter.
Tack för snabbt svar. Med andra ord Gröngul (jord) från spis till röd ur vägg, blå (neutral) från spis till svart ur vägg och ANTINGEN svart eller brun (respektive fas) till vit ur vägg.

Frågan är då även... får man verkligen full effekt ifrån spisen utan båda faser inkopplade?

tommib
Med all sannolikhet ska du koppla ihop svart och brun tillsammans med vit från väggen, men detta bör kontrollmätas. Som Slugge säger ska hällen kopplas enligt det alternativ som heter 1N~ på inkopplingsanvisningen. Om du bara ansluter den ena eller andra så får du antingen bara halva hällen att fungera eller inget alls (berodende på att styrelektroniken troligen bara matas från ena halvan).

Byt toppklämmor till Wago 221, de är avsevärt mycket bättre än Torix när du blandar olika ledare sådär och du behöver inte klippa ändhylsorna på hällens kabel. Se också till att kablarna dragavlastas ordentligt.

tommib tommib skrev:
Med all sannolikhet ska du koppla ihop svart och brun tillsammans med vit från väggen, men detta bör kontrollmätas. Som Slugge säger ska hällen kopplas enligt det alternativ som heter 1N~ på inkopplingsanvisningen. Om du bara ansluter den ena eller andra så får du antingen bara halva hällen att fungera eller inget alls (berodende på att styrelektroniken troligen bara matas från ena halvan).

Byt toppklämmor till Wago 221, de är avsevärt mycket bättre än Torix när du blandar olika ledare sådär och du behöver inte klippa ändhylsorna på hällens kabel. Se också till att kablarna dragavlastas ordentligt.
Tack! På vilket sätt kontrollmäter jag och vad är det för resultat jag eftersöker? Jag har gjort grundläggande saker såsom byte av ugn, tvättmaskin, diskmaskin, vägguttag m.m. utan bekymmer men denna gång känner jag att jag behöver lite extra hjälp på traven... Har multimeter hemma.

För tvättmaskinsuttaget (som har samma antal kardeler och samma färger) såg mätning ut såhär:
Fas = Vit
Nolla = Svart
Jord = Röd

Mellan vit och röd är det 240v
Mellan vit och svart är det 240v
Mellan svart och röd är det 0v

Wago 221 verkar vettigt. Känns helt klart som en stabilare lösning än Torix. Blir trist om kardelerna lossnar...

tommib
Du eftersöker samma resultat som för tvättmaskinsuttaget, dvs svart är nolla (ingen potential mot jord) och vit är fas. Med stor sannolikhet kan du lita på att det är likadant för spisledningen.

Wago 221 är betydligt bättre än Torix, speciellt för "icke-elektriker". Det är lätt att koppla rätt och verifiera att man gjort det. Som sagt, glöm inte dragavlastning. Ett enkelt sätt att lösa det är att sätta en U56-dosa över rörutloppet (som du troligen har där) och sätta i två dragavlastningar i den. En annan lösning är att använda en anslutningsdosa för tvättmaskin men de brukar ha plintar motsvarande sockerbit i sig och inte vara så bra när man behöver koppla upp till fyra ledare till samma ställe.

Du måste även byta spisledningen då nollan inte får nog stor area med den nya spisledningen. den är för två olika faser och då räcker aren på nollan men inte på enfasspisar. Du kan ju återanvända den grövre gamla spisledningen

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Börja med att kolla viken färg som är vad! Mät till skyddsjord eller sann jord (vattenkranen)
I 50-60 tals lägenheter var ofta Vit nolla.
Även om man råkar vända på Fas och Nolla så kan en ugn eller häll fungera utan problem.

tommib
Ah... just det. Märkligt att leverera en sådan anslutningskabel som inte tillåter inkoppling på enfas.

tommib tommib skrev:
Ah... just det. Märkligt att leverera en sådan anslutningskabel som inte tillåter inkoppling på enfas.
Ska vi kika på kabelarea så ser EKKn från Torixen betydligt klenare än övriga..Vad ska vi gissa, 4kvmm 20A som matning? Något liknande till spisen och 1,5, möjligen 2,5 till ugn, kabeltyp?
En gammal tumregel säger att man vanligen kan gå ner ett snäpp på arean till anslutningskabeln.

E elmont skrev:
Du måste även byta spisledningen då nollan inte får nog stor area med den nya spisledningen. den är för två olika faser och då räcker aren på nollan men inte på enfasspisar. Du kan ju återanvända den grövre gamla spisledningen
Tack för svar! Utveckla gärna hur du menar. Det låter rent spontant som ett elektrikerarbete... Vad är det för någonting jag behöver byta?

Skall det inte fungera att koppla svart+brun till fas, gulgrön mot jord och blå mot nolla?

@Leif i Skåne: Uppställningen ser ut såhär:
Fas = Vit
Nolla = Svart
Jord = Röd

@Demmpa:
Här är en bild på kopplingsschemat ifrån hällen:
http://forumbilder.se/H8MKI/20181111-224537.jpg

Är ugnen inkopplad på samma ställe? Vad är det för storlek på säkringen?

useless useless skrev:
Är ugnen inkopplad på samma ställe? Vad är det för storlek på säkringen?
Yes, ugnen är inkopplad på samma ställe (går in i samma torixar med ur kabelstam med vitt hölje som synes på första bilden). Sitter på en 16A-säkring.

R roniish skrev:
Tack för svar! Utveckla gärna hur du menar. Det låter rent spontant som ett elektrikerarbete... Vad är det för någonting jag behöver byta?

Skall det inte fungera att koppla svart+brun till fas, gulgrön mot jord och blå mot nolla?

@Leif i Skåne: Uppställningen ser ut såhär:
Fas = Vit
Nolla = Svart
Jord = Röd

@Demmpa:
Här är en bild på kopplingsschemat ifrån hällen:
[länk]
Tydligen har du bara en Fas till lägenheten = 4st säkringar där en är på 20A till gamla spisen.
Både brun och svart skall anslutas till Fas. Blå nolla till Svart om din mätning stämmer.
På 60-talet hade varje elfirma sin standard ofta samma i en viss stad eller region.
I Malmö på 50-talet var det tvärt om, Vit Nolla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.